Temat kompleksowy: POLSKA TO MÓJ DOM

 

  1. Polskie symbole narodowe 

 

CELE:

  • układanie liczby w kolejności rosnącej;
  • układanie wyrazów z rozsypanki literowej;
  • odczytywanie prostych wyrazów;
  • wymienianie symboli narodowych;
  • opisywanie wyglądu polskich symboli narodowych;
  • wysłuchiwanie wiersza;
  • próby opanowania pamięciowo wiersza.

 

  • „Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej. Opiekun rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6 i prosi dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Dziecko odczytuje napis – POLSKA. Dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski.

 

  • Symbole narodowe” – wyjaśnienie dziecku pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn. Rozmowa na temat tych symboli na podstawie zdjęć.

 

 

 

 

 

 

 

  • Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.

Katechizm polskiego dziecka

Władysław Bełza

 

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Czym ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

Po przeczytaniu tekstu opiekun zadaje dziecku pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?

 

 

  • „Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę na temat symboli narodowych. Dziecko za pomocą lizaków TAK / NIE głosuje, czy zdanie czytane prze jest prawdziwe, czy fałszywe.

 

Zdania:

– Moją ojczyzną jest Polska.

– Godłem Polski jest orzeł w koronie.

– Ojczyzna to miasto.

– Godło to biało–czerwony materiał.

– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.

– Polska to nasza stolica.

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Jeśli dziecko nie jest w stanie odczytać napisu, niech zrobi to razem z rodzicem lub z jego pomocą.
  • Podczas utrwalania wiersza można skorzystać z nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=pqEFs5cKg2Y  – warto uczyć się go z podziałem na role: opiekun pyta, dziecko odpowiada.
  • Treść pytań do wiersza proszę dostosowywać to możliwości komunikacyjnych dziecka. Jeśli ma ono problem z wyjaśnianiem pewnych pojęć, można stosować pytania pomocnicze lub najpierw wytłumaczyć dziecku definicję i upewnić się, co zrozumiało.
  • Powyższą zasadę należy zastosować do quizu o symbolach narodowych. Pytania są przykładowe, można je modyfikować w zależności od tego, czy są dla dziecka za łatwe lub za trudne (np. dać dwie opcje odpowiedzi na dane pytanie).