Tematy tygodnia: W krainie muzyki

                   W nadchodzącym tygodniu udamy się do krainy muzyki. Zaśpiewamy piosenkę Na muzyce w przedszkolu (sł. i muz. Katarzyna Kulikowska) i przeczytamy wiersz Doroty Gellner Mysia orkie­stra. Poznamy różne instrumenty: fortepian, skrzypce, trąbkę, bęben, harfę, trójkąt, oraz ich cechy. Będziemy próbować naśladować ich dźwięki oraz ruchy wykonywane przez muzyka podczas gry. Postaramy pobawić się w orkiestrę – dzieci będą uważnie obserwować „dyrygenta” i to, jak porusza batutą, dzięki temu nauczą się współpracy i współdziałania, a także koncentracji uwagi. Zrobimy też muzyczne ludziki i gitary z pudełek po chusteczkach higienicznych oraz będziemy rozwiązywać zagadki o in­strumentach. Przypomnimy sobie, jak brzmi hymn narodowy i w jaki sposób należy się zachowywać, gdy się go słyszy. Porozmawiamy również o tym, jak dbać o uszy, jak szkodliwy jest hałas i jakie dźwięki są przyjemne, a jakie nie. Dzieci dowiedzą się, jak zbudowany jest aparat słuchowy człowieka, i ulepimy ucho z plasteliny. Spróbujemy odgadywać dźwięki i pobawimy się z zasłoniętymi oczami, kształtujących umiejętność od­różniania dźwięków, wrażliwość słuchową i rozwijających koncentrację uwagi. Postaramy się sprawdzić, co słychać, kiedy w pokoju jest cisza.

                 W dzisiejszym świecie spotykamy się na co dzień ze stosunkowo dużym natężeniem hałasu. Tymczasem człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wyciszenia, przynajmniej przez pewien czas w ciągu dnia. Nie chodzi o absolutną ciszę, którą można uzyskać, np. zakładając stope­ry, ale o naturalną sytuację, w której słyszy się szum wiatru, szelest kartki czy tykanie zegara. Dzieci, choć mają tendencję do krzyku, również potrzebują tego rodzaju uspokojenia. Dlatego warto je uczyć robienia przerw od hałasu. Najlepiej przedstawić to w formie wyzwania: „Zobaczymy, czy uda nam się być tak cicho, żeby nie było słychać żadnych dźwięków; zbudować wieżę z klocków tak, żeby tata nie usłyszał; usłyszeć bicie serca”. Dobrym pomysłem jest proponowanie dziecku wykonywania róż­norodnych zadań w taki sposób, by nie było słychać żadnych dźwięków. Dzięki temu dziecko bę­dzie się uczyło panowania nad sobą i własnym ciałem. Można również usiąść i starać się nie wydać żadnego odgłosu (dzięki temu dzieci nabierają świadomości, że można usłyszeć, np. oddech czy szelest włosów) lub wsłuchiwać się w ciszę w różnych miejscach (dom, las, cicha uliczka) i o różnych porach dnia (rano, w południe, wieczorem), a potem rozmawiać o tym, co się usłyszało. Dla dziecka może to być fascynujące doświadczenie, prawdopodobnie wpłynie również korzystnie na jego funkcjonowanie, m.in. na zdolność koncentracji uwagi.[1]

 

Poniedziałek 04.05

Temat dnia: JAKI TO INSTRUMENT?

 

Cele: doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków instrumentów; wzbogacenie słownictwa o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy.

 

Na muzyce w przedszkolu

sł. i muz. Katarzyna Kulikowska

https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2

 

„Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.

Rozkładamy dwie skakanki (liny, sznurki) wzdłuż pokoju. Mówimy dzieciom: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważne przedszkolaki do przejścia na drugą stronę. Dzieci z wyciągniętymi na boki rękoma po kolei idą po skakankach jak po linie (stopa za stopą).

 

„Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dzieci, KP2.35 oraz dźwięków z nagrania. https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8

Dzieci siedzą na dywanie Rodzic wprowadza dziecko w temat mówiąc: Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znacie? Czy graliście na jakimś instrumencie? Jakim? Pokazujemy dzieciom ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (fortepian, skrzypce, trąbka, wielki bę­ben, harfa, trójkąt). Dzieci podchodzą i wskazują instrumenty, oraz podają ich nazwy. Rodzic podaje nazwy pozostałych instrumentów, których dzieci nie wymieniły w czasie roz­mowy. Dzieci siadają do stolików i otwierają Karty Pracy 2 str.35. Rodzic czyta polecenie, dzieci wykonują zadanie.

http://www.darmowe-kolorowanki.ugu.pl/category/instrumenty-muzyczne/

 

„Zapraszam do instrumentu!” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Na podłodze leżą ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (ilustracje możemy wydrukować lub poprosić dzieci, aby narysowały dwa instrumenty, które najbardziej im się podobają. Dzieci biegają swobodnie mię­dzy ilustracjami. Na sygnał Rodzica (klaśnięcie) zatrzymują się i słuchają polecenia: Dziewczynki ustawiają się przy harfie i udają grę na tym instrumencie. Zatrzymujemy się przy drugim instrumencie i np. robimy 5 podskoków na jednej nodze. Rodzic podaje inne dowolne polecenia.

 

„Zagram jak na trąbce, zagram jak na gitarze” – naśladowanie odgłosów instrumentów.

Dzieci siedzą przed Rodzicem, który pokazuje zdjęcia instrumentów, dzieci naśladują ich dźwięki. Rodzic może dla ułatwienia włączyć nagranie oraz zaprezentować dzieciom w jakiś sposób za pomocą buzi można naśladować dźwięki zbliżone do wygrywanych przez poszczególne instrumenty. https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Muzyczne powitania” – Włączamy utwór Bolero Maurice’a Ravela. https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E Gdy muzyka gra, dzieci swo­bodnie poruszają się po pokoju, gdy muzyka przestaje grać, dzieci wykonują określone zadania, np. muszą uścisnąć jak najwięcej rąk, spojrzeć jak największej liczbie osób głęboko w oczy, wykonać dowolne ćwiczenie ruchowe według polecenia Rodzica.

– „Masaż” – dzieci siedzą jedno za drugim, i wykonują masaż pleców osoby siedzącej przed nimi zgodnie ze słowami i ruchami Rodzica

Idą słonie,                                          Dzieci kładą na przemian całe dłonie na plecach kolegi.

potem konie,                                      Uderzają delikatnie piąstkami.

panieneczki na szpileczkach              Stukają palcami wskazującymi.

z gryzącymi pieseczkami,                  Delikatnie szczypią.

świeci słonko,                                    Dłońmi zataczają koła.

płynie rzeczka,                                   Rysują linię.

pada deszczyk,                                  Stukają wszystkimi palcami.

czujesz dreszczyk?                             Łaskoczą.

[1] Przewodnik Metodyczny „plac zabaw” wyd. WSiP str. 222