Czwartek, 30.04.2020r.

Temat dnia: Lubię czytać – biblioteka

Cele:
– rozwijanie sprawności koordynacyjnej (równowagi, orientacji wzrokowo-ruchowej);
– ukazanie różnorodności tematycznej książek;
– rozwijanie zainteresowania książkami.

 

  1. „Kłopoty w bibliotece” – słuchanie wiersza M. Przewoźniaka.
    Rodzic czyta wiersz, pokazując w odpowiednich miejscach obrazki biblioteki oraz postaci z bajek znalezione w książkach bądź w internecie.

 

Kłopoty w bibliotece
Marcin Przewoźniak

Książkom w pewnej bibliotece  (Pokazuje ilustrację przedstawiającą bibliotekę, regały z książkami.) nudziło się tak dalece,
że ni z tego, ni z owego
zaczęły grać w chowanego.
„Calineczka” się schowała (Pokazuje ilustrację z Calineczką.)
za ogromny atlas ryb.
Szuka krasnal Hałabała, (N. pokazuje obrazek krasnala Hałabały)
gdzie się przed nim Plastuś skrył? (N. pokazuje obrazek Plastusia)
Tak się wszystkie wymieszały,
że ta pani w bluzce w prążki
chodzi tutaj już dzień cały,
nie znajdując żadnej książki.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. Rodzic wyjaśnia dziecku różnicę między biblioteką a księgarnią. Tłumaczy, dlaczego w bibliotece ważny jest porządek. Pyta dziecko, jak nazywały się postacie z bajek, które wystąpiły w wierszu.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych

 

  • „Tajemnicza książka”

uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy rodzic wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy itp.

  • „W księgarni”

Dziecko zajmuje dowolne miejsce w pokoju. Leży na boku z podkurczonymi nogami. Na hasło: Książka się otwiera przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Książka się zamyka powraca do pozycji wyjściowej. Na hasło: Książki stoją na półce przechodzą do stania na baczność.

  • „Bajkowy przyjaciel”

Dziecko tworzy parę z rodzeństwem bądź rodzicem. Przechodzą do leżenia na plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując wyprostować nogi.

  • „Baba Jaga patrzy”

    Jedna osoba jest Babą Jagą, reszta stoi w wyznaczonym miejscu. Baba Jaga jest odwrócona tyłem, zakrywa oczy rękami i powtarza słowa: „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie uczestnicy biegną w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dzieci muszą wtedy zatrzymać się w miejscu, do którego dobiegły, i nie poruszać się. Baba Jaga chodzi i patrzy, czy nikt się nie rusza (może też rozśmieszać). Ten, kto się poruszy, idzie na początek, a reszta pozostaje na swoim miejscu. Baba Jaga ponownie wypowiada formułkę. Ten, kto pierwszy dobiegnie do Baby Jagi, wygrywa.

 

  1. „Każda książka na swoim miejscu” – porządkowanie i układanie książek na półkach.
    Dziecko z rodzicem ustalają, w jaki sposób można uporządkować książki w kąciku czytelniczym. (Ustawienie książek od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej.) Dzieci próbują same wybrać sposób, w jaki będą układać książki na półkach.

 

  1. „Krasnoludki w bibliotece” – zabawa ruchowa.
    Rodzic rozkłada na dywanie skakankę, która będzie regałem z półkami. Dziecko jest krasnoludkiem. Biega w rytm klaskania rodzica. Na hasło: Krasnoludki wskakują na półki dziecko staje na skakance.

 

  1. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.