Data: 29.04.2020 

Temat: Jesteśmy Polakami

Cele:

  • zapoznanie z symbolami narodowymi;
  • rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.

1.Ćwiczenie poranne

  • Czworakowanie – Rozrzucone klocki.

Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków jest rozłożonych na dywanie.

 

  • Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi – Zbieramy klocki.

Dzieci spacerują po pokoju, trzymając tacę na wyciągniętych dłoniach w taki sposób, aby im nie spadła. Na klaśnięcie wykonują skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnoszą klocki i kładą je na tacy. Na zakończenie zabawy wrzucają klocki do wyznaczonego pojemnika.

2.

  • Rozmowa kierowana – Poznajemy symbole narodowe.

Ćwiczenia w książce, s. 78, 79:

-Oglądanie godła Polski.

 Opisywanie jego wyglądu; wyjaśnienie, dlaczego właśnie orzeł znalazł się w godle.

Zwrócenie uwagi na kolorystykę (odniesienie jej do barw narodowych).

 Wyjaśnienie, w jakich miejscach można zobaczyć godło państwowe.

 

 -Oglądanie flagi Polski.

 Słuchanie, jak dzieci opowiadają o miastach przedstawionych na zdjęciach. Prosimy o zwrócenie uwagi na wypowiadanie się dzieci pełnymi zdaniami.

 

 -Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

 Wyjaśnienie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.

 Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu;

ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.

 

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju podczas wypowiadania przez rodzica dowol­nych słów. Kiedy usłyszą słowo: Polska, muszą jak najszybciej usiąść. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 30.

Słuchanie opisów miast. Odszukiwanie ich zdjęć w naklejkach i naklejanie w odpowiednich ramkach obok opisów.

 

  • Praca plastyczna- wykonanie makiety wybranego przez dziecko miejsca w Polsce (można wybrać miejsce z przyklejonych naklejek w Kartach Pracy) . Do wykonania pracy wykorzystać można: różnego rodzaju pudełka, zapałki, patyczki itp.

Na dużej sztywnej tekturze rodzice rysują ołówkiem ulice. Dzieci malują je farbą . Następnie pudełka obklejają kolorowym papierem i rysują bądź naklejają okna i drzwi (mogą to być różne domy: jednorodzinne lub bloki). Sklejając kilka pudełek ze sobą można utworzyć inne charakterystyczne budowle np. Pałac Kultury. Makietę wzbogacamy w liczne szczegóły: drzewka (np. ulepione z plasteliny), samochody np. z pudełek po zapałkach.

3.

  • Nauka rymowanki (z pokazywaniem wg. pomysłu dzieci).

Jestem Polakiem, a ty – Polką.

Naszym domem Polska jest.              

       Stolica leży nad Wisłą szeroką,

a Syrenka – to jej herb.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 28.

Kończenie rysowania po prawej stronie kartki takich samych wzorów jak po lewej stronie.

Czytanie literatury dziecięcej o tematyce patriotycznej.