Czwartek 30.04.2020r.

Temat: „Segregujemy śmieci”

Cele ogólne:

– Zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi;
– Poszerzenie słownictwa o wyrazy: recykling, makulatura, złom;
– Zapoznanie z możliwością powtórnego wykorzystania odpadów;
– Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecania środowiska;

– Kształtowanie umiejętność podskoku, czworakowania, rozwijanie swoich umiejętności, poprawne wykonywanie poleceń.

  1. „Sznurek Jurka” – uważne słuchanie wiersza Igora Sikiryckiego.

Rodzic pyta dziecko, co to są odpady / śmieci i skąd się biorą. Dziecko odpowiada. Następnie Rodzic czyta wiersz, jednocześnie w miarę możliwości, rzuca na środek pokoju rzeczy, o których w nim mowa.

Igor Sikirycki

Sznurek Jurka

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisko.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

Swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

I od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka.

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

  1. Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami:

W co zamieniło się miejsce na boisku? W jaki sposób powstało śmietnisko? Jak oceniasz postępowanie Jurka i innych dzieci? Jakie były konsekwencje postępowania dzieci? Czy to dobrze, że za przedszkolem powstało wysypisko śmieci? Gdzie dzieci powinny wyrzucać śmieci? Co oznaczają pojęcia: recykling, segregacja odpadów?.

Rodzic włącza krótki film o segregowaniu odpadów.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Następnie przygotowuje symboliczne pojemniki do segregowania odpadów (mogą to być reklamówki w kolorach pojemników, kartki, lub pojemniki  z kolorowanki wcześniej wycięte i pokolorowane przez dziecko).

Prosi dziecko, aby zastanowiło się, które z odpadów znajdujących się na dywanie można posegregować, czyli wrzucić do odpowiednich pojemników. Dziecko przypomina, co oznaczają kolory pojemników i jakie rodzaje odpadów można do nich wrzucać. Następnie segregują odpowiednio odpady znajdujące się na dywanie. Rodzic wyjaśnia, co dalej się dzieje z odpadami przeznaczonymi do recyklingu.

  1. Segreguję” – zapoznanie z wierszykiem.

Dziecko siedzi  na dywanie, trzyma w ręku dwie plastikowe zakrętki. Rytmicznie uderza zakrętką o zakrętkę i powtarza wierszyk:

Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Zapamiętaj to!

Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Przyrodę chroń!

Gdy zapamięta wierszyk, może wymyślać do niego różne melodie i śpiewać np. w rytmie hip-

-hopu, arii operowej, bardzo szybko, bardzo wolno.

  1. Zestaw zabaw gimnastycznych.

Część wstępna

  • „Biegacze” – zabawa ożywiająca. Rodzic podaje tempo. Gdy gra wol­no, dziecko maszeruje. Kiedy gra szybko – dziecko biegnie.

Część główna

  • „Lubimy porządek” – zabawa bieżna z elementami gimnastyki korekcyjnej. Rodzic rozkłada na dywanie koła (z rajstop, szalików itp.) – kosze na śmieci, skarpetki – śmie­ci. Dziecko biega na bosaka. Na sygnał Rodzica podbiega do skarpetek – śmieci i za pomocą stóp przenosi je do „kosza”.
  • „Shrek i osioł” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko maszeruje wspięte wysoko na palce, udaje dużego Na hasło: Osioł! dziecko chodzi na czworakach.
  • „Uliczka” – zabawa z elementami skoku. Rodzic układa uliczkę z szalika Dziecko ma za zadanie przeskoczyć przez ulicę.
  • „Jadę śmieciarką” – zabawa bieżna. Rodzic daje dziecku przedmiot w kształcie kółka – kierownicę. Na hasło Rodzica: Jedzie śmieciarka! dziecko biega i udaje, że prowadzi śmieciarkę.

Część końcowa

  • „Czyste powietrze” – ćwiczenia oddechowe. Dziecko leżąc na plecach, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.
  1. Karty pracy Tropiciele Czterolatek cz.2 s.17; Wyszukiwanie wskazanych elementów wśród innych i łączenie ich ze sobą.

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/?fbclid=IwAR0vWSgDfO6l2sQja2czNpwK5C9992o404WPiOZOMlcxVp3PZUcwbQjGuC0

  1. Podsumowanie tematu: KODEKSEM MAŁEGO EKOLOGA, KOLOROWANKAMI