Data: 30.04.2020r
Temat kompleksowy: Dbamy o środowisko.
Temat dnia: ,, Na śmieciarce’’.
Cel ogólny:
– Dziecko rozumie potrzebę dbania o środowisko.
– Dziecko wykonuje dokładnie zadania ruchowe.
-Rozwijanie zręczności i sprawności fizycznej.
– Rozumie i szanuje zawód śmieciarz.
1.Zestaw zabawa porannych
-„Zielony las” – dziecko swobodnie biega po pokoju, trzymając zielone paski bibuły. Na hasło: Drzewko! dziecko zatrzymuje się i unosi zielony pasek bibuły wysoko w górę.
–„Koniki na łące” – Dziecko na sygnał (klaśnięcie w dłonie) udaje, że jadzie na koniku – galopuje po całym pokoju lub podwórku..
-„Żuczki w lesie” – dziecko kładzie się na podłodze i udaje żuki. Na sygnał rodzica dziecko-żuk wstaje i macha skrzydełkami.
2.Słuchanie opowiadania ,,Śmieciarz’’ Olgi Masiuk.
Kuba, biegając po całej sali. – Zbiera z ulicy kapsle.
– Nie przezywaj go, sam jesteś śmieciarzem – Elizka stanęła w obronie kolegi.
Szczypiorowi łzy zakręciły się w oczach.
– To nie można zbierać kapsli? Były fajne, kolorowe. Bawię się nimi
z bratem – powiedział cichutko.
– Proszę pani, proszę pani, Kuba mówi, że Szczypior jest śmieciarzem,
a Szczypior płacze, bo nie jest śmieciarzem, tylko może Kuba jest śmieciarzem, skoro tak mówi – Zosia szybko wyrzucała z siebie słowa.
Kiedy Szczypior usłyszał, że płacze, rozpłakał się naprawdę.
Pani posadziła więc całą czwórkę na dywanie i spokojnie podała Szczypiorowi chusteczkę. Oczywiście, widząc jakieś małe zbiorowisko, natychmiast przy tuptał także Tup.
– Czy wiecie, kto to jest śmieciarz? – zapytała Pani.
– Taki ktoś, kto zbiera śmierdzące rzeczy i sam śmierdzi. Fuj!!! – odpowiedział Kuba.
– Wcale nie – zaprotestowała Zosia. – Sam jesteś fuj!!!
Nagle zza okna zaczęły docierać dziwne dźwięki. Tup po tuptał do szyby.
– Śmieciara przyjechała! – krzyknął. Dzieci rzuciły się do okna, a za nimi
spokojnie podeszła także Pani.
Dwaj panowie w granatowych kombinezonach podsuwali pod wielki samochód pojemniki ze śmieciami. Jeden z pojemników był brudny i lepki,
więc wstawili go do samochodu i na jego miejscu umieścili czyściutki, zielony. Na ulicy zapanował porządek. Mężczyźni wsiedli do samochodu i wielkie auto ruszyło.
– To byli śmieciarze – wyjaśniła Pani.
Kuba popatrzył na ulicę.
– Teraz jest ładnie i czysto – powiedział. – Gdyby nie zabrali tych śmieci, pojemnik zapełniłby się szybko, a potem śmieci latałyby po ulicy.
– Widzisz, a ty mówiłeś, że Szczypior to śmieciarz – z żalem odezwała się Elizka.
– Śmieci to jednak nic przyjemnego – odezwał się Tup. – Chociaż mój kuzyn je lubi, mówi, że ludzie czasem wyrzucają kapustę i marchewki.
– Śmieci to rzeczywiście nic przyjemnego – potwierdziła Pani. – I często rzeczywiście brzydko pachną, dlatego niektórzy ludzie, gdy chcą kogoś obrazić, nazywają go śmieciarzem. Ale tak naprawdę śmieciarz to ktoś,
kto wywozi śmieci, a widzieliście, że panowie, którzy sprzątali przed chwilą ulice, są bardzo potrzebni, żeby było czysto i przyjemnie.
Kuba schylił głowę.
– Właśnie – powiedział po chwili. – I kiedy mówiłem, że Szczypior jest
śmieciarzem, to właśnie takiego wspaniałego człowieka miałem na myśli.
Rodzic zadaje dzieciom pytania, np. Dlaczego Szczypior się rozpłakał? Spójrz na ilustrację: Jaki samochód zobaczyły dzieci przez okno?Co robili pracownicy służb komunalnych? Dlaczego ich praca jest potrzebna?.
Wykonaj kartę pracy.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-1.pdf
3.. „Śmieciarki przy pracy” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega, naśladuje poruszające się samochody – śmieciarki. Na hasło: Kosze! zatrzymuje się, robi trzy przysiady (tak jakby opuszczało i podnosiło kosze ze śmieciami) i znowu biega.
4.Zabawa z elementem rzutu.
Rodzice rozsypują na podłodze kule zrobione z papieru lub gazet i stawiają kosz. Zadaniem dzieci jest pozbieranie i wrzucenie wszystkich śmieci – papierowych kulek do kosza z pewnej odległości. W zależności od celnych trafień można zwiększać odległość kosza.
5.,,Śmieciraka’’-zabawa ruchowo-naśladowcza.
Dziecko stoi swobodnie na podłodze. Rodzic mówi, że wszyscy będą teraz ładowaczami nieczystości stałych: Najpierw wsiadamy do śmieciarki i uruchamiamy silnik: brum, brum, brum. Teraz jedziemy po nieczystości. Zatrzymujemy się i wysiadamy z auta. Bierzemy śmietnik i wyrzucamy jego zawartość. Odstawiamy śmietnik na miejsce. Wsiadamy do śmieciarki. Na koniec docieramy do wysypiska i tam oddajemy wszystkie śmieci. Dziecko naśladuje wszystkie czynności.
6.Pokoloruj obrazek