27.04.2020 r.
Temat: Moje ulubione książki.
Cele: – Kształtowanie u dziecka umiejętności prezentowania swojej ulubionej książki.
– Rozwijanie kompetencji w zakresie wypowiadania się na dany temat.
– Poznanie zasad prawidłowego korzystania z książek.
– Wdrażanie do reagowania na dany sygnał dźwiękowy.
Pomoce dydaktyczne: wiersz I. Salach “Moje książki”; zdjęcia i obrazki; grzechotka; wąskie paski papieru; obrazki z postaciami z bajek; ulubiona książeczka dziecka
Realizacja
I. Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną dziecka.
– “Koniki “ zabawa z elementem biegu. Dziecko jest konikiem, dywan łąką. Rodzic grzechotką podaje rytm, a koniki zgodnie z rytmem poruszają się po łące: najpierw biegną truchtem, potem galopem, a następnie gdy instrument cichnie – zatrzymują się w miejscu i uderzają delikatnie nóżką w dywan – jak koniki kopytkiem.
– ” Koniki skaczą” – zabawa z elementem skoku. Dzieci w biegu przeskakują przez przeszkodę – rozłożone na dywanie w dowolnym miejscu np. wąskie kartki papieru. Na hasło – “Konik odpoczywa” dziecko zatrzymuje się i uderza nóżką o dywan.
II. “Moje książki” – słuchanie wiersza I. Salach, rozmowa na temat jego treści.
“Moje książki”
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz!
Rodzic pyta dziecko:
– Jak myślisz, o czym dzisiaj będziemy mówić?
– Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?
– Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?
Rodzic zwraca uwagę dziecka na właściwe obchodzenie się z książkami:
– Książki oglądamy czystymi rączkami, a podczas oglądania nic nie jemy, ani nie pijemy.
– Nie zaginamy rogów kartek , a kartki należy delikatnie odwracać, aby ich nie podrzeć.
– Nie wolno rysować kredkami po kartkach książek. Do tego służą kolorowanki i kartki papieru, a książki służą do czytania i oglądania.
– Książki po obejrzeniu odkładamy na swoje miejsce – na półkę.
III. Zabawa tematyczna “Czy znasz tę bajkę?” – odgadywanie tytułów bajek na podstawie ilustracji przedstawiających ich bohaterów.
( “Kraina lodu”)
(“Kot w butach”)
(“O rybaku i złotej rybce”)
(“Czerwony Kapturek”)
(“Jaś i Małgosia”)
(“Kubuś Puchatek”)
IV. Zabawa ruchowa “Kotki idą na spacer” – z elementem czworakowania.
Dziecko porusza się na czworakach przy cicho granym rytmie przez rodzica na grzechotce. Na mocne uderzenie – kotek zatrzymuje się zmęczony spacerkiem, kładzie na dywanie i spokojnie oddycha -wdycha powietrza nosem i wydycha ustami. Zabawę powtarzamy kilka razy. Może być zamiana ról 🙂
V. Zaproszenie dziecka do czytania ulubionej lektury – wyciszenie organizmu.
Dziecko przynosi książeczkę z ulubionym bohaterem, rodzic czyta.