TAJEMNICE KSIĄŻEK
27.04.TEMAT: JAKIE KSIĄŻKI LUBIMY?
CELE OGÓLNE: rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem; kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki
Na początek ulubione zagadki
„Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy, taki piękny, kolorowy. Będzie ci potrzebna ona, najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona. Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz, a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz” (kartka papieru)
„Czyta ją mama, czyta i tata często w obrazki jest bogata. Dużo liter na każdej stronie, są historie o królu na tronie. Są też wiersze rymowane, najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)
„Zanim zaczniesz czytać książkę, najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę, patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu, czy jest tam rysunek samochodu? Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka, to właśnie jest…” (okładka)
Kwiaty – opowieść ruchowa
Dziecko, słuchając opowiadania, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko– nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna wiosna!
„Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci i książek znajdujących się w domowej biblioteczce.
Dziecko siedzi w wygodnym miejscu.
Rodzic układa na środku książki z domowej biblioteki. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej, kto najczęściej czyta im książki. Po kolei opowiada, jaka jest jego ulubiona książka, próbuje wymienić jej tytuł i bohaterów.
Mole książkowe – słuchanie wierszyka D. Niemiec
Otwieram książkę, jedna chwilka i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie książkowymi molami.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat wiersza:
O jakim przedmiocie był wiersz?
W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę?
Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki?
Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami?
Co to znaczy czuć zachwyt?
Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”?
Kto to jest „mol książkowy”?
Czy lubicie czytać książki?
Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?
Korzystamy z Karty zadaniowej nr 1(należy porozcinać obrazki)
Dziecko układa historyjkę obrazkową pasującą do treści – ćwiczenia w budowaniu zdań. Prosimy dziecko, aby pokazało swoją ulubioną książkę, następnie prosimy, aby dziecko dokończyło zdanie:
Ta książka mnie zachwyca, bo… .
„Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia.
Dziecko siedzi przy kąciku z książkami. Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu wierszyka prosi dziecko by wzięło z półki więcej/mniej niż pięć książek.
Zabawa powtarza się, dziecko wspólnie recytuje wierszyk.
Zachwycamy się książkami, jesteśmy książkowymi molami. Gdy poczytać długo masz chęć, weź książek więcej/ mniej niż pięć.
„Ja będę księżniczką, a ty rycerzem” – Czytamy dowolnie wybraną książkę, baśń, wiersz, najlepiej tak, aby występowali w niej rycerz i księżniczka. Po przeczytaniu pytamy dziecko, czy kiedyś bawiło się w bohaterów swojej ulubionej książki, a może bawiło się w tych bohaterów, o których słuchał przeczytany wiersz?
„Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?” – praca z KP2.30.
Przed wykonaniem karty pracy dziecko rozmawia o tym, jakie przedmioty codziennego użytku wykorzystują w swoich zabawach. Opowiada o tym, co może posłużyć do zabawy w księżniczkę, a co – w rycerza.
Bajeczki – zabawa z piosenką.