Wtorek dn. 28.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: CO SIĘ DZIEJE NA WIEJSKIM                                                                         PODWÓRKU?

 

TEMAT DNIA: KONIE I KONIKI

Cele:

  1. Zapoznanie ze zwierzęciem gospodarskim – koń.
  2. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
  3. Kształtowanie pamięci muzycznej.
  4. Rozwijanie sprawności manualnej.
  5. Usprawnianie mięśni warg i języka.

Co to za zwierzę? – zagadka słuchowa.

Dziecko rozpoznaje konia po wysłuchaniu jego odgłosów.

https://www.youtube.com/watch?v=fkYMWFxtPOk

Konik – zajęcie z profilaktyki logopedycznej P. Siewiery-Kozłowskiej

A ten konik, źrebaczek,
Co po łące wciąż skacze,                                                                   Dzieci kląskają językiem.
Kopytkami raźno bryka                                                                   Dzieci kląskają językiem.
I wesoło sobie fika!                                                                           Dzieci kląskają językiem.
Ogonem macha – w lewo, w prawo                                               Unoszą czubek języka i sięgają nim na przemian
                                                                                                            do lewego i prawego kącika warg.
I odgania muchy żwawo!                                                                 Unoszą czubek języka i sięgają nim na przemian
                                                                                                            do lewego i prawego kącika warg.
Parska głośno, gdy się cieszy,                                                         Zwilżają wargi językiem i próbują parskać jak konik.

Skubać trawkę już się spieszy.                                                       Zaciskają i rozluźniają wargi – udają skubanie
                                                                                                            trawki.
A gdy najadł się nasz konik,                                                            Zaciskają i rozluźniają wargi – udają skubanie
                                                                                                            trawki.
Znów po łące sobie goni!                                                                  Dzieci kląskają językiem.

 

Wesoły źrebaczek – zabawa naśladowcza

Na klaśnięcie rodzica dziecko – źrebaczek bryka po łące, przeskakuje przez przeszkody. Na hasło: źrebaczek tarza się po łące – kładzie się na plecy, ręce i nogi unosi w górę, kołysze się na boki… .

Odpowiedzi na pytania:

Czy wiesz jak nazywa się?

  • Dziecko – konik (źrebak)
  • Mama – koń (klacz)
  • Tata – koń (ogier)

Rodzic tłumaczy, że rodzice kochają swoje dziecko, opiekują się nim. Mama je karmi, gdy jest małe. Rodzice źrebaka też się tak zachowują.

Mustang z dzikiej doliny

https://www.youtube.com/watch?v=ZE7ezziI1zA 

Jak wygląda koń?

https://www.google.com/search?q=obrazki+konia&oq=obrazek+konia&aqs=chrome.6.69i57j0l7.11581j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dziecko ogląda ilustracje konia. Opisuje, jak wygląda koń, jakie ma części ciała. Liczy ile ma nóg. Rodzic zwraca uwagę na charakterystyczne cechy konia: ogon, kopyta, grzywę.

Piosenka “Konik”

https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk

1. Mam konika z podkowami
Konik stuka kopytkami
Z nim pojadę w siną dal
Patataj, patataj

Ref: Wio koniku, patataj, patataj
Kopytkami dla mnie graj, dla mnie graj / x2

2. Stuka konik kopytkami
Słonko świeci promyczkami
A ja jadę w siną dal
Patataj, patataj

Ref: Wio koniku, patataj, patataj
Kopytkami dla mnie graj, dla mnie graj / x2

Rodzic wyjaśnia: w siną dal – znaczy bardzo daleko,                                                                                                              wio! – mówimy do konia, kiedy chcemy, żeby jechał,                                                                                                            prry! – mówimy, kiedy chcemy, żeby koń się zatrzymał,                                                                                                        koń nie nosi butów, tylko na kopytach ma podkowy.

https://www.google.com/search?q=podkowa+dla+konia&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=MOWf_UozDTbpHM%253A%252CldhyRE_0b97GtM%252C%252Fm%

Dziecko wspólnie z rodzicem śpiewa piosenkę “Konik”

Konik na łące – zabawa bieżna z elementem równowagi.

Rodzic rytmicznie uderza łyżką w pokrywkę: dziecko- konik biega swobodnie. Na hasło: Koń skubie trawę! – zatrzymuje się i wykonuje ruchy głową w górę i w dół. Rodzic uderza łyżką: konik znowu biega. Na hasło: Konik grzebie kopytem! – dziecko zatrzymuje się, staje na jednej nodze i przeciąga stopą drugiej nogi po podłodze.

Praca plastyczna “Konik”

Rodzic wycina dwa duże, identyczne szablony głowy konia. Dziecko je ozdabia np. koloruje, nakleja elementy z papieru kolorowego – oczy, grzywę z pasków lub sznurka. Skleja razem dwa szablony, a pomiędzy nie wkleja patyk, na którym zawiązujemy wstążeczkę. 

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=szablon+g%C5%82owy+konia&sa=X&ved=2ahUKEwj7x5rswYnpAhXpk4sKHUT3CHYQsAR6BAgJEAE&biw=13