Temat kompleksowy: POLSKA TO MÓJ DOM
- Polskie symbole narodowe
CELE:
- układanie liczby w kolejności rosnącej;
- układanie wyrazów z rozsypanki literowej;
- odczytywanie prostych wyrazów;
- wymienianie symboli narodowych;
- opisywanie wyglądu polskich symboli narodowych;
- wysłuchiwanie wiersza;
- próby opanowania pamięciowo wiersza.
- „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. Opiekun rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6 i prosi dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Dziecko odczytuje napis – POLSKA. Dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski.
- Symbole narodowe” – wyjaśnienie dziecku pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn. Rozmowa na temat tych symboli na podstawie zdjęć.
- Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.
Katechizm polskiego dziecka
Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Po przeczytaniu tekstu opiekun zadaje dziecku pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?
- „Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę na temat symboli narodowych. Dziecko za pomocą lizaków TAK / NIE głosuje, czy zdanie czytane prze jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zdania:
– Moją ojczyzną jest Polska.
– Godłem Polski jest orzeł w koronie.
– Ojczyzna to miasto.
– Godło to biało–czerwony materiał.
– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.
– Polska to nasza stolica.
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Jeśli dziecko nie jest w stanie odczytać napisu, niech zrobi to razem z rodzicem lub z jego pomocą.
- Podczas utrwalania wiersza można skorzystać z nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=pqEFs5cKg2Y – warto uczyć się go z podziałem na role: opiekun pyta, dziecko odpowiada.
- Treść pytań do wiersza proszę dostosowywać to możliwości komunikacyjnych dziecka. Jeśli ma ono problem z wyjaśnianiem pewnych pojęć, można stosować pytania pomocnicze lub najpierw wytłumaczyć dziecku definicję i upewnić się, co zrozumiało.
- Powyższą zasadę należy zastosować do quizu o symbolach narodowych. Pytania są przykładowe, można je modyfikować w zależności od tego, czy są dla dziecka za łatwe lub za trudne (np. dać dwie opcje odpowiedzi na dane pytanie).