Dzień 28.04.2020 r.
Temat: Poznajemy naszą miejscowość
Cele ogólne:
-zapoznanie z charakterystycznymi miejscami naszej miejscowości;
-utrwalenie wyglądu i znaczenia symboliki na herbie;
-zainteresowanie literą h: małą i wielką
-zachęcanie do poznawania piosenek ludowych i ich wspólnego śpiewania.
1. Ćwiczenie poranne:
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Pobudka.
Dzieci leżą na dywanie – śpią. Na uderzenie w bębenek lub inny instrument powoli wstają, prostują się, przeciągają, przecierają oczy; maszerują po pokoju, aby rozprostować mięśnie; ale chce im się jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w bębenek – ponownie zasypiają.
2.
Moje miasto na zdjęciach. Wypowiedzi dzieci na temat ich miejscowości, charakterystycznych miejsc, które warto odwiedzić i znać, np.: park z fontanną, basen, place zabaw, pomniki, budynki użyteczności publicznej itp.
– Z czego znany jest nasz region?
– Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
– Co się wam najbardziej podoba?
– Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?
Znane miejsca i obiekty Ożarowa Mazowieckiego -puzzle. /Prosimy rodziców o przygotowanie 3,4 obrazków pociętych na 6-8 części w oddzielnych kopertach/.
Układanie pociętych widokówek (zdjęć, obrazków) przedstawiających charakterystyczne miejsca w naszej miejscowości. Określanie, co przedstawiają. Wypowiedzi dzieci na temat innych miejsc, które znają i odwiedzają z rodzicami. Zachęcanie do bliższego poznawania swojej miejscowości.
Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania w parach – Pomniki.
Dzieci dobierają się parami z rodzeństwem lub rodzicem. Jedno jest projektantem, a drugie – materiałem, z którego powstanie pomnik. Dzieci maszerują przy dowolnej muzyce. Podczas przerwy w muzyce /pauzy/ projektant tworzy wymyślony przez siebie pomnik, ustawiając partnera w dowolnej pozycji. Przy powtórzeniach zabawy następuje zmiana ról.
Zabawa dramowa -Zareklamuj swoją miejscowość.
Dzieci tworzą w parach z rodzicami lub rodzeństwem krótkie dialogi zachęcające turystów do odwiedzenia jego miejscowości. Następnie wybierają najlepszą scenkę, czy reklamę regionu i próbują uzasadnić swój wybór.
Nasz herb -oglądanie zdjęć herbów różnych miast. /Zachęcamy rodziców do skorzystania z internetu/.
-Rozpoznanie i wskazanie przez dzieci herbu Ożarowa Mazowieckiego.
-Zwrócenie uwagi na symbolikę i kolorystykę herbu.
Tarcza herbu podzielona jest na 4 części. Prawa strona nawiązuje do historii – płomienie symbolizują nazwę miasta /wieś i folwark Pożarowy/-kolor czerwony. Lewa strona to zagłębie rolnicze. Koniczyna czterolistna wróży szczęście i pokazuje dobrze prosperujące rolnictwo na urodzajnych ziemiach – kolor zielony. Autorką herbu jest plastyczka i artystka malarka Janina Jabłońska.
Zabawy z głoską i literą H h
Dla chętnych dzieci:
– Analiza i synteza słuchowa słowa herb.
-Dzielenie słowa herb na sylaby i na głoski. Co słyszycie na początku słowa herb?
– Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską h (hak, hamak, hulajnoga, homar…), mających ją w środku (echo, rachunek, marchewka…) oraz na końcu (dach, groch, pech…). Z ilu głosek składa się słowo herb?
-Podawanie imion rozpoczynających się głoską h (Hania, Hela, Heniek, Hubert…).
-Analiza i synteza słuchowa imienia Hubert.
-Dzielenie imienia na sylaby, na głoski;
(Rodzic wyjaśnia, że głosce h odpowiadają zapisy – litera h i litera ch).
-Pokaz prawidłowego kreślenia liter h, H przez rodzica. Kreślenie liter h, H w powietrzu, na podłodze, na kolorowej kartce włożonej do koszulki.
Miejsce, które najbardziej lubię – wyrażanie swoich spostrzeżeń i odczuć za pomocą ekspresji plastycznej.
Rysowanie pastelami olejnymi miejsc, które dzieci najbardziej lubią w swojej miejscowości, często odwiedzają z rodzicami, chciałyby, aby na zawsze pozostały, by mogły tam chodzić w przyszłości i pokazywać je swoim dzieciom. Oglądanie powstałej pracy.
3.
Zabawy przy piosenkach ludowych.
Słuchanie nagrań np. zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze charakterystycznych dla naszego regionu. Zwrócenie uwagi na ich tematykę, występującą tam gwarę, instrumenty ludowe. Nauka przyśpiewki lub zabawy pochodzącej z tego regionu (według wyboru rodzica).
Dla chętnych – Moje miasto -wykonanie albumu z pomocą rodzica.
Do albumu dziecko wykorzystuje wcześniej ułożone obrazki z puzzli. Wszystkie obrazki przykleja na oddzielnych kartkach. Następnie dołącza pracę rysowaną pastelami olejnymi. Dodatkowo może narysować lub namalować herb naszego miasta. Następnie rodzic łączy wszystkie kartki, przeciągając wstążeczkę przez dziurki, wykonane np. dziurkaczem. Pierwszą stronę robią z kolorowego kartonu, ozdabiając ją według własnych pomysłów, ale w taki sposób, aby kojarzyła się z naszym regionem.
Czytanie literatury dziecięcej lub ciekawostek na temat Moje miasto -Ożarów Mazowiecki.