Temat tygodnia: Polska to mój dom

Temat dnia: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!

Cele:

  • uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin
  • zachęcanie dzieci do aktywności badawczej

 

  1. „Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą. Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje wskaźnikiem, gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypomina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. Do ułożonego poprzedniego dnia ze sznurka schematu granic Polski dzieci dokładają niebieską wstążkę – symbol Wisły.
  2. „Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka. Rodzic kolejno pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytanie. Rodzic uzupełnia wypowiedź dziecka. – Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – Rodzic mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny. – Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – Rodzic mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt. – Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – Rodzic mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano. – Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – Rodzic mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania. – Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – rodzic mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie. – Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – rodzic mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.

  1. Budujemy mosty – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.

Rodzic  przed przeczytaniem wiersza pyta dziecko: Po co ludzie budują mosty na rzece? Dziecko podaje swoje pomysły.

 Budujemy mosty

Zofia Bronikowska

 – Masz już klocki?                                                                                 Na tym pierwszym będą tory,

– Mam!                                                                                                    bo most będzie kolejowy…

– Usiądź sobie tam,                                                                               A ten drugi most

a ja tu – na wprost…                                                                              wspaniały!

 zbudujemy most!                                                                                  Auta będą tu jechały

 

 

i tramwaje.

I… co chcesz!                                                                                                      O… już idą!

 – A most trzeci?                                                                                                 Patrz!…

– Będzie też!                                                                                                       Więc się teraz pobaw z nami,

Po tym trzecim, białym moście                                                                        a jak będzie czas,

 przyjdą do nas lalki w goście…                                                                        to dom lalkom zbudujemy,

Śliczne lalki – malowanki,                                                                                  dom piękny – jak nasz!

 kolorowe wycinanki!

 

Rodzic  zadaje dziecku pytania: W co chciało się bawić to dziecko? Co będzie na pierwszym moście? Co będzie jeździło po drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować? Rodzic  zachęca dziecko, aby zbudowało mosty na niebieskiej wstędze – Wiśle.

 

  1. „Czy wodę z rzeki można pić?” – eksperyment. Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko nalewa do dwóch przezroczystych szklanek wodę – do jednej szklanki wodę z rzeki, do drugiej wodę z kranu. Wnioski: Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia. Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób.