Data: 29.04.2020
Temat: Jesteśmy Polakami
Cele:
- zapoznanie z symbolami narodowymi;
- rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.
1.Ćwiczenie poranne
- Czworakowanie – Rozrzucone klocki.
Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków jest rozłożonych na dywanie.
- Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi – Zbieramy klocki.
Dzieci spacerują po pokoju, trzymając tacę na wyciągniętych dłoniach w taki sposób, aby im nie spadła. Na klaśnięcie wykonują skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnoszą klocki i kładą je na tacy. Na zakończenie zabawy wrzucają klocki do wyznaczonego pojemnika.
2.
- Rozmowa kierowana – Poznajemy symbole narodowe.
Ćwiczenia w książce, s. 78, 79:
-Oglądanie godła Polski.
Opisywanie jego wyglądu; wyjaśnienie, dlaczego właśnie orzeł znalazł się w godle.
Zwrócenie uwagi na kolorystykę (odniesienie jej do barw narodowych).
Wyjaśnienie, w jakich miejscach można zobaczyć godło państwowe.
-Oglądanie flagi Polski.
Słuchanie, jak dzieci opowiadają o miastach przedstawionych na zdjęciach. Prosimy o zwrócenie uwagi na wypowiadanie się dzieci pełnymi zdaniami.
-Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Wyjaśnienie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.
Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu;
ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.
Dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju podczas wypowiadania przez rodzica dowolnych słów. Kiedy usłyszą słowo: Polska, muszą jak najszybciej usiąść. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Karta pracy, cz. 4, s. 30.
Słuchanie opisów miast. Odszukiwanie ich zdjęć w naklejkach i naklejanie w odpowiednich ramkach obok opisów.
- Praca plastyczna- wykonanie makiety wybranego przez dziecko miejsca w Polsce (można wybrać miejsce z przyklejonych naklejek w Kartach Pracy) . Do wykonania pracy wykorzystać można: różnego rodzaju pudełka, zapałki, patyczki itp.
Na dużej sztywnej tekturze rodzice rysują ołówkiem ulice. Dzieci malują je farbą . Następnie pudełka obklejają kolorowym papierem i rysują bądź naklejają okna i drzwi (mogą to być różne domy: jednorodzinne lub bloki). Sklejając kilka pudełek ze sobą można utworzyć inne charakterystyczne budowle np. Pałac Kultury. Makietę wzbogacamy w liczne szczegóły: drzewka (np. ulepione z plasteliny), samochody np. z pudełek po zapałkach.
3.
- Nauka rymowanki (z pokazywaniem wg. pomysłu dzieci).
Jestem Polakiem, a ty – Polką.
Naszym domem Polska jest.
Stolica leży nad Wisłą szeroką,
a Syrenka – to jej herb.
- Karta pracy, cz. 4, s. 28.
Kończenie rysowania po prawej stronie kartki takich samych wzorów jak po lewej stronie.
Czytanie literatury dziecięcej o tematyce patriotycznej.