Czwartek 30.04.2020r.
Temat: „Segregujemy śmieci”
Cele ogólne:
– Zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi;
– Poszerzenie słownictwa o wyrazy: recykling, makulatura, złom;
– Zapoznanie z możliwością powtórnego wykorzystania odpadów;
– Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecania środowiska;
– Kształtowanie umiejętność podskoku, czworakowania, rozwijanie swoich umiejętności, poprawne wykonywanie poleceń.
- „Sznurek Jurka” – uważne słuchanie wiersza Igora Sikiryckiego.
Rodzic pyta dziecko, co to są odpady / śmieci i skąd się biorą. Dziecko odpowiada. Następnie Rodzic czyta wiersz, jednocześnie w miarę możliwości, rzuca na środek pokoju rzeczy, o których w nim mowa.
Igor Sikirycki
Sznurek Jurka
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
- Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami:
W co zamieniło się miejsce na boisku? W jaki sposób powstało śmietnisko? Jak oceniasz postępowanie Jurka i innych dzieci? Jakie były konsekwencje postępowania dzieci? Czy to dobrze, że za przedszkolem powstało wysypisko śmieci? Gdzie dzieci powinny wyrzucać śmieci? Co oznaczają pojęcia: recykling, segregacja odpadów?.
Rodzic włącza krótki film o segregowaniu odpadów.
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Następnie przygotowuje symboliczne pojemniki do segregowania odpadów (mogą to być reklamówki w kolorach pojemników, kartki, lub pojemniki z kolorowanki wcześniej wycięte i pokolorowane przez dziecko).
Prosi dziecko, aby zastanowiło się, które z odpadów znajdujących się na dywanie można posegregować, czyli wrzucić do odpowiednich pojemników. Dziecko przypomina, co oznaczają kolory pojemników i jakie rodzaje odpadów można do nich wrzucać. Następnie segregują odpowiednio odpady znajdujące się na dywanie. Rodzic wyjaśnia, co dalej się dzieje z odpadami przeznaczonymi do recyklingu.
- Segreguję” – zapoznanie z wierszykiem.
Dziecko siedzi na dywanie, trzyma w ręku dwie plastikowe zakrętki. Rytmicznie uderza zakrętką o zakrętkę i powtarza wierszyk:
Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Zapamiętaj to!
Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Przyrodę chroń!
Gdy zapamięta wierszyk, może wymyślać do niego różne melodie i śpiewać np. w rytmie hip-
-hopu, arii operowej, bardzo szybko, bardzo wolno.
- Zestaw zabaw gimnastycznych.
Część wstępna
- „Biegacze” – zabawa ożywiająca. Rodzic podaje tempo. Gdy gra wolno, dziecko maszeruje. Kiedy gra szybko – dziecko biegnie.
Część główna
- „Lubimy porządek” – zabawa bieżna z elementami gimnastyki korekcyjnej. Rodzic rozkłada na dywanie koła (z rajstop, szalików itp.) – kosze na śmieci, skarpetki – śmieci. Dziecko biega na bosaka. Na sygnał Rodzica podbiega do skarpetek – śmieci i za pomocą stóp przenosi je do „kosza”.
- „Shrek i osioł” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko maszeruje wspięte wysoko na palce, udaje dużego Na hasło: Osioł! dziecko chodzi na czworakach.
- „Uliczka” – zabawa z elementami skoku. Rodzic układa uliczkę z szalika Dziecko ma za zadanie przeskoczyć przez ulicę.
- „Jadę śmieciarką” – zabawa bieżna. Rodzic daje dziecku przedmiot w kształcie kółka – kierownicę. Na hasło Rodzica: Jedzie śmieciarka! dziecko biega i udaje, że prowadzi śmieciarkę.
Część końcowa
- „Czyste powietrze” – ćwiczenia oddechowe. Dziecko leżąc na plecach, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.
- Karty pracy Tropiciele Czterolatek cz.2 s.17; Wyszukiwanie wskazanych elementów wśród innych i łączenie ich ze sobą.
- Podsumowanie tematu: KODEKSEM MAŁEGO EKOLOGA, KOLOROWANKAMI