Poniedziałek 27.04.2020
Temat dnia: Moje ulubione książki
Cele:
- kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie przed innymi ulubionej książki;
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek;
Zajęcia:
Moje książki – słuchanie wiersza I. Salach oraz rozmowa na temat jego treści.
Moje książki
Iwona Salach
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza. Pyta: O czym dzisiaj będziemy mówić?; Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?. Rodzic zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.
„Moja ulubiona książka”- zabawa dydaktyczna. Dziecko opowiada o swoich ulubionych postaciach z książki. Pokazuje w książkach ulubionych bohaterów. Następnie rodzic może opowiedzieć o swojej ulubionej książce z dzieciństwa.
„Czy znasz tę bajkę?” – zabawy ruchowe do poznanych bajek. Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią. Rodzic pokazuje obrazki dotyczące popularnych bajek (np. Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia). Poniżej kilka przykładów:
- Odszukanie po śladach Jasia i Małgosi. Rodzic chowa w pokoju sylwety Jasia i Małgosi. Rozkłada na dywanie kontury pierniczków tak, by doprowadziły dziecko do ukrytych sylwet postaci z bajki.
- Rozpoznanie po dotyku, co miał w koszyczku Czerwony Kapturek. Dziecko ma zasłonięte oczy rodzic podchodzi z koszykiem do dziecka. Dziecko, nie widząc, co jest w środku, po dotyku rozpoznaje rzeczy.
- Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny. Dziecko z papierowych pudełek po produktach spożywczych buduje zamek z wieżą.
- Szukanie pantofelka Kopciuszka. Dziecko zakrywa oczy a w tym czasie rodzic chowa kapeć-pantofelek dziecka. Wskazówką dla szukającego dziecka jest hasło: ciepło, zimno. Następnie zamieniają się rolami.
„ Dbam o swoje książki”– dziecko porządkuje swoje książki na półkach regału. Sprawdza czy książki nie są zniszczone, może niektóre wymagają naprawy, należy je skleić. Układając może używając określeń: wyżej, niżej, po środku, większa, mniejsza itp.