Dzień 27.04.2020 r.
Temat dnia: Mój dom
Cele ogólne:
-rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
-zapoznanie z różnymi rodzajami domów.

1. Ćwiczenie poranne:

Zabawa orientacyjno-porządkowa Tworzymy figury.
Dzieci poruszają się w rytm dowolnego instrumentu lub w rytmie wyklaskiwanym
przez rodzica. Podczas przerwy w grze jak najszybciej robią dowolną figurę.
Zabawę powtarzamy 3, 4 razy i za każdym razem dzieci ustawiają się inaczej.

2. Różne rodzaje domów – Zachęcamy rodziców do skorzystania z internetu.

-Oglądanie obrazków przedstawiających domy na wsi, w małych miejscowościach i nowoczesne budynki o ciekawej architekturze.
-Dzieci określają i wskazują, który dom jest nowoczesny a który np. zabytkowy.
-Dzieci podają znane im nazwy domów, np.: dom jednorodzinny, bliźniak, blok, wieżowiec, domek kempingowy.

Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Dom.

Dom to rodzina.
Dobre mamy ręce,
co przytulą, pomogą się ubrać szybko.
To tato, który poczyta bajkę na dobranoc,
i nazwie mnie złotą rybką.
Babcia i jej słodkości,
serniki, makowce – pyszności!
Dziadek, który ma dla mnie czas,
i mocno kocha wszystkich nas.
I moje rodzeństwo kochane.
Nigdzie stąd nie wyjadę.
Na zawsze w domu zostanę.
Rozmowa na temat wiersza.
-Czym jest dom dla autorki wiersza?
-Określanie przez dzieci, co dla nich oznacza słowo dom.
-Zapisywanie /przez rodzica/ propozycji dzieci dookoła hasła Dom to…
Zwrócenie uwagi, że dom oznacza nie tylko budynek, w którym się mieszka, ale również – i przede wszystkim – rodzinę i więzi, które ją łączą.

Zapoznanie z przysłowiami dotyczącymi domu:

Wolność Tomku w swoim domku;
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej;
Gdy jesteś w cudzym domu, nie zawadzajże nikomu;
Gość w dom, Bóg w dom.

-Wyjaśnianie przez dzieci, co one oznaczają.
-Wypowiedzi dzieci o tym, jak wyglądają ich domy i kto w nich mieszka.
-Dziecko kończy zdanie: Lubię, gdy w moim domu…

Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Z domu do domu.

Dzieci stoją w domu – szarfie rozłożonej na podłodze; kiedy usłyszą hasło Z domu!, wybiegają z szarf i biegają po pokoju; hasło Do domu! jest sygnałem do jak najszybszego zajęcia miejsca w swoim domu.

Domy i budynki w Ożarowie Mazowieckiem
-Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.
-Rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych tam miejsc, budynków.
-Swobodne rozmowy na temat osiedli, na których mieszkają dzieci,
-Utrwalenie adresów zamieszkania dzieci.
-Dzielenie nazwy miejscowości na sylaby, różnicowanie głosek: pierwszej i ostatniej.
-Wypowiadanie nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, różną intonacją i w różnym tempie. Układanie zdań z nazwą miejscowości, w której mieszkają dzieci. Śpiewanie ich na wymyślone przez dzieci melodie.

3.
Zabawa konstrukcyjna – Budujemy wspólny dom.
Dzieci z rodzeństwem lub rodzicem budują z różnych klocków dom.
Następnie omawiają ich wygląd; wskazują elementy domu wymieniane przez rodzica: dach, komin, okna, drzwi itd.

Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.

Dla chętnych spacer w pobliżu zamieszkania: oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych. Zwrócenie uwagi na budownictwo jednorodzinne i wielorodzinne; zachęcanie do obserwowania zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy. Poznawanie nazw mijanych ulic, sklepów oraz miejsc użyteczności publicznej.