Data: 30.04.2020r

Temat kompleksowy: Dbamy o środowisko.

Temat dnia: ,, Na śmieciarce’’.

Cel ogólny:

– Dziecko rozumie potrzebę dbania o środowisko.

– Dziecko wykonuje dokładnie zadania ruchowe.

-Rozwijanie zręczności i sprawności fizycznej.

– Rozumie i szanuje zawód śmieciarz.

 1.Zestaw zabawa porannych

-„Zielony las” – dziecko swobodnie biega po pokoju, trzymając zielone paski bibuły. Na hasło: Drzewko! dziecko zatrzymuje się i unosi zielony pasek bibuły wysoko w górę.

–„Koniki na łące” – Dziecko na sygnał (klaśnięcie w dłonie) udaje, że jadzie na koniku – galopuje po całym pokoju lub podwórku..

-„Żuczki w lesie” – dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuki. Na sygnał rodzica dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.

2.Słuchanie opowiadania ,,Śmieciarz’’ Olgi Masiuk.

Kuba, biegając po całej sali. – Zbiera z ulicy kapsle.

– Nie przezywaj go, sam jesteś śmieciarzem – Elizka stanęła w obronie kolegi.

Szczypiorowi łzy zakręciły się w oczach.

– To nie można zbierać kapsli? Były fajne, kolorowe. Bawię się nimi

z bratem – powiedział cichutko.

– Proszę pani, proszę pani, Kuba mówi, że Szczypior jest śmieciarzem,

a Szczypior płacze, bo nie jest śmieciarzem, tylko może Kuba jest śmieciarzem, skoro tak mówi – Zosia szybko wyrzucała z siebie słowa.

Kiedy Szczypior usłyszał, że płacze, rozpłakał się naprawdę.

Pani posadziła więc całą czwórkę na dywanie i spokojnie podała Szczypiorowi chusteczkę. Oczywiście, widząc jakieś małe zbiorowisko, natychmiast przy tuptał także Tup.

– Czy wiecie, kto to jest śmieciarz? – zapytała Pani.

– Taki ktoś, kto zbiera śmierdzące rzeczy i sam śmierdzi. Fuj!!! – odpowiedział Kuba.

– Wcale nie – zaprotestowała Zosia. – Sam jesteś fuj!!!

Nagle zza okna zaczęły docierać dziwne dźwięki. Tup po tuptał do szyby.

– Śmieciara przyjechała! – krzyknął. Dzieci rzuciły się do okna, a za nimi

spokojnie podeszła także Pani.

Dwaj panowie w granatowych kombinezonach podsuwali pod wielki samochód pojemniki ze śmieciami. Jeden z pojemników był brudny i lepki,

więc wstawili go do samochodu i na jego miejscu umieścili czyściutki, zielony. Na ulicy zapanował porządek. Mężczyźni wsiedli do samochodu i wielkie auto ruszyło.

– To byli śmieciarze – wyjaśniła Pani.

Kuba popatrzył na ulicę.

– Teraz jest ładnie i czysto – powiedział. – Gdyby nie zabrali tych śmieci, pojemnik zapełniłby się szybko, a potem śmieci latałyby po ulicy.

– Widzisz, a ty mówiłeś, że Szczypior to śmieciarz – z żalem odezwała się Elizka.

– Śmieci to jednak nic przyjemnego – odezwał się Tup. – Chociaż mój kuzyn je lubi, mówi, że ludzie czasem wyrzucają kapustę i marchewki.

– Śmieci to rzeczywiście nic przyjemnego – potwierdziła Pani. – I często rzeczywiście brzydko pachną, dlatego niektórzy ludzie, gdy chcą kogoś obrazić, nazywają go śmieciarzem. Ale tak naprawdę śmieciarz to ktoś,

kto wywozi śmieci, a widzieliście, że panowie, którzy sprzątali przed chwilą ulice, są bardzo potrzebni, żeby było czysto i przyjemnie.

Kuba schylił głowę.

– Właśnie – powiedział po chwili. – I kiedy mówiłem, że Szczypior jest

śmieciarzem, to właśnie takiego wspaniałego człowieka miałem na myśli.

Rodzic zadaje dzieciom pytania, np. Dlaczego Szczypior się rozpłakał? Spójrz na ilustrację: Jaki samochód zobaczyły dzieci przez okno?Co robili pracownicy służb komunalnych? Dlaczego ich praca jest potrzebna?.

Wykonaj kartę pracy.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-1.pdf

3.. „Śmieciarki przy pracy” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega, naśladuje poruszające się samochody – śmieciarki. Na hasło: Kosze! zatrzymuje się, robi trzy przysiady (tak jakby opuszczało i podnosiło kosze ze śmieciami) i znowu biega.

4.Zabawa z elementem rzutu.

Rodzice rozsypują na podłodze kule zrobione z papieru lub gazet i stawiają kosz. Zadaniem dzieci jest pozbieranie i wrzucenie wszystkich śmieci – papierowych kulek do kosza z pewnej odległości. W zależności od celnych trafień można zwiększać odległość kosza.

5.,,Śmieciraka’’-zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dziecko stoi swobodnie na podłodze. Rodzic mówi, że wszyscy będą teraz ładowaczami nieczystości stałych: Najpierw wsiadamy do śmieciarki i uruchamiamy silnik: brum, brum, brum. Teraz jedziemy po nieczystości. Zatrzymujemy się i wysiadamy z auta. Bierzemy śmietnik i wyrzucamy jego zawartość. Odstawiamy śmietnik na miejsce. Wsiadamy do śmieciarki. Na koniec docieramy do wysypiska i tam oddajemy wszystkie śmieci. Dziecko naśladuje wszystkie czynności.

6.Pokoloruj obrazek