Wtorek 28 kwietnia 2020r.

Temat: „Czy powietrze jest czyste?”

  • Kształtowanie u dzieci postaw proekologicznych;
  • Uwrażliwianie dzieci na konieczność ochrony przyrody;
  • Uświadomienie dzieciom czym jest przyroda dla człowieka;
  1. Zestaw zabaw porannych.

„Zielony las” – Dziecko swobodnie biega, trzymając rzecz w zielonym kolorze. Na hasło: Drzewka! Dziecko zatrzymuje się i unosi zielony przedmiot wysoko w górę.

„Koniki na łące” – Rodzic daje dziecku drewnianą łyżkę, która będzie ko­nikiem dziecka. Dziecko na sygnał udaje, że jedzie na koniku – Galopując po całym pokoju.

„Żuczki w lesie” – Dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuka. Na sygnał Rodzica dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.

  1. „Wszędzie czysto” – słuchanie wiersza I. Salach.

Czysty dom i czysty ogród,

W lesie czysto, w polu też.

Czysta rzeka i jezioro,

Samo zdrowie wierz mi, wierz.

Brudu nie chce widzieć wcale

Ani morze, ani niebo.

Taką cichą mam nadzieję,

Nie wiecie dlaczego?

Bo od kogo to zależy,

Aby czysty był nasz świat.

By ptak śpiewał, strumyk szemrał,

By w ogrodzie zakwitł kwiat?

Po wysłuchaniu wiersza Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Kto nie lubi brudu?; Od kogo zależy to, aby nasz świat był czysty?; Co my możemy zrobić, aby nasze środowisko było czyste? Rodzic tłumaczy znaczenie pojęcia śro­dowisko.

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Segregujmy dla przyszłości”

https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ

Po obejrzeniu filmu wspólnie zastanawiamy się: „Czy powietrze jest czyste i zdrowe?” –

Dziecko odpowiada na pytania Rodzica: Co dymi?; Jak dym wpływa na nasze zdrowie?;

Co zrobić, by powietrze było bardziej czyste i zdrowsze?.

  1. Wąchamy powietrze” – Zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca.

Dziecko ma­szeruję zgodnie z tempem i rytmem podawanym przez Rodzica. Podczas przerwy w muzyce dziecko głęboko wciąga powietrze nosem i wydycha ustami, mówiąc głośno aaa.

  1. „Wiatrak” – zabawa dydaktyczna. Składanie obrazka według wzoru. Rodzic przygo­towuje obrazek – wzór:

Dla dziecka przygotowuje: 1 granatowy prostokąt i 2 kwadraty: czerwo­ny i zielony. Dziecko wykonuje kolejne czynności: złożenie kwadratów po prze­kątnej, rozcięcie ich po linii zagięcia; ułożenie prostokąta na kartce; ułożenie na prostokącie trójkątów.

UWAGA! Dziecko podaje nazwy figur początkowych – prostokąt, kwadraty, ob­serwuje zmiany powstałe po złożeniu i podaje nazwy figur, jakie powstały po złożeniu i rozcięciu, liczy figury.

  1. Na koniec zachęcam do wykonania wiatraczka z papieru kolorowego. Podpowiedź w linku poniżej. Zamiast patyczka można użyć słomki do napojów.

https://www.youtube.com/watch?v=C0Rugzrpgv8