- Krajobraz Polski
CELE:
- wskazywanie, jakie informacje można odczytać z mapy;
- wyróżnianie pierwszej głoski w podanych wyrazach,
- rozpoznawanie grafemu litery J;
- odnajdywanie i zaznaczanie litery J w zdaniach;
- kreślenie litery na dużej powierzchni;
- powtarzanie łamańców językowych.
- „Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dziecko opowiada, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby opiekun wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.
- „Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dziecko powtarza znane rymowanki, np. Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe korale.
- „Krakowiaczek” – wspólne śpiewanie i tańczenie.
- Litera J, j – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu:
- Zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. opiekun zadaje pytanie: Jakie owoce, można spotkać w polskim lesie?. Wydzielanie z propozycji dziecka pierwszej głoski i sprawdzanie, czy już ją poznało.
- Wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach (na początku, w środku, na końcu).
- Film z literą „J”, „j”: https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY
- Pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery, jej elementów, wodzenie palcem po wielkiej literze drukowanej. Ozdabianie szablonu litery „J” dowolnym materiałem:
- Nauka wierszyka z literą „J”:
- Rozpoznawanie nowej litery wśród innych liter (gazeta, czasopismo, książka).
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przy omawianiu mapy odwołujemy się do tego, co dziecko już poznało. Można również skorzystać z ilustracji:
- http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=906 (mapa Polski dla dzieci)
- Morze Bałtyckie: https://pixabay.com/images/id-752170/
- Góry: https://pixabay.com/images/id-2535842/
- Ćwiczenia z literą „J”,”j”: wyszukiwanie przedmiotów w domu, dzielenie wyrazów na sylaby i przeliczanie sylab w wyrazach, głoskowanie wyrazów (wg możliwości dziecka).
- Nauka wiersza z literą „J” – ćwiczenie pamięci, nazywanie emocji.
- Przed ozdabianiem szablonu litery proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.