Dzień 04.05.2020 r.
Temat : Dźwięki wokół nas
Cele ogólne:
-rozpoznawanie różnorodnych dźwięków;
-uświadomienie szkodliwości hałasu dla człowieka;
-rozwijanie sprawności fizycznej.
- Ćwiczenie poranne:
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Szukam przyjaciela.
Dzieci spacerują po pokoju ze spuszczonymi głowami; na mocne uderzenie w bębenek lub klaśnięcie dobierają się w pary z rodzeństwem i radośnie podskakują w małych kółeczkach (przy powtórzeniach zabawy dzieci szukają innego przyjaciela -może to być rodzic).
2.
Krótka rozmowa na temat Co to jest orkiestra?
-Jakie instrumenty grają w orkiestrze?
-Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać?
-Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?
Zabawa dydaktyczna Co słychać wokół nas?
Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Co kojarzy się z muzyką? Rysowanie przedmiotów, które są źródłami muzyki. Mówienie rymowanki z różnymi emocjami (ze złością, z radością, ze smutkiem, ze strachem):
Muzyka, muzyka chowa się w wierszach, wietrze, strumykach.
- Rozmowa na temat Czy muzyka może męczyć?
– Po czym można poznać, że hałas męczy?
– Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju?
- Odtworzenie nagrania głośnej zabawy dzieci; zwrócenie uwagi na konsekwencje ciągłego przebywania w dużym hałasie; zachęcanie dzieci do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
- Rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów.
Rodzic układa przed dziećmi wybrane instrumenty perkusyjne /jeżeli nie mamy instrumentów prosimy o pokazanie na obrazkach i odszukanie ich brzmienia w internecie/.
Dzieci je rozpoznają i prawidłowo nazywają; słuchają, jak grają, wydobywając kolejno z nich dźwięki. Następnie odwracają się tyłem do rodzica, który kolejno gra na poszczególnych instrumentach.
Dzieci, które nie mają instrumentów tylko rozpoznają i nazywają co to za instrument.
- Ćwiczenia w książce, s. 76.
Nazywanie instrumentów perkusyjnych przedstawionych na zdjęciach.
- Zabawy Dźwięki wydawane przez papier.
Rodzic układa przed dziećmi różnego rodzaju papier: gazety, celofan, karton, tekturę falistą, bibułę. Dzieci wydobywają z nich dźwięki w wymyślony przez siebie sposób – przez pocieranie, darcie, zgniatanie, skrobanie paznokciem, uderzanie dłonią, uderzanie o różne części ciała itp.
- Zabawa W jakiej kolejności?
Rodzic gra na wybranych instrumentach oraz wydobywa dźwięki z papieru w sekwencjach po trzy, cztery lub pięć. Potem dzieci odwracają się i ich zadaniem jest uważne słuchanie gry rodzica i określanie, w jakiej kolejności słyszały poszczególne dźwięki. Np. bębenek, celofan, grzechotka, kołatka, tamburyn, tektura falista, gazeta.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Gramy na instrumentach.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytm tamburynu. Podczas przerwy naśladują grę na wybranym przez siebie instrumencie. /Jeżeli nie mamy instrumentów możemy wykorzystać różne zabawki, które poprzez stukanie, pocieranie wydają dźwięki.
3.
- Zabawa dydaktyczna Ludzkie głosy.
-Co można powiedzieć o ludzkich głosach?
-Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia.
– Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos.
Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy.
- Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.
Zabawy z wykorzystaniem rymowanki – powtarzanie jej podanym przez rodzica rodzajem głosu (cienkim, grubym, słabym, mocnym).
Różne dźwięki są dokoła. Nasze uszy ich słuchają,
Raz coś stuka, raz coś woła. Coraz lepiej świat poznają.
- Czytanie literatury dziecięcej według uznania rodziców.