Data: 27.04.2020r

Temat kompleksowy: Dbamy o środowisko.

Temat dnia: ,, Czy powietrze jest czyste?’’.

Cel ogólny:

-Uświadomienie dziecku, że powietrze jest wszechobecne i niezbędne do życia, a jego czystość jest źródłem zdrowia.

-Uwrażliwienie dziecka na miejsca, w których mogą być narażone na kontakt z dymem.

– Uświadomienie o wpływie zanieczyszczonego powietrza na zdrowie ludzi, zwierząt roślin.

-Umiejętność określenia sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza

1.Zestaw zabawa porannych

-„Zielony las” – dziecko swobodnie biega po pokoju, trzymając zielone paski bibuły. Na hasło: Drzewko! dziecko zatrzymuje się i unosi zielony pasek bibuły wysoko w górę.

– „Koniki na łące” – Dziecko na sygnał (klaśnięcie w dłonie) udaje, że jadzie na koniku – galopuje po całym pokoju lub podwórku..

„Żuczki w lesie” – dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuki. Na sygnał rodzica dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.

2.Czym jest powietrze?- zabawa badawcza: dziecko dmucha w słomkę zanurzoną w wodzie i obserwuje co się dzieje z wodą. Następnie dmucha w kartkę papieru i piórko.

Rodzic przygotowuje pojemnik z wodą.

Potrzebne materiały: słomki, pojemnik z wodą, kartka papieru, piórka, dwie torebki papierowe, taśma.

Rodzic pyta:

Co się dzieje z wodą, kartką, piórkiem?

Co spowodowało pojawienie się bąbelków w wodzie, co porusza kartką, piórkiem?

Do czego służy powietrze? (dziecko próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania)

Rodzic uświadamia dziecko, że powietrze jest niezbędne do życia, dzięki niemu oddychamy, zaopatrujemy organizm w tlen.

Proces oddychania: oddychamy wdychając powietrze z zewnątrz przez nos lub usta. Powietrze trafia do płuc przez tchawicę a następnie jest wydychane na zewnątrz. Dzięki temu tlen zawarty w powietrzu trafia do naszego organizmu.

3.Rodzic czyta dziecku ,,Opowiadanie Kubusia’’

 

Rodzic zadaje pytania do opowiadania: 

-Co to jest smog?                                                                                                                                           

-Skąd się bierze?Czy ma smak,zapach?

-Co zrobić aby uruchomić się przed smogiem?

-Czy powietrze jest czyste i zdrowie?

-Jakie dymy spotykamy na co dzień?

-W jaki sposób powstają dymy?

-Jakie mają zabarwienie?

 Źródła dymu: dymy z kominów domów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dym z samochodu, motocyklu, papierosa. 

     

Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający różne rodzaje dymów i uzupełnia informację na temat ich powstania.

-Jak dym wpływa na nasze zdrowie?

-Komu potrzebne jest powietrze?

-Co zrobić by powietrze było bardziej czyste i zdrowsze?

Prześledź labirynt i podejmij decyzję odpowiednią:

4.„Wąchamy powietrze” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Dziecko maszeruje lub biega zgodnie z tempem i rytmem podawanym przez rodzica. Podczas przerwy w muzyce(poniżej link) dziecko wciągają głęboko powietrze nosem i wydychają ustami, mówiąc głośno aaa, dopóki nie powróci muzyka rodzica.

5.Zabawa „Dmuchanie balonu”

Dydaktyk nadmuchuje balon i pyta: Dlaczego ten balon rośnie?

Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania:

-Co stało się z balonem?

-Gdzie znajduje się powietrze?

-Czy widzimy powietrze?

-Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest?

-Czy możemy je złapać?

-Czy powietrze ma smak?

Wniosek z zabawy: Powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma

smaku.

6.Posłuchaj z dzieckiem ekopiosenki „Świat jest w naszych rękach”

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

7.Obejrzyj program edukacyjny ,,Powietrze bez śmieci. Co to jest powietrze?’’

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA