Cele: zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych; ćwiczenie reakcji na sygnał; rozbudzanie ciekawości badawczej – sprawdzanie różnych faktur papieru; rozwijanie zainteresowań książkami; budowanie więzi z rodzicami; rozbudzanie zainteresowania przyrodą; kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
Pomoce: ilustracje lasu; CD; kartki różnej grubości i faktury; książki; czasopisma; gazetki dla dzieci; sitko; gąbka; dwa kawałki tektury; wałek; wiaderko;woda; instrument muzyczny;
Realizacja:
1. Najpierw zapraszam do zabawy “Kto się śmieje?” – Rodzicu, śmiejcie się razem:
– jak się śmieje pan ? (ho.. ho.. ho…)
– jak się śmieje pani? (ha ha ha)
– jak się śmieje dziecko ? (hi hi hi)
– jak się śmiejemy wesoło?
– jak się śmiejemy cicho?
– jak się śmiejemy głośno?
– jak się śmiejemy tłumiąc śmiech?
2.”Las” swobodna rozmowa z dzieckiem o tym, co nam daje las.
Zagadka:
Są tam duże drzewa
oraz grzybki małe.
Co to za miejsce?
Wiecie doskonale. (Las)
Następnie proszę rozłożyć przed dzieckiem zdjęcia ilustrujące las. Obok kładziemy kartkę papieru i książkę. Rodzic zadaje pytanie: Co to jest papier? Proszę rozdać papier o różnej grubości i fakturze. Dziecko dotyka kartek. Następnie Rodzic podaje kilka przykładów wykorzystania papieru, np. do rysowania lub do produkcji książek, czasopism, gazetek dla dzieci. Rodzic rozdaje dziecku książki i gazetki by mogły zapoznać się z fakturą tego typu kartek. Rodzic pyta: Z czego powstaje papier? Na koniec: włączamy odgłosy lasu. Dziecko słucha szumu drzew, śpiewu ptaków. Pytamy: Jakie odgłosy możemy słyszeć w lesie?
Odgłosy lasu:
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
3. “Jak powstaje papier ekologiczny” – eksperyment
Proszę rozdać dzieciom różnego rodzaju papier ( gazety, kartki, bibułę, itp.) Zadaniem dziecka jest porwanie papieru na drobne kawałki. Następnie dziecko wkłada kawałki papieru do wiaderka. Rodzic zalewa je wodą i chwilę odczekuje, aż rozmiękną. Namoczony papier Rodzic rozdrabnia mikserem do osiągnięcia gęstej papki. Papkę wylewa na sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Rodzic przyciska papkę kawałkiem tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi włókna papieru na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i z pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier Rodzic pozostawia do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach gazety.
4. “Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami w lesie” zabawa z elementem czworakowania.
Rodzic gra na instrumencie dostępnym w domu (może być garnek), dziecko swobodnie biega po mieszkaniu. Gdy rodzic przestaje grać, dziecko porusza się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami. (zabawę powtarzamy)
5. “Jak nauka wyszła z lasu” edukacyjny film przedstawiający proces produkcji papieru (czas: 8min)
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=zg4LdRvP970
6. „Wspólne porządki” Plan budowania więzi
Rodzic z dzieckiem porządkuje pokój. Wybierają rzeczy takie jak: papier, folie, materiały itp. Ich zadaniem jest stworzyć dla siebie stroje, mają do dyspozycji jedynie taśmę klejącą i nożyczki (poza zebranymi materiałami).