Data: 27.04.2020r
Temat kompleksowy: Dbamy o środowisko.
Temat dnia: ,, Czy powietrze jest czyste?’’.
Cel ogólny:
-Uświadomienie dziecku, że powietrze jest wszechobecne i niezbędne do życia, a jego czystość jest źródłem zdrowia.
-Uwrażliwienie dziecka na miejsca, w których mogą być narażone na kontakt z dymem.
– Uświadomienie o wpływie zanieczyszczonego powietrza na zdrowie ludzi, zwierząt roślin.
-Umiejętność określenia sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza
1.Zestaw zabawa porannych
-„Zielony las” – dziecko swobodnie biega po pokoju, trzymając zielone paski bibuły. Na hasło: Drzewko! dziecko zatrzymuje się i unosi zielony pasek bibuły wysoko w górę.
– „Koniki na łące” – Dziecko na sygnał (klaśnięcie w dłonie) udaje, że jadzie na koniku – galopuje po całym pokoju lub podwórku..
„Żuczki w lesie” – dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuki. Na sygnał rodzica dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.
2.Czym jest powietrze?- zabawa badawcza: dziecko dmucha w słomkę zanurzoną w wodzie i obserwuje co się dzieje z wodą. Następnie dmucha w kartkę papieru i piórko.
Rodzic przygotowuje pojemnik z wodą.
Potrzebne materiały: słomki, pojemnik z wodą, kartka papieru, piórka, dwie torebki papierowe, taśma.
Rodzic pyta:
Co się dzieje z wodą, kartką, piórkiem?
Co spowodowało pojawienie się bąbelków w wodzie, co porusza kartką, piórkiem?
Do czego służy powietrze? (dziecko próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania)
Rodzic uświadamia dziecko, że powietrze jest niezbędne do życia, dzięki niemu oddychamy, zaopatrujemy organizm w tlen.
Proces oddychania: oddychamy wdychając powietrze z zewnątrz przez nos lub usta. Powietrze trafia do płuc przez tchawicę a następnie jest wydychane na zewnątrz. Dzięki temu tlen zawarty w powietrzu trafia do naszego organizmu.
3.Rodzic czyta dziecku ,,Opowiadanie Kubusia’’
Rodzic zadaje pytania do opowiadania:
-Co to jest smog?
-Skąd się bierze?Czy ma smak,zapach?
-Co zrobić aby uruchomić się przed smogiem?
-Czy powietrze jest czyste i zdrowie?
-Jakie dymy spotykamy na co dzień?
-W jaki sposób powstają dymy?
-Jakie mają zabarwienie?
Źródła dymu: dymy z kominów domów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dym z samochodu, motocyklu, papierosa.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający różne rodzaje dymów i uzupełnia informację na temat ich powstania.
-Jak dym wpływa na nasze zdrowie?
-Komu potrzebne jest powietrze?
-Co zrobić by powietrze było bardziej czyste i zdrowsze?
Prześledź labirynt i podejmij decyzję odpowiednią:
4.„Wąchamy powietrze” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Dziecko maszeruje lub biega zgodnie z tempem i rytmem podawanym przez rodzica. Podczas przerwy w muzyce(poniżej link) dziecko wciągają głęboko powietrze nosem i wydychają ustami, mówiąc głośno aaa, dopóki nie powróci muzyka rodzica.
5.Zabawa „Dmuchanie balonu”
Dydaktyk nadmuchuje balon i pyta: Dlaczego ten balon rośnie?
Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania:
-Co stało się z balonem?
-Gdzie znajduje się powietrze?
-Czy widzimy powietrze?
-Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest?
-Czy możemy je złapać?
-Czy powietrze ma smak?
Wniosek z zabawy: Powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma
smaku.
6.Posłuchaj z dzieckiem ekopiosenki „Świat jest w naszych rękach”
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
7.Obejrzyj program edukacyjny ,,Powietrze bez śmieci. Co to jest powietrze?’’