24.04.2020 r. (piątek)

Temat: Skąd się bierze ser?

Cele: – Poznanie produktów, które powstają z mleka.

– Poszerzenie słowniczka dziecka o nowe pojęcie – nabiał.

– Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zachowania zdrowia.

– Doskonalenie motoryki dużej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Pomoce dydaktyczne: dowolna melodia na CD; wiersz A. Mikiciuk “Piję mleko”; obrazek przedstawiający krowę; zdjęcia produktów  powstałych z mleka; sznurek/linka/tasiemka; produkty nabiałowe do degustacji; film edukacyjny o korzyściach płynących z jedzenia nabiału;

Realizacja:

I. Zabawa ruchowa “Zwierzątka z podwórka”, zabawa z elementem biegu.

Dziecko swobodnie porusza się przy dźwiękach dowolnej melodii po dywanie. Gdy melodia cichnie rodzic daje hasło – Krówka! Dziecko zatrzymuje się i wydaje odgłos  krowy – Muu, muu. Rodzic puszcza melodię – dziecko swobodnie biega po dywanie. Na hasło – Konik! dziecko zatrzymuje się i wydaje odgłos konia – Ihaha, ihaha. I tak kolejno – świnka, koza, owca.

II. “Piję mleko” – słuchanie fragmentu wiersza A. Mikiciuk połączone ze swobodną rozmową na temat treści utworu. 

Bardzo lubię mleko pić,
Bo ja zdrowo pragnę żyć.
Chcę mieć zęby mocne białe,
Także kości wytrzymałe.

Mleko piję na śniadanie,
Zawsze mam ochotę na nie,
Też wieczorem mi smakuje,
Gdy je mama przygotuje.[…]

Jest najlepsze dla każdego,
Dla młodszego i starszego.
Ono jest najzdrowsze w świecie,
Nic lepszego nie znajdziecie.

Rodzic pyta dziecko: – Czy wiesz o czym jest wierszyk? – o mleku

– A skąd mamy mleko?

– Czy wiesz, jak nazywa się zwierzę, które daje nam mleko? – Krowa

– Zobacz tu jest zdjęcie krowy, możesz powiedzieć jak ona wygląda? Dziecko opisuje słownie wygląd zwierzęcia.

 

Krowa, Mleko, Wieś, Łąka, Hodowla, Krówka, Zwierzę

– Dlaczego picie mleka jest dobre dla każdego człowieka? Dla przypomnienia można jeszcze raz przeczytać dziecku wierszyk. Dziecko odpowiada na pytanie.

– Nie wszystkie dzieci mogą pić mleko, niektóre są na mleko uczulone. Wtedy takie dzieci mogą jeść produkty, które powstają z mleka. Produkty takie nazywają się nabiał. Powiedz, czy znasz nazwy takich produktów?

– Zobacz, tu są różne produkty z mleka, które tak jak mleko są bardzo zdrowe dla człowieka.

 

Mleko – podstawowy składnik nabiału. Spójrz, co można zrobić z takiego mleka.

Mleko, Szklanka Mleka, Wapnia, Odżywianie, Śniadanie

 

Ser biały – twaróg.

Biały Ser, Twaróg, Wiejski Ser, Kozi Ser

 

Serek biały wiejski – ziarnisty

Ser biały twarogowy – właściwości, skład i zastosowanie sera ...

 

Ser żółty

Ser, Serowy, Zbliżenie, Makro, Kolor, Gotować

 

Śmietana

Śmietana – Wikipedia, wolna encyklopedia

 

Masło

Żywności, Masło, Tabela, Mleka, Nabiał, Kawałek

 

Jogurty smakowe

Koktajl, Śniadanie, Owoce, Maliny, Witaminy, Styl Życia

 

III. Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt. “Koci spacer”.

Rodzic rozkłada na dywanie sznurek/linkę/tasiemkę. Dziecko jest kotkiem.

Rodzic mówi “Wyobraź sobie, że jesteś małym kotkiem, a tu jest płotek. Wiesz, że kotki świetnie umieją chodzić po płocie? Dlatego poproszę ciebie mój mały kotku, abyś przeszedł po tym płotku”.

Dziecko przechodzi po linie stopa za stopą, ręce w bok. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, również rodzic może zamienić się w kotka. Mogą po płocie chodzić dwa kotki -rodzic i dziecko, jeden kotek za drugim, aby uatrakcyjnić zabawę.

IV. Wspólne obejrzenie filmu edukacyjnego o korzyściach płynących z jedzenia nabiału.

https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

Zaproszenie dziecka na degustację produktów nabiałowych.

Degustacja wybranych, ulubionych produktów. Zachęcanie dziecka do spróbowania również produktów, za którymi dziecko nie przepada.

 

Mleko – zawiera wapń, który jest potrzebny do budowy kości, zębów. Ponadto mleko i jego przetwory są źródłem wielu witamin tj. B2, A, D, E i K oraz składników mineralnych w tym: potasu, fosforu, magnezu, cynku, manganu i żelaza. Warto wiedzieć, że tę samą ilość wapnia, która jest zawarta w szklance mleka (240 mg) posiadają: szklanka jogurtu, maślanki lub kefiru, grubszy plasterek sera żółtego, kostka sera twarogowego (300 g), 2 opakowania zarówno: twarożku ziarnistego (2×200 g) jak i serka homogenizowanego (2×150 g).