Temat kompleksowy: W KRAINIE MUZYKI

 

  1. Instrumenty dawniej i dziś. 

 

CELE:

  • rozpoznawanie instrumentów po odgłosie;
  • wymienianie nazw instrumentów;
  • odczytywanie zapisów słowno- symbolicznych;
  • odczytywanie i kontynuowanie rytmu;
  • wydobywanie dźwięków z przedmiotów codziennych;
  • wykonywanie pracy technicznej zgodnie z instrukcją;
  • nazywanie poznanych instrumentów;
  • dokonywanie podziału na instrumenty dęte i strunowe;
  • dzielenie nazw instrumentów na głoski i sylaby,
  • wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazach,
  • dostrzeganie podobieństw i różnic w ilustracjach.

 

 

  • „Skąd pochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Dziecko zamyka oczy a opiekun włącza dźwięk: pianino, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka, kontrabas, flet. Opiekun pyta, co łączy te dźwięki. (To dźwięki instrumentów). Dziecko próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków. Link do dźwięków instrumentów: https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

 

  • „Instrumenty” – mapa skojarzeń. Dziecko wyjaśnia, co to są instrumenty i wymienia wszystkie, które zna.

 

  • „Dawne instrumenty” – opiekun opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.

 

  • „Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka i opiekuna jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko i opiekun prezentują brzmienie swojego „instrumentu”.

 

  • „Mój instrument” – zajęcia techniczno-plastyczne – wykonanie instrumentu z rzeczy znajdujących się w domu.

 

  • „W parze” – zabawa ruchowa – jedna osoba wybija rytm, a druga tańczy, później następuje zmiana.

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • „Pradawny rytm” – praca z KP4.14a, ćw. 1, odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
  • „Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, praca z KP4.14a, ćw.2.
  • „Ile nutek?” – praca z KP4.14b, analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • „Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie KP2.35

 

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,

A pianino, i no, i no, a pianino, gra! (naśladowanie grania na pianinie)

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na flecie.

A na flecie, fiju fiju, fiju fiju fiju fiju…

A na flecie fiju fiju, fiju fiju gram. (naśladowanie grania na flecie)

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na skrzypcach.

A na skrzypcach dylu dylu

Dylu dylu dylu dylu

A na skrzypcach dylu dylu dylu dylu gram  (naśladowanie grania na skrzypcach)

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na trąbce.

A na trąbce trutututu, trutututu ,trutututu,

A na trąbce trutututu, trutututu gram. (naśladowanie gry na trąbce)

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na bębnie.

A na bębnie bumtarara, bumtarara, bumtarara,

A na bębnie bumtarara, bumtarara gram.  (naśladowanie gry na bębnie)

 

Jestem muzykantem, konszabelantem. (wskazywanie siebie)

My – muzykanci, konszabelanci. (rozkładanie rąk, wskazywanie innych)

Ja umiem grać, my umiemy grać: (wskazywanie siebie, a potem innych)

A na czym? Na wszystkim.

A pianino ino ino, a pianino ino ino

A na flecie fiju fiju fiju fiju fiju fiju

A na skrzypcach dylu dylu dylu dylu dylu dylu

A na trąbce trutututu, trutututu ,trutututu

A na bębnie bumtarara, bumtarara, bumtarara.

 

Źródło:

  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Jeśli dziecko nie zna nazw wszystkich instrumentów można najpierw posłuchać ich dźwięków bez konieczności zamykania oczu przez dziecko. Opiekun nazywa instrumenty, które się pojawiają, a dziecko powtarza ich nazwy. Dopiero później można wprowadzić słuchanie dźwięków z zamkniętymi oczami.
  • Proszę dostosowywać polecenia do potrzeb i możliwości dziecka, w razie wątpliwości wyjaśniać nieznane mu terminy i zwroty.
  • W trakcie wykonywania kart pracy należy się upewnić czy dziecko zrozumiało polecenia, zadania można wykonywać dzieląc je na krótsze etapy.
  • Nauka i wspólny taniec do piosenki wg instrukcji to dobre ćwiczenie na rozwijanie wyobraźni oraz naśladowanie ruchów drugiej osoby.