Środa 29 kwietnia 2020r.

Temat: „ W lesie powinno być zielono”.

Cele ogólne:

– Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi, oraz świadomości ekologicznej;

– Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.

  • „Spacer żuka” – opowieść ruchowa.

Rodzic czyta opowiadanie, dziecko wykonuje ruchy zgodnie z treścią opowiadania. Pewien mały żuk poszedł na spacer. (Dziecko maszeruje) Na swej drodze napotkał dużego jeża. (Zatrzymuje się i patrzy do góry) Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył. (Podskakuje, licząc: jeden, dwa, trzy) Poszedł dalej (maszeruje), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść. (Idzie na ugiętych kolanach ze schyloną głową), Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami. (Dziecko przemieszcza się, szybko poruszając nogami), Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy. (Dziecko kładzie się na plecach) Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (Dziecko wykonuje te czynności), ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi. (Dziecko przekręca się na bok, później kładzie się na brzuchu i wstaje) Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć. (Dziecko idzie powoli, następnie kładzie się na brzuchu i zwija w kulkę)

  • „Wędrówki Skrzata Borówki – Las mieszany”

 Oglądanie filmu edukacyjnego o lesie. Rozmowa na temat filmu. Zwrócenie uwagi, na problem zanieczyszczania lasu przez ludzi (wyrzucanie śmieci, wywoływanie pożarów poprzez nieostrożne korzystanie z ognia, palenie papierosów, rozpalanie ognisk). 

 https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

  • „Odgłosy lasu” – zabawa słuchowa połączona z gimnastyką buzi i języka. „Tup w lesie”

Dziecko leży na plecach na dywanie. W skupieniu wsłuchuje się w odgłosy lasu

Po wy­słuchaniu opowiada, co słyszało i próbuje nazywać słyszane głosy. Następnie Rodzic ponownie włącza odgłosy lasu, czyta tekst i pokazuje dziecku, co ma zrobić. Dziecko naśladuje Rodzica.

https://www.youtube.com/watch?v=ZESbEePErKA

Tup w lesie

Beata Gawrońska

Pewnego dnia Tup wybrał się na spacer do lasu. Idąc patrzył w górę i po­dziwiał błękitne niebo (przesuwanie językiem od wałka dziąsłowego do pod­niebienia miękkiego), potem łąki i pola (przesuwanie czubka języka po we­wnętrznych stronach policzków). Gdy doszedł do lasu, zaczął liczyć drzewa (liczenie językiem górnych i dolnych zębów). Na polanie zobaczył małego je­lonka, który skubał trawę (kląskanie). Zobaczył też wiewiórkę, która wcho­dziła na drzewo (wyciąganie języka w kierunku nosa). Gdy zmęczył się cho­dzeniem, położył się na trawie pod drzewem (wysuwanie języka do brody). Zaczęło się ściemniać, więc postanowił wrócić do domu. Szedł i rozglądał się raz w jedną, raz w drugą stronę (wysuwanie języka raz w lewo raz w prawo). Gdy przechodził obok strumyka, zobaczył małego lisa, który pił wodę (sze­rokim językiem robienie łopatki). Języczek był bardzo zadowolony ze spaceru (dziecko robi szeroki uśmiech).

  • „Sadzimy drzewa”– zabawa matematyczna.

Dziecko ma do dyspozycji dowolne liczmany (guziki, fasola, itp.).

Rodzic tłumaczy dziecku, że będzie przygotowywać plan sadzenia drzewek w szkółce leśnej (jeżeli jest taka potrzeba, Rodzic wyjaśnia trudne pojęcia). Każdy patyczek to jedna sadzonka. Rodzic informuje, że w szkółce zostało wydzielonych 5 rzędów, zaś w każdym rzędzie musi być posadzonych 8 drzewek.

Jednak leśnik zdążył posadzić tylko po kilka sadzonek w każdym z rzędów:

– W pierwszym rosło już 5 sadzonek (dziecko układa podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dziecko liczy i dokłada odpowiednią liczbę patyczków);

– W drugim rzędzie rosło 4 sadzonki (dziecko układa podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dziecko liczy i dokłada odpowiednią liczbę patyczków);

– W trzecim było 6 sadzonek (dziecko układa podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dziecko liczy i dokłada odpowiednią liczbę patyczków);

– W czwartym rosły tylko 2 sadzonki (dziecko układa podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dziecko liczy i dokłada odpowiednią liczbę patyczków);

– W piątym było ich aż 7 (dziecko układa podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dziecko liczy i dokłada odpowiednią liczbę patyczków).itp.

  • Zabawy umuzykalniające przy „ Piosence o zdrowej wodzie”:

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

  • „Zabawa rytmiczna z gazetami i celofanem”. Dziecko ma kawałki gazet i celofanu i ugniata z nich kulki. Przy melodii piosenki przekłada z ręki do ręki rytmicz­nie celofanowe lub gazetowe kulki w tempie na dwa.
  • Gra na ryżowych grzechotkach (ryż w butelce plastikowej).

Dziecko potrząsa butelką, starając się utrzymać rytm piosenki. Za drugim razem uderza ryt­micznie, śpiewając piosenkę.

  • Muzyczne wyciszenie.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Słucha utworu Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. Dłońmi naśladuje padający deszcz (ruch palców w rytm muzyki).

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

  • Karty pracy on-line dla chętnych „Multimedialne przedszkole – Wycieczka do lasu”

Odszukaj 10 szczegółów, którymi różnią się obrazki.

http://www.przedszkole.pceluban.pl/ezeszyt/pliki/media/aplikacje/index.html