- Miasta Polski
CELE:
- odnajdywanie największych miast Polski na mapie;
- streszczanie najpopularniejszych polskich legend;
- składanie obrazka z części;
- kolorowanie smoka wg własnego pomysłu;
- odrysowywanie i wycinanie kształtu piernika;
- wysłuchiwanie wiersza;
- wykonywanie pracy plastycznej wg instrukcji.
- „Gdzie?” – odszukiwanie miast na mapie Polski, analiza wzrokowa wyrazów. Dziecko losuje samoprzylepne karteczki z nazwami miast i szuka ich na mapie fizycznej położonej na podłodze. Obok odnalezionej nazwy miasta przykleja karteczkę z tą samą nazwą (można poszukać mapy w Internecie i wskazywać nazwy).
- „Stacyjkowo” – zadania na temat znajomości legend o największych polskich miastach. Opiekun wyjaśnia, że dziecko będzie podróżowało po różnych polskich miastach jak bohaterowie piosenki Podróże po Polsce. Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dziecko będzie miało do wykonania zadanie.
(P.S. Ze względu na prawa autorskie możemy udostępnić jedynie tekst piosenki bez linii melodycznej.)
Podróże po Polsce
sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jędrzej Rochecki
Na dole mapy góry wysokie!
Mrugają Tatry nad Morskim Okiem.
Kto chciałby w wodzie stopy zamoczyć?
Choć lodowata, widok uroczy!
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!
W podróż po Polsce wszystkich zaprasza!
Wędrujcie ze mną – mówi Gagatek.
Zwiedzimy kraj nasz, palcem po mapie.
Przecina mapę nitka błękitna.
Jak się nazywa ta rzeka? Wisła!
Z gór nas zabierze ta rzek królowa
do Wawelskiego Smoka z Krakowa.
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
Na samej górze Bałtyckie Morze.
Roi się w morzu od dziwnych stworzeń.
Chodźmy na spacer piaszczystą plażą,
może się jakieś ryby pokażą?
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
ZADANIA:
- Zakopane
„Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków na czas.
- Kraków
„Smok” – dokładne pokolorowanie obrazka przedstawiającego Smoka Wawelskiego
- Link do kolorowanki: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/o-smoku-wawelskim/
Następnie opiekun przecina rysunek na 5-6 części a dziecko ma za zadanie ułożyć obrazek w formie puzzli.
- Warszawa
Wysłuchanie wiersza pt. „Wiślana syrenka”
Wiślana Syrenka
Tadeusz Kubiak
Wypłynęła z Wisły
Srebrzysta Syrenka
Miała ogon rybi
Ta dziwna panienka.
Nagle zobaczyła
Dom u brzegu Wisły.
– Tutaj będę właśnie mieszkać
Powiedziała wszystkim.
– Będę was broniła
Tym wiślanym mieczem.
Niech w spokoju rybak łowi,
Piekarz chleby piecze.
I tak zamieszkała
Syrenka w Warszawie.
Wczoraj w parku ją widziałem,
jak tańczyła z pawiem.
- Poznań
„Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa – na dźwięk instrumentu dziecko w parze z opiekunem/rodzeństwem siłuje się i próbuje przepchnąć rywala.
- Legenda o poznańskich koziołkach: https://www.youtube.com/watch?v=XudcMIswUqg
- Toruń
„Pierniki” – zabawa plastyczna. Dziecko odrysowuje od szablonu i wycina pierniki. Ozdabia je według własnego pomysłu. Potem następuje zabawa matematyczna: przeliczanie, dodawanie, odejmowanie wg pomysłu.
Pierniki można odrysować od szablonów, które posiadają Państwo w kuchni.
- Gdańsk
„Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. Opiekun umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dziecko ma tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- W trakcie dopasowywania napisów do mapy proszę upewnić się, czy dziecko jest je w stanie odczytać (proponuję stosować zapis literami drukowanymi). Jeśli dziecko nie rozpoznaje jeszcze liter można to wykorzystać jako naukę globalnego czytania (rozpoznawanie wzrokowo całych wyrazów) – rodzic dopasowuje napis do napisu z mapy, czyta dziecku na głos, pokazując w tym czasie napis, a dziecko powtarza to, co usłyszało.
- Mapa polski z nazwami miast: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Mapa_Polski.png
- Podczas zabawy „Stacyjkowo” można robić krótkie przerwy pomiędzy poszczególnymi etapami (w zależności od czasu skupienia uwagi dziecka). Zwracamy uwagę na możliwości dziecka – (kolorowanie z prawidłowym chwytem kredki, zwracanie uwagi na dokładne wykonywanie pracy i nie wychodzenie za linie, dobieranie kolorów, układanie puzzli – ilość elementów może być mniejsza lub większa, wycinanie pierników – zwracamy uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek, dokładne wycinanie po śladzie).