Środa dnia 29.04.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: DBAMY O ŚRODOWISKO
TEMAT DNIA: LUBIMY CZYSTĄ WODĘ
Cele:
- Rozumienie roli jaką w życiu przyrody odgrywa woda.
- Dostrzeganie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniami wody.
- Rozumienie konieczności dbania o środowisko – wodę, oszczędzania wody.
- Rozwijanie umiejętności improwizowania ruchem.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
Deszczowa piosenka – improwizacja muzyczno-ruchowa.
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy: Wyobraź sobie, że pada deszcz. Zakładasz kalosze, bierzesz do ręki parasolkę i idziesz na dwór. Wesoło skaczesz na deszczu, przeskakujesz przez kałuże. Czasami wskoczysz w kałużę i tupiąc, wesoło chlapiesz wodą.
https://www.youtube.com/watch?v=Bge4RbMwhx8
Rozwiązanie zagadki
W niej się możesz kąpać. Piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta. Bez niej nie byłoby życia na ziemi. Każdy niech o tym pamięta. (woda)
Woda – mamo, tato co wy na to?
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
Odpowiedzi na pytania:
- Skąd się bierze woda?
- Do czego, komu jest potrzebna woda?
- Gdzie na ziemi jest mało wody?
- Jak można oszczędzać wodę?
Czy woda jest zawsze czysta?
Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda ilustracje. Rozmawiają o tym w jaki sposób ludzie zanieczyszczają rzeki, jeziora (spuszczanie ścieków, wrzucanie różnych przedmiotów do wody). Skutkiem tego jest zatrucie rzek – roślin i zwierząt tam żyjących. Woda nie nadaje się do picia i kąpieli.
Akwarium z karnawału zwierząt Camille Saint-Saёns – improwizacja muzyczno-ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=a4lmvXYRfa4
Dziecko ogląda film. Następnie odpowiada na pytania:
- Jak wyglądał podwodny świat?
- Czy to jest podwodny świat w czystej, czy zanieczyszczonej wodzie?
Dziecko bierze do ręki długi materiał – rzekę i przy muzyce naśladuje płynącą rzekę. Porusza się na palcach falując materiałem.
Zanieczyszczenia wody – zabawy badawcze.
- Dziecko nalewa do czterech szklanek wodę. Do poszczególnych szklanek dodaje: cukier, miód, mąkę, bułkę tartą. Miesza je, rozmawia z rodzicem na temat – czy wszystkie produkty rozpuściły się w wodzie. Wyciągamy wnioski: czystości wody nie można określić na podstawie jej przezroczystości.
- Do czterech szklanek z wodą dziecko dolewa: ocet, mleko, sok owocowy, olej. Rozmawia z rodzicem na temat – jakie płyny zmieszały się z wodą, a jakie nie. Wyciągamy wnioski: niektóre płyny mieszają się z wodą, inne nie. Niektóre płyny pływają na powierzchni wody, pozostawiają plamy na wodzie. Inne zmieniają jej kolor lub zapach.
Jak oczyścić wodę? – doświadczenie.
Rodzic tłumaczy dziecku, że woda z rzek, żeby nadawała się do picia musi być oczyszczona w specjalnych oczyszczalniach. Do szklanki wkładamy filtr do kawy. wsypujemy do niego piasek, a na to kładziemy watę. Dziecko wlewa herbatę z fusami i obserwuje przebieg doświadczenia.
Praca plastyczna “Lubię czystą wodę”.
Dziecko dowolną techniką przedstawia czystą rzekę i zanieczyszczoną rzekę. Można dokleić wycięte z gazet elementy: rośliny, ryby – w czystej wodzie, różne przedmioty – w zanieczyszczonej rzece.
Zabawa z piosenką “Mamo, tato wolę wodę”.
https://www.youtube.com/watch?v=ICf1erETbZU