Poniedziałek 27 kwietnia 2020r.

Temat kompleksowy: „Dbamy o środowisko”

Temat dnia: „Lubimy czystą wodę”

Cele ogólne:

  • Uwrażliwianie dzieci na konieczność ochrony przyrody;
  • Zachęcanie do dbałości o czystość otoczenia;
  • Ukazanie różnicy między „chorą” (zanieczyszczoną) a „zdrową” (czystą) rzeką;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  1. Słuchanie wiersza pt. „Rzeka” Wanatowicz

Rodzic może ułożyć z gazet rzekę. Wkoło niej porozrzucać różnego rodzaju śmieci – opakowania po jogurtach, puste pudełka, pogniecione gazety. Na tle szumu fal dziecko słucha wiersza czytanego prze Rodzica.

https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo – Szum fal

Rzeka

  1. Wanatowicz

Jestem sobie rzeką.

Kto powącha ten ucieka.

Czemu? – zapytacie pewnie.

Co się stało, że tak płaczę rzewnie?

Byłam piękna, byłam czysta,

lecz nie trwało to zbyt długo.

Co się stało moi mili?

Po prostu mnie zanieczyścili.

Po wysłuchaniu wiersza Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: O czym był ten wiersz?; Dlaczego rzeka rzewnie płakała?; Jaki zapach miała rzeka?; Jak myślisz, kto zanieczyścił rzekę?

  1. „Jak czystość rzek wpływa na nasze zdrowie?” – rozmowa kierowana pytaniami, w celu usystematyzowania wiadomości dziecka, Rodzic zadaje dodatkowe pytania: Dlaczego należy dbać o czystość rzek?; Co kryje się w zanieczyszczeniach?; Kto mieszka w rzece?; Jak myślicie, rybom i zwierzętom wodnym przyjemniej jest mieszkać w brudnej wodzie?; Skąd się bierze woda w naszych kranach?
  2. Praca z obrazkami :”Czysta i brudna rzeka”

 

 

 

 

Rodzic pokazuje dziecku dwa obrazki – jeden przedstawia rzekę czystą, a drugi brudną. Pyta dziecka, która rzeka do nich mówiła? Dziecko wskazuje różnice między obrazkami.

  1. Sprzątanie terenu wokół „rzeki”, przy: „ Piosence o zdrowej wodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

Rodzic zaprasza dziecko do zabaw w „rzece” i pyta co trzeba zrobić, żeby te zabawy były przyjemne. Włącza muzykę. Zadaniem dziecka jest uprzątnięcie „rzeki” i terenu wokół niej zanim skończy się piosenka. Rodzic może pomóc dziecku trzymając duży worek, do którego dziecko wrzuca śmieci. Po skończonej pracy proponuje dziecku zabawę ruchową (przeskakiwanie przez rzeczkę,).

  1. Zakręcamy krany – zabawa naśladowcza.

Rodzic recytując wiersz pokazuje dziecku co  ma robić.

Zakręcamy krany

Emilia Raczek

Z kranu kapie, kap, kap, kap Dziecko klaszcze rytmicznie w ręce.

Woda leci chlup, chlup, chlup. Dziecko na słowa chlup, tupie rytmicznie nogami.

Każdy przedszkolak ratuje przyrodę Naśladuje zakręcanie kranów.

I zawsze zakręca lecącą wodę! – pracuje nadgarstek.

  1. „W łazience” – wykorzystanie wiadomości w praktyce.

Rodzic razem z dzieckiem udaje się do łazienki i do kuchni. Wspólnie sprawdzają, czy wszystkie krany są zakręcone, czy nigdzie nie kapie woda. Ustalają, że każdy z domowników będzie codziennie sprawdzał, czy wszystkie krany są porządnie zakręcone.

  1. Praca z kartą pracy – Ćwiczenia oddechowe.

Pokoloruj i wytnij staw i rybki. Umieść rybki w zanieczyszczonym stawie, a następnie za pomocą słomki (do napojów) przenieś je do czystego stawu.

  1. Zabawy umuzykalniające: Osłuchanie z piosenką: „Ecokultura”

https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

Rozmowa na temat treści piosenki i nauka części słów. Rodzic zadaje pytania, np.: Jak możemy dbać o środowisko?; Jak dbamy o porządek w naszym najbliższym otoczeniu?; Co robimy, by było czysto?. Następnie recytuje rytmicznie kolejne frazy piosenki, a dziecko powtarza.

  • Zabawa ruchowa – Dziecko (na początku może to być Rodzic.) przy melodii piosenki wykonuje swój dowolny taniec, a dziecko naśladuje jego ruchy. W czasie przerwy w muzyce następuje zmiana.
  • Zabawa naśladowcza z apaszkami. Rodzic i dziecko trzymają swoje apaszki. Dziecko naśla­duje ruchy wykonywane przez Rodzica. (np. pionowo z góry na dół, od prawej do lewej – poziome)

Dla chętnych:

  • Zabawy badawcze malucha: – dzieci z pomocą Rodzica wykonują doświadczenia:
    • Obserwacje wrzenia wody (zjawisko chmur i deszczu)
    • Zamarzanie wody i topnienie lodu
    • Wsiąkanie wody w piasek, tkaninę, folię, papier…
    • Rozpuszczanie w wodzie różnych substancji (cukier, sól – roztwory), (piasek, mąka, glina – zawiesiny)
    • Filtrowanie zawiesin
  • Propozycja zabawy nakrętkami

http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-z-nakretkami.html?fbclid=IwAR37Qj-IZDevdAiXJ7yv0p20uQdOt3h9cs9ioYwUz71_an_PWE1Pvc3rG_Q