1. Krajobraz Polski 

 

CELE:

 

  • wskazywanie, jakie informacje można odczytać z mapy;
  • wyróżnianie pierwszej głoski w podanych wyrazach,
  • rozpoznawanie grafemu litery J;
  • odnajdywanie i zaznaczanie litery J w zdaniach;
  • kreślenie litery na dużej powierzchni;
  • powtarzanie łamańców językowych.

 

 

  • „Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dziecko opowiada, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby opiekun wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.

 

  • „Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dziecko powtarza znane rymowanki, np. Król Karol kupił królowej Karolinie kolorowe korale.

 

  • „Krakowiaczek” – wspólne śpiewanie i tańczenie.

 

  • Litera J, j – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu:

 

  1. Zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. opiekun zadaje pytanie: Jakie owoce, można spotkać w polskim lesie?. Wydzielanie z propozycji dziecka pierwszej głoski i sprawdzanie, czy już ją poznało.

 

 

  1. Wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach (na początku, w środku, na końcu).

 

  1. Pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery, jej elementów, wodzenie palcem po wielkiej literze drukowanej. Ozdabianie szablonu litery „J” dowolnym materiałem:

 

  1. Nauka wierszyka z literą „J”:

 

  1. Rozpoznawanie nowej litery wśród innych liter (gazeta, czasopismo, książka).

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przy omawianiu mapy odwołujemy się do tego, co dziecko już poznało. Można również skorzystać z ilustracji:
  • Ćwiczenia z literą „J”,”j”: wyszukiwanie przedmiotów w domu, dzielenie wyrazów na sylaby i przeliczanie sylab w wyrazach, głoskowanie wyrazów (wg możliwości dziecka).
  • Nauka wiersza z literą „J” –  ćwiczenie pamięci, nazywanie emocji.
  • Przed ozdabianiem szablonu litery proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.