Temat dnia: „Sprzątanie świata”.
CELE :
– rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę;
– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu;
– wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody.
Słuchanie piosenki „Śmieci”. https://www.youtube.com/watch?v=yn0ZYgO7AT0
Słuchanie wiersza: „Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być” Dominika Niemiec
Aby piękny był nasz świat,
nawet gdy masz mało lat,
żyj na co dzień ekologicznie,
wtedy wokół będzie ślicznie.
Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.
Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!
Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.
Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.
Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,
ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.
A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,
pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.
Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu.
-Czy podoba Ci się nasza ziemia, nasz świat?;
– Jaki jest nasz świat?;
– Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?;
– Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?;
-Jak się czujesz się, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?;
-Jak czułbyś/czułabyś się, gdyby wokół was było mnóstwo śmieci?
„Relaks w lesie” – zabawa relaksacyjna.
Rodzic zaprasza dziecko aby położyło się na dywanie. Prosi, aby zamknęło oczy, słuchało go i wykonało z nim ćwiczenie. Włącza nagranie śpiewu ptaków https://www.youtube.com/watch?v=41dp4qq4zsI i opowiada dziecku o lesie, w którym się znalazło (Proszę czytać dziecku wolno i spokojnie dostosowując się do śpiewu ptaków. W tym samym czasie, przechadzając wokół dziecka, rozsypuje na dywanie śmieci – papiery, pudełka kartonowe, puszki, plastikowe butelki, folie itp.
Wyobraź sobie, że poszliśmy na spacer do lasu. Szliśmy przez jakiś czas, a ponieważ trochę się zmęczyliśmy, postanowiliśmy się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżysz na zielonym, soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest ci bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko porusza gałęziami pobliskich paproci i czujecie na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziemy mogli wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Twoje oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągasz się jak koty i powoli siadasz, wystawiając twarze do słońca. Powoli otwierasz oczy i rozglądasz się dookoła. Co to? Czy to na pewno jest piękny las?
Rodzic angażuje dziecko do rozmowy o tym, jak się czuło „odpoczywając w lesie”. Prosi , by się zastanowiło:
– Czy to jest ten piękny las, kto mógł naśmiecić w lesie?;
– Czy ten ktoś zachował się właściwie?;
-Jak wygląda las pełen śmieci?;
– Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny?.
(Tutaj można wykorzystać Księgę emocji, którą macie w domu , dziecko – układa buzię osoby, która jest zadowolona, chodząc po czystym lesie.)
„Sprzątamy las” Rodzic proponuje dziecku posprzątanie lasu (zebranie śmieci rozrzuconych w poprzednim ćwiczeniu), przy słuchaniu wiersza „Śmieciu precz”. Stanisława Karaszewskiego.
Gdy rano słońce świeci,
wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki idą w ruch, bo dokoła wielki brud.
Śmieci precz, brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz!
Tu papierek od cukierka.
Tam po soku jest butelka.
Ówdzie puszka po napoju.
I pudełko może twoje.
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj śmieciu do śmietnika.
Zabawa ruchowa przy piosence: „Świat w naszych rękach” (ekologiczna piosenka dla dzieci). https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Słuchanie i oglądanie bajki edukacyjnej- proekologicznej. https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY