Temat dnia: JAK POWSTAŁA WARSZAWA?

 

Cele: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy; rozwijanie umiejętności manualnych; doskonalenie umiejętności przeliczania; rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

 

Katechizm polskiego dziecka utrwalenie wiersza

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi. (swymi)

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czem ta ziemia? (czym)

– Mą Ojczyzną.

– Czem zdobyta? (czym)

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Boga wierzę.

 

Jedzie pociąg z daleka – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Włączmy piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=ozB2D5h3w0k ustawiamy się jedno za drugim, tworząc „pociąg”, którym poruszają się po pokoju. Śpiewamy piosenkę kilkakrotnie – raz cicho, raz głośniej, raz wolno, raz szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem – przemieszczając się po pokoju. Dojeżdżamy „pociągiem” do toalety i myjemy ręce. J

 

Jedzie pociąg z daleka sł. i muz. tradycyjne

Jedzie pociąg z daleka,

na nikogo nie czeka.

Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy. x2

Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie. x2

Pięknie pana prosimy,

jeszcze miejsce widzimy.

A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie. x2

 

„Jak powstała Warszawa?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy Wars i Sawa.

Wars i Sawa Joanna Kończak

Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości pod­płynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazy­wała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rze­ce. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.

Zadajemy pytania do treści legendy: Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów? Co się okazało, gdy podpłynął bliżej? Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię? Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie? Gdzie zamieszkała szczęśliwa para? Kto pewnego dnia zapukał do ich cha­ty? Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?

 

„Wars i Sawa” – praca z Kartami Pracy cz2. Str.33.

Dzieci wskazują na obrazku, które elementy mogą być prawdziwe, a które – zmyślone. Opowiadamy dzieciom, że dowody historyczne świadczą o tym, że nad Wisłą najpierw powstała osada rybacka, która się stopniowo powiększała i z której powstała wieś Warszawa. Książęta mazowieccy mieli tu jedną ze swoich siedzib. Przybywało ludzi, którzy budowali tu swoje domy i pracowali.

Dzieci z Karty pracy skreślają elementy, które nie pasują do Warsa, Sawy i ich otoczenia (zegarek, te­lefon, motorówka, gitara, słuchawki, aparat, skuter) i wyjaśniają dlaczego. Zastanawiają się, czym mógł dawniej płynąć Wars – dzieci dorysowują prostą łódź na osobnej kartce.

 

Prezentowanie herbu Warszawy.

Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta. Pokazujemy dzieciom ilustrację przedstawiającą herb Warszawy i omawia go z dziećmi.

 

Legenda o warszawskiej syrence:

Warszawska Syrenka stała się bohaterką kilku legend. Jedna z nich opowiada o dwóch pięknych syrenach, które dawno temu żyły w morskich głębinach. Pewnego razu z Atlantyku przypłynęły nad Bałtyk i każda z nich zakochała się w innym mieście. Pierwsza zamieszkała w kopenhaskim porcie, druga natomiast przypłynęła do Gdańska, a później Wisłą do Warszawy. Gdy wyszła na ląd odpocząć ujrzała Stare Miasto, które pokochała i postanowiła tu pozostać.

Niestety piękna syrena o błogim śpiewie pewnego dnia została porwana przez bogatego kupca. Chciał on pokazywać ją na jarmarkach i zarabiać na jej wyglądzie i śpiewie. Syn rybaka wraz z przyjaciółmi uwolnił syrenkę a ta w zamian obiecała chronić ich i miasto, w którym mieszkają. Od tego czasu stoi ona dumnie z tarczą i mieczem strzegąc stolicy.

Zdjęcie ukazujące pomnik syrenki

Kolorowanka – warszawska syrenka: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/herb-warszawy/

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Zwiedzamy Polskę” – tworzymy „pociąg” i poruszamy się nim po pokoju do utworu Jedzie pociąg z daleka. Osoba, która znajduje się na początku pociągu, jest „lokomotywą” i mówi, dokąd jedzie pociąg, wymieniając jakieś miasto w Polsce. Zmieniamy się – po chwili zabawy ktoś inny jest „lokomotywą”.

– „Mali żołnierze” – dzieci maszerują dookoła pokoju, podnosząc wysoko kolana. Na słowa: saperzy na poligonie – dzieci czołgają się po podłodze.

– „Biało-czerwoni” – stajemy twarzą do siebie jedna osoba rzuca piłkę tak by druga złapała. Rzucając piłką, podaje nazwę jakiegoś koloru. Słysząc nazwy: biały i czerwony, nie łapiemy piłki. Po usłyszeniu nazwy innego koloru dzieci łapią piłkę oburącz i odrzucają ją.

 

„Warszawska Syrenka”– wykonanie pomnika z plasteliny.

Wykonują wszystkie czynności, według instrukcji. Lepimy z plasteliny poszczególne części pomnika: postument, postać kobiety z ogonem ryby, miecz, który dołączą do uniesionej prawej ręki, tarczę, którą dokleją do lewej ręki trzymanej przy piersi. Następ­nie wszystkie części łączymy ze sobą. Informujemy dzieci, że ten pomnik stoi w Warszawie nad Wisłą. Na tarczy Syrenki widnieje orzeł w koronie i napis Warszawa.

 

Zajęcia rozwijające

  • Wspieramy dzieci, doskonaląc ich umiejętności przeliczania (przeliczanie skreślonych przedmio­tów na karcie 33).
  • Proponujemy chętnym dzieciom narysowanie i wycięcie sylwet postaci z legendy o Warsie i Sa­wie, doklejenie do nich plastikowych rurek i zrobienie przedstawienia