Temat kompleksowy: W KRAINIE MUZYKI
- Instrumenty dawniej i dziś.
CELE:
- rozpoznawanie instrumentów po odgłosie;
- wymienianie nazw instrumentów;
- odczytywanie zapisów słowno- symbolicznych;
- odczytywanie i kontynuowanie rytmu;
- wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennych;
- wykonywanie pracy technicznej zgodnie z instrukcją;
- nazywanie poznanych instrumentów;
- dokonywanie podziału na instrumenty dęte i strunowe;
- dzielenie nazw instrumentów na głoski i sylaby,
- wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazach,
- dostrzeganie podobieństw i różnic w ilustracjach.
- „Skąd pochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Dziecko zamyka oczy a opiekun włącza dźwięk: pianino, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka, kontrabas, flet. Opiekun pyta, co łączy te dźwięki. (To dźwięki instrumentów). Dziecko próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków. Link do dźwięków instrumentów: https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
- „Instrumenty” – mapa skojarzeń. Dziecko wyjaśnia, co to są instrumenty i wymienia wszystkie, które zna.
- „Dawne instrumenty” – opiekun opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.
- „Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka i opiekuna jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko i opiekun prezentują brzmienie swojego „instrumentu”.
- „Mój instrument” – zajęcia techniczno-plastyczne – wykonanie instrumentu z rzeczy znajdujących się w domu.
- „W parze” – zabawa ruchowa – jedna osoba wybija rytm, a druga tańczy, później następuje zmiana.
- KARTY PRACY (5-latek):
- „Pradawny rytm” – praca z KP4.14a, ćw. 1, odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
- „Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, praca z KP4.14a, ćw.2.
- „Ile nutek?” – praca z KP4.14b, analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.
- KARTY PRACY (4-latek):
- „Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie KP2.35
- „Jestem muzykantem” – zabawa tradycyjna, nauka piosenki https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,
A pianino, i no, i no, a pianino, gra! (naśladowanie grania na pianinie)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na flecie.
A na flecie, fiju fiju, fiju fiju fiju fiju…
A na flecie fiju fiju, fiju fiju gram. (naśladowanie grania na flecie)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na skrzypcach.
A na skrzypcach dylu dylu
Dylu dylu dylu dylu
A na skrzypcach dylu dylu dylu dylu gram (naśladowanie grania na skrzypcach)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na trąbce.
A na trąbce trutututu, trutututu ,trutututu,
A na trąbce trutututu, trutututu gram. (naśladowanie gry na trąbce)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na bębnie.
A na bębnie bumtarara, bumtarara, bumtarara,
A na bębnie bumtarara, bumtarara gram. (naśladowanie gry na bębnie)
Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)
My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)
Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)
A na czym? Na wszystkim.
A pianino ino ino, a pianino ino ino
A na flecie fiju fiju fiju fiju fiju fiju
A na skrzypcach dylu dylu dylu dylu dylu dylu
A na trąbce trutututu, trutututu ,trutututu
A na bębnie bumtarara, bumtarara, bumtarara.
Źródło:
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Jeśli dziecko nie zna nazw wszystkich instrumentów można najpierw posłuchać ich dźwięków bez konieczności zamykania oczu przez dziecko. Opiekun nazywa instrumenty, które się pojawiają, a dziecko powtarza ich nazwy. Dopiero później można wprowadzić słuchanie dźwięków z zamkniętymi oczami.
- Proszę dostosowywać polecenia do potrzeb i możliwości dziecka, w razie wątpliwości wyjaśniać nieznane mu terminy i zwroty.
- W trakcie wykonywania kart pracy należy się upewnić czy dziecko zrozumiało polecenia, zadania można wykonywać dzieląc je na krótsze etapy.
- Nauka i wspólny taniec do piosenki wg instrukcji to dobre ćwiczenie na rozwijanie wyobraźni oraz naśladowanie ruchów drugiej osoby.