Poniedziałek 27.04.2020

Temat dnia: Moje ulubione książki

Cele:

  • kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie przed innymi ulubionej książki;
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek;

 

Zajęcia:

Moje książki – słuchanie wiersza I. Salach oraz rozmowa na temat jego treści.

 

Moje książki

Iwona Salach

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza. Pyta: O czym dzisiaj będziemy mówić?; Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?. Rodzic zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.

 

„Moja ulubiona książka”- zabawa dydaktyczna. Dziecko opowiada o swoich ulubionych postaciach z książki. Pokazuje w książkach ulubionych bohaterów. Następnie rodzic może opowiedzieć o swojej ulubionej książce z dzieciństwa.

„Czy znasz tę bajkę?” – zabawy ruchowe do poznanych bajek. Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią. Rodzic pokazuje obrazki dotyczące popularnych bajek (np. Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia). Poniżej kilka przykładów:

  • Odszukanie po śladach Jasia i Małgosi. Rodzic chowa w pokoju sylwety Jasia i Małgosi. Rozkłada na dywanie kontury pierniczków tak, by doprowadziły dziecko do ukrytych sylwet postaci z bajki.
  • Rozpoznanie po dotyku, co miał w koszyczku Czerwony Kapturek. Dziecko ma zasłonięte oczy rodzic podchodzi z koszykiem do dziecka. Dziecko, nie widząc, co jest w środku, po dotyku rozpoznaje rzeczy.
  • Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny. Dziecko z papierowych pudełek po produktach spożywczych buduje zamek z wieżą.
  • Szukanie pantofelka Kopciuszka. Dziecko zakrywa oczy a w tym czasie rodzic chowa kapeć-pantofelek dziecka. Wskazówką dla szukającego dziecka jest hasło: ciepło, zimno. Następnie zamieniają się rolami.

 

„ Dbam o swoje książki”– dziecko porządkuje swoje książki na półkach regału. Sprawdza czy książki nie są zniszczone, może niektóre wymagają naprawy, należy je skleić. Układając może używając określeń: wyżej, niżej, po środku, większa, mniejsza itp.