Dzień 04.05.2020 r.

Temat : Dźwięki wokół nas

Cele ogólne:

-rozpoznawanie różnorodnych dźwięków;

-uświadomienie szkodliwości hałasu dla człowieka;

-rozwijanie sprawności fizycznej.

 

  1. Ćwiczenie poranne:
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Szukam przyjaciela.

     Dzieci spacerują po pokoju ze spuszczonymi głowami; na mocne uderzenie w bębenek lub klaśnięcie dobierają się w pary z rodzeństwem i radośnie podskakują w małych kółeczkach (przy powtórzeniach zabawy dzieci szukają innego przyjaciela -może to być rodzic).

 

2.

Krótka rozmowa na temat Co to jest orkiestra?

     -Jakie instrumenty grają w orkiestrze?

     -Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?

     -Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?

 

Zabawa dydaktyczna Co słychać wokół nas?

Karta pracy, cz. 4, s. 20.

     Co kojarzy się z muzyką? Rysowanie przedmiotów, które są źródłami muzyki. Mówienie rymowanki z różnymi emocjami (ze złością, z radością, ze smutkiem, ze strachem):

                        Muzyka, muzyka chowa się w wierszach, wietrze, strumykach.

 

  • Rozmowa na temat Czy muzyka może męczyć?

– Po czym można poznać, że hałas męczy?

– Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju?

  • Odtworzenie nagrania głośnej zabawy dzieci; zwrócenie uwagi na konsekwencje ciągłego przebywania w dużym hałasie; zachęcanie dzieci do porozumiewania się umiarkowanym głosem.

 

  • Rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów.

     Rodzic układa przed dziećmi wybrane instrumenty perkusyjne /jeżeli nie mamy instrumentów prosimy o pokazanie na obrazkach i odszukanie ich brzmienia w internecie/.

     Dzieci je rozpoznają i prawidłowo nazywają; słuchają, jak grają, wydobywając kolejno z nich dźwięki. Następnie odwracają się tyłem do rodzica, który kolejno gra na poszczególnych instrumentach.

     Dzieci, które nie mają instrumentów tylko rozpoznają i nazywają co to za instrument.

  • Ćwiczenia w książce, s. 76.

Nazywanie instrumentów perkusyjnych przedstawionych na zdjęciach.

 

  • Zabawy Dźwięki wydawane przez papier.

     Rodzic układa przed dziećmi różnego rodzaju papier: gazety, celofan, karton, tekturę falistą, bibułę. Dzieci wydobywają z nich dźwięki w wymyślony przez siebie sposób – przez pocieranie, darcie, zgniatanie, skrobanie paznokciem, uderzanie dłonią, uderzanie o różne części ciała itp.

 

 

  • Zabawa W jakiej kolejności?

     Rodzic gra na wybranych instrumentach oraz wydobywa dźwięki z papieru w sekwencjach po trzy, cztery lub pięć. Potem dzieci odwracają się i ich zadaniem jest uważne słuchanie gry rodzica i określanie, w jakiej kolejności słyszały poszczególne dźwięki. Np. bębenek, celofan, grzechotka, kołatka, tamburyn, tektura falista, gazeta.

 

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Gramy na instrumentach.

     Dzieci poruszają się po pokoju w rytm tamburynu. Podczas przerwy naśladują grę na wybranym przez siebie instrumencie. /Jeżeli nie mamy instrumentów możemy wykorzystać różne zabawki, które poprzez stukanie, pocieranie wydają dźwięki.

 

3.

  • Zabawa dydaktyczna Ludzkie głosy.

     -Co można powiedzieć o ludzkich głosach?

     -Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia.

    – Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos.

            Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy.

 

  • Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.

 

Zabawy z wykorzystaniem rymowanki – powtarzanie jej podanym przez rodzica rodzajem głosu (cienkim, grubym, słabym, mocnym).

 

Różne dźwięki są dokoła. Nasze uszy ich słuchają,

Raz coś stuka, raz coś woła. Coraz lepiej świat poznają.

 

  • Czytanie literatury dziecięcej według uznania rodziców.