Piątek dnia 24.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIOSENNY OGRÓD

TEMAT DNIA : WIOSNA W OGRODZIE

Cele:

  1. Zapoznanie się ze zwierzątkiem- kret.
  2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  3. Doskonalenie umiejętności naśladowania czynności, prawidłowego reagowania na sygnały.
  4. Porównywanie wielkości: mały, większy, duży. 

Kret na kopcu – zabawa z czworakowaniem.                                                                                                                  Rodzic rozkłada na podłodze kartki – kopce, w pewnym oddaleniu od siebie. Na hasło: Kret na kopiec! – dziecko wchodzi na czworakach na jeden z kopców. Na uderzenie łyżką: kret schodzi z kopca i chodzi na czworakach… .

Wiersz “Krecik” A. Łady-Grodzickiej

Krecik mieszka pod ziemią,                                                                                                                                                    kopie korytarze.                                                                                                                                                                          Robi z ziemi kopce,                                                                                                                                                                    choć mu nikt nie każe.

Odpowiedzi na pytania:

  • O jakim zwierzątku był wierszyk?
  • Gdzie mieszka krecik?
  • Co robi pod ziemią?
  • Z czego robi kopce?

Jak wygląda kret?

Dziecko ogląda obrazki przedstawiające kreta

https://www.google.com/search?q=obrazek+kret&tbm=isch&ved=2ahUKEwjT8fmcqf_oAhXoyMQBHdurDHAQ2-cCegQIABAA&oq=obrazek+kret&gs_lcp=CgNpb 

Dziecko opowiada jak wygląda kret. Zwraca uwagę na jego przednie łapy, które przypominają kształtem łopaty. Dziecko wyjaśnia, dlaczego łapy kreta tak wyglądają. Rodzic tłumaczy, że krety na wiosnę budzą się ze snu zimowego. Zaczynają kopać tunele, aby wyjść na zewnątrz, pożywić się robakami, korzonkami roślin.   

Bajka “Krecik ogrodnikiem”.

https://www.youtube.com/watch?v=KY6wKjlNto8

Po obejrzeniu bajki dziecko własnymi słowami opowiada przygodę krecika.

Zestaw zabaw ruchowych:

  • Deszcz i słońce -zabawa orientacyjno-porządkowa.                                                                                                Dziecko biega swobodnie. Na hasło: Deszcz! – kuca, a na hasło: Słońce! – staje i wyciąga ręce w górę… .
  • Praca na grządce – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.                                                                                Dziecko naśladuje przekopywanie ziemi – skłony i wyprosty, grabienie – skręty ciała w lewo i w prawo, wysiewanie nasion – skręty w przysiadzie. 
  • Idzie kret – zabawa z czworakowaniem.                                                                                                              Dziecko chodzi na czworakach. Na hasło: Kret wychodzi na powierzchnię! – z przysiadu, powoli prostuje się.
  • Koniki – zabawa bieżna.                                                                                                                                            Dziecko biega swobodnie. Na hasło: Konik grzebie kopytem! – dziecko uderza o podłogę palcami stóp jednej nogi, potem drugiej. Następnie konik parska, rży i biegnie dalej.
  • Zajączek w ogrodzie – zabawa z elementem podskoku.                                                                                  Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na klaśnięcie: zajączek zatrzymuje się i rozgląda – staje w małym rozkroku wykonując skręty głowy: zagląda za jedno ramię, potem za drugie.
  • Omijaj kopce kreta -zabawa bieżna.                                                                                                                            Rodzic rozkłada na podłodze kartki – kopce kreta. Dziecko biega ostrożnie omijając kopce.

Krety i kopce – zabawa dydaktyczna.                                                                                                                              Proszę o wycięcie obrazków kretów i kopców. Rodzic rozkłada w szeregu obrazki kretów i mówi: to są krety – mały, większy i duży, a to ich kopce – duży, mniejszy i mały. Dziecko wskazuje kreta: małego, większego i dużego oraz kopce – duży, mniejszy i mały. Liczy krety i kopce oraz określa liczbę liczebnikami. Następnie umieszcza krety na kopcach według wielkości.

 

 

 

Praca plastyczna “Kret”

Dziecko nakleja wybranego kreta na kolorową kartkę. Nakleja do połowy kreta kopiec (tak, jakby kret wyglądał z kopca). koloruje kreta, a kopiec wykleja kawałkami czarnego papieru lub podartej gazety.