Wtorek, 28.04.2020r.

Temat dnia: W księgarni

Cele:
– doskonalenie umiejętności liczenia;
– zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni;
– poznanie określeń: okładka, strona, kartka, księgarnia.

  1. „Nasza biblioteczka” – oglądanie książek z domowej biblioteczki.
    Dziecko wybiera jedną książkę. Rodzic omawia jej wygląd objaśniając zagadnienia: okładka, strona, kartka, obrazek.

 

2. „Kup mi, mamo, książeczkę” – wiersz T. Kubiaka.

 Kup mi, mamo, książeczkę (fragment)
Tadeusz Kubiak
Kolorowe książeczki,
kolorowe bajeczki,
w kolorowych bajeczkach
kolorowy jest świat.
 Kup mi, mamo, książeczkę,
przeczytamy bajeczkę,
a w bajeczce tej – dziwy.
Każdy poznać je rad.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu przy użyciu pytań pomocniczych: O czym był fragment wiersza?; Czy lubisz dostawać książeczki?; Jakie bajki znasz?.

  1. „Jesteśmy w księgarni” – zabawa matematyczna, liczenie i ustalanie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego (na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej).

    Rodzic ustawia w pokoju dwa stoliki, a na nich książki. Na pierwszym stoliku leżą książki małe, na drugim duże. W widocznym miejscu rodzic przyczepia napis Księgarnia. Dziecko ma przed sobą misia. Rodzic stoi przy stoliku i zastępuje sprzedawcę. (W dalszej części zabawy można zamienić się rolami). Następnie wyjaśnia dziecku zasady zabawy. To miejsce to księgarnia, wskazuje na stoliki i książki oraz pokazuje napis. Rodzic wręcza dziecku po cztery fasolki (bądź inne liczmany), za które będzie mogło kupić wybraną książkę. Dziecko głośno przelicza swoje liczmany. Może kupić jedną książkę za jeden liczman (lub może wymienić liczman za książkę). Kupioną książkę może zanieść wybranemu misiowi, który czeka na na dywanie. Dziecko zaczyna kupować książki. Kupione książki układa przed swoim misiem. Sprzedawca wrzuca liczmany na tacki lub do pudełka. Gdy wszystkie książki zostaną wykupione, dziecko siada przy swoim misiu i liczy, ile książek kupiło. Określa, jakie książki kupiło – małe czy duże. Podczas tej zabawy dziecko nie tylko rozwija zdolności matematyczne. Obserwuje również na czym polega praca sprzedawcy.

 

  1. „Książeczki z naszej biblioteczki” – zabawa orientacyjno- porządkowa.
    Dziecko w wyklaskiwany przez rodzica rytm maszeruje po pokoju. Na hasło Książeczki staną na półeczki dziecko zamienia się w książkę – siada w siadzie skrzyżnym na dywanie bez poruszania się.

 

  1. O czym jest ta książka?” – zabawa ruchowa przy muzyce.
    Rodzic włącza wybraną muzykę (może to być muzyka z ulubionej bajki dziecka). W trakcie muzyki dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Gdy muzyka cichnie, dziecko podchodzi do półki z książkami i wybiera jedną z nich. Przegląda ją i na podstawie obrazków mówi, o czym może opowiadać dana książka. Rodzic w razie potrzeby weryfikuje wypowiedzi dziecka.

 

  1. Czytanie literatury wybranej przez dziecko.