Piątek 24.04.2020r.

Temat: „Od jajka do kury”

Cele ogólne:

– Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic między jajkami ptaków w gospodarstwie wiejskim;

– Rozwijanie sprawności fizycznej u dzieci.

– Wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higie­nicznych po zabawie i przed posiłkami.

– Wyrabianie nawyku czę­stego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i konsumpcją posiłków.

  1. „Czy umiesz tak jak ja?” –Zabawa z elementami równowagi.

Rodzic pokazuje jakiś ruch, a dziecko je naśladuje.

Rodzic mówi: Czy umiesz tak jak ja: stać na jednej nodze? Narysować stopą jajko na podło­dze? Podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? Zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? Obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

  1. „Czyje to jajko?” –Pokaz i porównywanie jaj ptactwa z gospodarstwa wiejskiego.

Rodzic pokazuje kurze jajko i pyta dziecko: Co to jest? Czy wiesz, jaki ptak zniósł to jajko? Jakie inne ptaki mogą mieszkać w gospodarstwach wiejskich lub farmach? Rodzic pokazuje zdjęcia tych ptaków. (Kura, przepiórka, struś, gęś, indyk, kaczka)

Jak myślisz, jajko, którego ptaka jest mniejsze od jaja kurzego? Pokazuje jajko przepiórki. Jak myślisz, jajo, którego z tych ptaków jest największe? Pokazuje jajko strusia. Rodzic pokazuje pozostałe trzy jajka: gęsi, kaczki, indyka, i pyta: Jak myślisz, który z tych ptaków znosi największe jajko? Rodzic tłumaczy: Jaja indyka i kacz­ki są podobnej wielkości, są nieco większe od jaja kurzego, ale mniejsze od jaja gęsi.

Od lewej do prawej jaja: przepiórki, kury, kaczki, indyka, gęsi i strusia

Jajka od przepiórki

Są mniejsze od jajek, znoszonych przez kury. Ich znakiem rozpoznawczym są plamki na skorupce. Jeśli ktoś jest uczulony na kurze jajka i nie może jeść choćby jajecznicy, może spróbować przepiórczych i z nich usmażyć jajka albo upiec ciasto z ich wykorzystaniem.

Jajka od kaczki

Też są większych rozmiarów od kurzych jaj, a w smaku są podobne. Nadają się m.in. na jajecznicę. Można je ugotować na miękko, półtwardo czy twardo. Sprawdzają się, jako składnik ciast, omletów lub tradycyjnych naleśników, biszkoptów, sałatek i surówek.

Jajka od indyka

Chociaż większe niż jaja kurze, to jaja indycze mają takie samo zastosowanie w kuchni, jak zwykłe jajka od kury. Można zatem przygotować z nich jajecznicę, ugotować je, zrobić omlety czy naleśniki, są składnikiem wypieków oraz kanapek.

Jajka od gęsi

Są większe niż te znoszone przez kury, (ale też większe niż indycze i kacze).

Jajka od strusia

Wyjątkowo duże, jak na jajko. Jedno takie strusie jajo może być porównywalne do 15-20 kurzych jajek. Waży około 1,5 kilograma. Jajecznicy przygotowanej z jednego strusiego jaja wystarczy z reguły na 6 lub więcej osób.

  1. „Ile zwierząt jest na podwórku?” – Zabawa dydaktyczna.

Dziecko i Rodzic mają przed sobą komplet zwierząt oraz małą obręcz  (może być koło zrobione z szalika). Rodzic układa dowolną liczbę zwierząt w obręczy. Dziecko przez chwilę im się przygląda, przelicza je i głośno mówi, ile jest zwierząt. Następnie odwraca się lub zasłania oczy, a Rodzic zabiera lub dokłada zwierzęta. Gdy dziecko od­słoni oczy, musi policzyć zwierzęta i określić, czy jest ich więcej czy mniej.

 

 

 

  1. „Od jajka do kury” – porządkowanie zdarzeń w historyjce obrazkowej Tropiciele Czterolatka, K2 str. 16.

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/?fbclid=IwAR0vWSgDfO6l2sQja2czNpwK5C9992o404WPiOZOMlcxVp3PZUcwbQjGuC0

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

„W zagrodzie” – dziecko biega po pokoju, na polecenie Rodzica naśladuje ruchem i głosem różne zwierzątka: psa, kota, kurę, kaczkę, gęś, owcę, kozę, krowę, konia, królika.

– „Koci spacer” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko spaceruje po pokoju udając kotka. Następnie wykonuje polecenia Rodzica np. kotek się myje, kotek skacze przez płotek, kotek mruczy, kotek pokazuje pazurki itp.

– „Jajko i kura” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Na hasło: Kura! Dzie­cko biega po dywanie, mówiąc ko, ko. Na hasło: Jajko! Zatrzymuje się i zwija w kłębek na dywanie.

Wyścig z jajkami” – zabawa zręcznościowa. Dziecko ma na łyżce jajko lub piłeczkę. Jego zadaniem jest dojść do wyznaczonego miejsca i wrócić tak, żeby jajko nie spadło.

  1. „Zróbmy pastę!” – Wspólne wykonanie pasty jajecznej.

Rodzic z dzieckiem idą do łazienki, dokładnie myją ręce mydłem. W czasie mycia rąk recytują rymowankę:

Nasze ręce są dziś brudne.

Są na nich jakieś plamy trudne.

Woda po nich pięknie spływa.

Brzydkie plamy zmywa.

Siadają przy stole, każdy ma talerz, jajko ugotowane na twardo i widelec. Dokładnie rozgniatamy jajka widelcem. Gdy jajka są już rozgniecione razem robimy pastę jajeczną: dodajemy do jajek majonez i mieszamy dokładnie składniki. Następnie smarujemy chleb pastą jajeczną. Można też zaproponować dziecku pokrojenie i dodanie szczypiorku.  Po zjedzeniu kanapki dziecko sprząta po posiłku. Smacznego.

  1. „Kurczaki” – Praca plastyczna (do wyboru)                                                                                               –  Lepienie z plasteliny. Dziecko lepi dwie kulki, łączy je patyczkami, robi też dziobek z patyczków, oczy z czarnej plasteliny, nóżki z tektury.
  • wyklejanie ziarnami kolorowanki

Pamiętamy o utrwalaniu piosenki: „Dziadek fajną farmę miał

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ