29.04.2020 r. (środa)

Temat: Lubię czytać – biblioteka

Cele: – Poszerzenie słownika dziecięcego o nowe pojęcie – biblioteka.

– Poznanie zasad właściwego zachowania w bibliotece.

– Kształtowanie  umiejętności wypowiadania się na określony temat.

– Rozwijanie u dziecka zainteresowania literaturą dziecięcą.

Pomoce: film “Kicia Kocia w bibliotece”; zdjęcia przedstawiające bibliotekę; piłeczka pingpongowa lub inna mała; kilka tasiemek/sznurków o długości  około 30 cm lub pocięte w paski kartki (to będą półki) ; ulubiona bajka dziecka

Realizacja

I. Zabawa ruchowa pt. “Zabawa kotka” z elementem czworakowania.

Rodzic daje dziecku piłeczkę pingpongową. Na hasło: “Kotek się bawi” dziecko w pozycji na kolanach toczy piłeczkę raz jedną ręką, raz drugą. Na hasło: “Kotek odpoczywa” – dziecko zatrzymuje się, kładzie się na dywanie i zwija w kłębek. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.

II. Biblioteka – obejrzenie filmiku “Kicia Kocia w bibliotece”.

https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA

Swobodna rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści obejrzanego filmiku:

– Dokąd poszła Kicia Kocia  ze swoją mamą?

– Co to za miejsce – biblioteka, jak ona wygląda?

– Co tam można robić?

– Kto pomaga wybrać odpowiednią książkę w bibliotece?

– Jak należy zachowywać się w bibliotece?

– Spójrz, tak wygląda biblioteka na zdjęciach.

 

https://pixabay.com/pl/photos/biblioteki-ksi%C4%85%C5%BCek-wiedzy-1147815/

Biblioteka, Książki, Czytelnia, Edukacja

 

https://pixabay.com/pl/photos/dziewczyna-biblioteka-ksi%C4%85%C5%BCki-1034421/

Dziewczyna, Biblioteka, Książki, Czytanie, Edukacja

 

https://pixabay.com/pl/photos/ksi%C4%85%C5%BCki-biblioteka-alfabet-czytanie-2253569/

Książki, Biblioteka, Alfabet, Czytanie, Książka, Sklep

 

III.  Zabawa ruchowa pt “Krasnoludek w bibliotece” .

Rodzic rozkłada na dywanie w dowolnych miejscach kilka taśm/sznurkow lub pasków papieru, które będą oznaczać regały z półkami w bibliotece. Dziecko jest krasnoludkiem. Rodzic uderza rytmicznie w grzechotkę lub inny instrument – w tym czasie dziecko biega swobodnie między półkami. Na hasło: “Krasnoludek wskakuje na półkę” dziecko staje na taśmie/pasku. Gdy słychać ponownie instrument – dziecko dalej swobodnie biega po dywanie, między półkami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

IV. Zaproszenie dziecka do posłuchania bajki czytanej przez rodzica – uspokojenie organizmu.

Dziecko samodzielnie wybiera bajkę, którą chciałoby usłyszeć.

 

Czytanie bajek dziecku zapewnia rozwój emocjonalny – dziecko zdobywa umiejętność samooceny, uczy się odróżniać prawdę od kłamstwa, wyzbywa się egoizmu, uwrażliwia się na cierpienia innych, rozwija empatię, kształtuje własne poczucie humoru. Książka rozbudza zainteresowania dziecka oraz rozwija wyobraźnię.

Czytanie dziecku jest skuteczną metodą wychowania człowieka myślącego samodzielnie, wrażliwego, posiadającego bogatą wyobraźnię i umiejącego radzić sobie w życiu, dzięki zdobytym umiejętnościom i wiedzy. Współcześnie czytanie dziecku niestety zbyt często jest zastępowane„szklanym ekranem”. Na skutek tego dzieci coraz gorzej posługują się językiem, mają mniejszy zasób słów, gorzej rozwiniętą wyobraźnię. Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie na głos uczy dzieci języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce społecznie pożądanych zachowań, wzmacnia samoakceptację. Czytanie pozwala też zrozumieć świat i siebie samego, pomaga w sytuacjach trudnych (np. lęk przed ciemnością, nieśmiałość itd.) .