Data: 28.04.2020r

Temat kompleksowy: Dbamy o środowisko.

Temat dnia: ,, W lesie powinno być zielono ’’.

Cel ogólny:

  • Uświadomienie dziecku jak należy zachować się w lesie.
  • Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie.
  • Rozwijanie sprawności i zwinności.

1.„Tup w lesie” – gimnastyka buzi i języka. Rodzic czyta tekst i pokazuje dziecku, co mają zrobić. Dziecko naśladuje rodzica.           

                                                                                                                                                                                                                                                               ,,Tup w lesie’’ Beata Gawrońska 

                                                                                                                                                                                              Pewnego dnia Tup wybrał się na spacer do lasu. Idąc patrzył w górę i podziwiał błękitne niebo (przesuwanie językiem od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego), potem łąki i pola (przesuwanie czubka języka po wewnętrznych stronach policzków). Gdy doszedł do lasu, zaczął liczyć drzewa (liczenie językiem górnych i dolnych zębów). Na polanie zobaczył małego jelonka, który skubał trawę (kląskanie). Zobaczył też wiewiórkę, która wchodziła na drzewo (wyciąganie języka w kierunku nosa). Gdy zmęczył się chodzeniem, położył się na trawie pod drzewem (wysuwanie języka do brody). Zaczęło się ściemniać, więc postanowił wrócić do domu. Szedł i rozglądał się raz w jedną, raz w drugą stronę (wysuwanie języka raz w lewo raz w prawo). Gdy przechodził obok strumyka, zobaczył małego lisa, który pił wodę (szerokim językiem robienie łopatki). Języczek był bardzo zadowolony ze spaceru (dzieci robią szeroki uśmiech).

2.„Odgłosy lasu” – zabawa słuchowa. Dziecko leży na plecach na dywanie. Rodzic odtwarza z płyty odgłosy lasu, np. szum drzew, stukanie dzięcioła, świergot ptaków, kroki i chrumkanie dzika, bzyczenie komarów (odgłosy nałożone na siebie, dające efekt pobytu w lesie). Dziecko w skupieniu wsłuchuje się w odgłosy. Po wysłuchaniu opowiadają, co słyszały i próbują nazywać słyszane głosy.

3.Rozwiąż zagadkę

„Ma koronę, choć królem nie jest

Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.

W lecie chłodzi cię przyjemnie

Zimą stoi nagie, ale nadal piękne.

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą niszczącą działalność człowieka w lesie( wycinanie drzew, palące się ognisko, śmieci itp.).Wyjaśnia dziecku ,że niedługo nie będzie już pięknych czystych lasów, bo wszystko zostanie zniszczone. Prosi, by dziecko wymyśliło co należy robić, by nie niszczyć lasów i żeby zawsze było w nich cicho, pięknie i zielono.

4.,,Czujemy wiatr’’- zabawa sensoryczna. Dziecko stoi w bezruchu i skupieniu, odwrócone przodem do kierunku wiatru i stara się poczuć podmuch wiatru na policzkach. Dziecko mówi o swoich odczuciach związanych z wiatrem.

5.Zabawa matematyczno- manipulacyjna “Gdzie jest zwierzątko”?

Dziecko otrzymuje kopertę z obrazkami zwierząt leśnych i kartkę z narysowanym na niej drzewem. Zadaniem dziecka jest umieszczanie poszczególnych obrazków ze zwierzętami, zgodnie z poleceniami rodzica:

– proszę umieścić wiewiórkę na drzewie

– proszę umieścić sarnę pod drzewem

– proszę umieścić ptaka nad drzewem

– proszę umieścić jeża po lewej stronie drzewa

– proszę umieścić wilka po prawej stronie drzewa

– proszę umieścić niedźwiadka obok jeża

6.Karta pracy -Policz ile drzew danego rodzaju widzisz na obrazku. Wstaw w małe kwadraty odpowiednia ilość kropek.

Policz ile mamy drzew danego gatunku i wpisz odpowiednią  ilość kropek w kółeczko.

7. Obejrzyj film przyrodniczo-edukacyjny ,,Co to jest las?”