Środa dnia 29.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: DBAMY O ŚRODOWISKO                            

TEMAT DNIA: LUBIMY CZYSTĄ WODĘ

Cele:

  1. Rozumienie roli jaką w życiu przyrody odgrywa woda.
  2. Dostrzeganie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami wody.
  3. Rozumienie konieczności dbania o środowisko – wodę, oszczędzania wody.
  4. Rozwijanie umiejętności improwizowania ruchem.
  5. Rozwijanie sprawności manualnej.

Deszczowa piosenka – improwizacja muzyczno-ruchowa.

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy: Wyobraź sobie, że pada deszcz. Zakładasz kalosze, bierzesz do ręki parasolkę i idziesz na dwór. Wesoło skaczesz na deszczu, przeskakujesz przez kałuże. Czasami wskoczysz w kałużę i tupiąc, wesoło chlapiesz wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=Bge4RbMwhx8

Rozwiązanie zagadki

W niej się możesz kąpać.                                                                                                                                                            Piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta.                                                                                                                                                Bez niej nie byłoby życia na ziemi.                                                                                                                                        Każdy niech o tym pamięta. (woda)

Woda – mamo, tato co wy na to?

https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

Odpowiedzi na pytania:

  • Skąd się bierze woda?
  • Do czego, komu jest potrzebna woda?
  • Gdzie na ziemi jest mało wody?
  • Jak można oszczędzać wodę?

Czy woda jest zawsze czysta?

Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda ilustracje. Rozmawiają o tym w jaki sposób ludzie zanieczyszczają rzeki, jeziora (spuszczanie ścieków, wrzucanie różnych przedmiotów do wody). Skutkiem tego jest zatrucie rzek – roślin i zwierząt tam żyjących. Woda nie nadaje się do picia i kąpieli.

https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/zanieczyszczenie-wody?mediatype=photography&phrase=zanieczyszczenie%20wody&sort=mostpopular

Akwarium z karnawału zwierząt Camille Saint-Saёns – improwizacja muzyczno-ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=a4lmvXYRfa4

Dziecko ogląda film. Następnie odpowiada na pytania:

  • Jak wyglądał podwodny świat?
  • Czy to jest podwodny świat w czystej, czy zanieczyszczonej wodzie?

Dziecko bierze do ręki długi materiał – rzekę i przy muzyce naśladuje płynącą rzekę. Porusza się na palcach falując materiałem.

Zanieczyszczenia wody – zabawy badawcze.

  1. Dziecko nalewa do czterech szklanek wodę. Do poszczególnych szklanek dodaje: cukier, miód, mąkę, bułkę tartą. Miesza je, rozmawia z rodzicem na temat – czy wszystkie produkty rozpuściły się w wodzie. Wyciągamy wnioski: czystości wody nie można określić na podstawie jej przezroczystości.
  2. Do czterech szklanek z wodą dziecko dolewa: ocet, mleko, sok owocowy, olej. Rozmawia z rodzicem na temat – jakie płyny zmieszały się z wodą, a jakie nie. Wyciągamy wnioski: niektóre płyny mieszają się z wodą, inne nie. Niektóre płyny pływają na powierzchni wody, pozostawiają plamy na wodzie. Inne zmieniają jej kolor lub zapach.

Jak oczyścić wodę? – doświadczenie.

Rodzic tłumaczy dziecku, że woda z rzek, żeby nadawała się do picia musi być oczyszczona w specjalnych oczyszczalniach.                                                                                                                                                                             Do szklanki wkładamy filtr do kawy. wsypujemy do niego piasek, a na to kładziemy watę. Dziecko wlewa herbatę z fusami i obserwuje przebieg doświadczenia. 

Praca plastyczna “Lubię czystą wodę”.

Dziecko dowolną techniką przedstawia czystą rzekę i zanieczyszczoną rzekę. Można dokleić wycięte z gazet elementy: rośliny, ryby – w czystej wodzie, różne przedmioty – w zanieczyszczonej rzece.

Zabawa z piosenką “Mamo, tato wolę wodę”.

https://www.youtube.com/watch?v=ICf1erETbZU