Data: 30.04.2020

Temat: Poznajemy Warszawę

Cele:

  • zapoznanie z legendą związaną z Warszawą;
  • zrozumienie znaczenia przynależności Polski do Unii Europejskiej.
  • utrwalanie liczebników głównych i porządkowych
  1. Ćwiczenia poranne
  • Zabawa uspokajająca – Marsz z krążkiem.

Dzieci maszerują po obwodzie koła w wyklaskiwany rytm , trzymając krążek (może być

plastikowy talerz) na dłoni w taki sposób, aby im nie spadł. Podczas przerwy w grze pięć

razy uderzają w krążek drugą ręką, głośno licząc, i zmieniają kierunek ruchu.

  • Ćwiczenia gimnastyczne – (metodą W. Sherborne).

Wyczucie własnego ciała

-Dzieci poruszają rękami, nogami, palcami, wykonując – na przemian – ruchy dynamiczne i powolne.

-Sprawdzają, do jakich okolic ciała mogą dostać piętą, łokciem, palcami nóg, kolanem, głową.

-Dotykają jedną częścią ciała do drugiej, np. łokieć wita się z piętą, czoło wita się z kolanem, duży palec u nogi wita się z nosem, pięta wita się z kolanem drugiej nogi…

-Poruszają się w różny sposób: chód energiczny, ciężki, lekki, koci, ruchy delikatne, dynamicz­ne…

– Przy nagraniu tanecznej muzyki tańczą same ręce dzieci, same nogi, tańczy głowa, na

koniec – całe ciało.

  1.  
  • Zapoznanie z historią powstania Warszawy na podstawie historyjki obrazkowej.

Ćwiczenia w książce, s. 80, 81.

Oglądanie komiksu. Słuchanie historyjki. Próby opowiadania jej samodzielnie przez dzieci.

Odpowiadanie na pytania:

– Jak powstała nazwa Warszawa?

– Czy Warszawa zawsze była stolicą Polski?

– Nad jaką rzeką leży Warszawa?

– Co jest herbem Warszawy? Dlaczego?

  • Wyjaśnienie, co to znaczy, że Warszawa jest stolicą Polski. Podział nazwy Warszawa

na sylaby, różnicowanie głosek – pierwszej i ostatniej. Powtarzanie nazwy Warszawa ze wzrastającym i z malejącym natężeniem głosu, zgodnie z ruchami dłoni rodzica (dłonie się rozchodzą w poziomie – dzieci mówią coraz głośniej, zbliżają się do siebie – mówią coraz ciszej).

Zapoznanie z ważniejszymi miejscami i zabytkami stolicy – wskazywanie ich na obrazkach i nazywanie; przybliżenie przez rodzica wiadomości na temat tych miejsc.

  • Warszawskie metro- zabawa dydaktyczna. Dzieci tworzą pociąg z klocków. Liczba

wagonów wskazana jest przez rodzica poprzez np. tupnięcia, klaśnięcia itp.

Np. 2 klaśnięcia to 2 wagony, następnie 4 tupnięcia to dołożenie 4 wagonów i 3 uderzenia w

podłogę to kolejne 3 wagony. Zadaniem dzieci jest przeliczenie z ilu wagonów składa się

pociąg. Stosują liczebniki główne (jeden, dwa, trzy…) i liczebniki porządkowe (pierwszy,

drugi, trzeci…)

 

  • Rozmowa na temat przynależności Polski do Unii Europejskiej.

 Karta pracy, cz. 4, s. 35.

Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw należących do UE. Powtarzanie ich.

Kolorowanie białych miejsc na mapie na niebiesko.

 Wyjaśnienie, co to jest Unia Europejska i co ona daje należącym do niej państwom.

W 1992 roku podpisano traktat o utworzeniu UE, który wszedł w życie rok później

 (1.11.1993 r.).

– Obecnie do Unii Europejskiej należy 28 państw.

-W UE rządzą: Rada Europejska, Parlament Europejski, Europejski Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Europejska.

– Symbole Unii Europejskiej to: flaga Unii Europejskiej, hymn, patronowie UE to: św. Benedykt z Nursji, święci Cyryl i Metody, św. Brygida, św. Katarzyna ze Sieny, św. Edyta Stein.

-Święta Europy: 5 maja – Dzień Europy; 9 maja – święto Unii Europejskiej.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 36.

Oglądanie zdjęć flag: Niemiec, Polski, Ukrainy i Włoch. Dostrzeganie rytmu wśród ciągu flag

i jego kontynuowanie – naklejanie zdjęć odpowiednich flag (z naklejek).

Zabawy na placu przedszkolnym.  

  • Zabawa Burza na morzu.

Dzieci ustawiają krzesełka (poduszki) na obwodzie koła. Dzieci – marynarze – siadają na

krze­sełkach, a rodzic –kapitan – staje w środku koła i wypowiada komendy, na które dzieci

reagują odpowiednim zachowaniem.

Spokój na morzu – dzieci delikatnie kołyszą się na krzesełkach, mówią cicho szszyy...

Na lewą burtę – przesiadają się o jedno krzesełko w lewą stronę.

Na prawą burtę – przesiadają się o jedno krzesełko w prawą stronę.

Burza na morzu – zamieniają dowolnie miejsca.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 37.

Otaczanie czerwoną pętlą rysunków flag zwróconych w prawą stronę. Otaczanie niebieską pętlą rysunków flag zwróconych w lewą stronę. Kolorowanie flag w wybranej pętli tak, żeby wyglądały jak flagi Polski.

  • Ekspresja słowna rozwijająca twórcze myślenie – Co by było, gdyby…

Dzieci kończą zdanie: Gdybym pewnego dnia obudził się w obcym kraju, to…

 

3.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 33.

Kolorowanie pól na rysunku na wskazane kolory. Rysowanie po śladach rysunku fal.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Spotkanie w Łazienkach. Dzieci maszerują w różnych kierunkach w rytm wystukiwany przez rodzica; podczas przerwy w grze rodzic wymienia nazwę zwierzątka, które spotkały w parku, np. wiewiórka, kaczka, jeż, a dzieci odtwarzają ruchem sposób jego poruszania się.

 

  • Czytanie literatury dziecięcej. Zachęcamy do przeczytania np. Legendy o Warsie i Sawie lub o Bazyliszku.