Data: 04.05.2020r
Temat kompleksowy: Wiosenna łąka.
Temat dnia: ,,To, co hasa po łące’’.
Cel ogólny:
– Dziecko zdobywa wiadomości o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka i jej mieszkańcach.
– Chętnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.
1.Zestaw zabaw porannych.
„To, co lata po łące” – dziecko biega swobodnie po pokoju.Na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) dziecko przyjmuje pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.
„To, co skacze po łące” – dziecko naśladuje skaczącą żabkę. Na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze .
„Biedronki” – dziecko maszeruje na czworaka po pokoju, udając biedronkę. Na sygnał rodzica ( uderzenie rękoma w kolana) kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.
2.Bocian i żaba – rozmowa na podstawie wiersza Agnieszki Frączek.
Bocian i żaba
Agnieszka Frączek
Pewien bociek przed wieczorem
spotkał żabę nad jeziorem.
Żabim wdziękiem urzeczony
zaklekotał: – Szukam żony.
Może nawet być szalona,
byle skoczna i zielona!
Z taką pragnę niańczyć młode,
zatem proszę – wyraź zgodę!
Świerszcz urządzi nam przyjęcie,
czapla zrobi ślubne zdjęcie,
zaprosimy mnóstwo gości,
wszyscy będą nam zazdrościć.
Panna żaba się uśmiecha,
ale marna to pociecha,
skoro wciąż się nie chce zgodzić
i bociana za dziób wodzi!
– Ja za męża nie chcę draba –
odkumkuje, jak to żaba…
– Bowiem mąż pańskiego wzrostu
to jest dla mnie wstyd. Po prostu!
Bociek, chociaż ze zdziwienia
nagle zmalał i zzieleniał,
mimo wszystko trwa w zalotach:
– Ależ moja żabko złota,
ja ci będę znosić muszki
i klekotać do poduszki.
Z meszku utkam ci kalosze,
tylko zgódź się, bardzo proszę!
Żaba jednak jest uparta:
– Nie znam się na takich żartach.
Proszę skończyć już tę gadkę!
Nie chcę pańskim być obiadkiem.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu: O co prosił bocian żabkę?; Co odpowiedziała żaba?; Co jedzą bociany?; Gdzie szukają jedzenia?.
3.„Bocian i żabki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie małe koła papierowe. Dziecko jest żabką. Przyskocznej melodii dziecko skacze „żabim skokiem” pomiędzy kołami. Na hasło:Bocian! dziecko szybko wskakuje do najbliższej obręczy lub szuka sobie wolnej.
4.„Zwierzęta na łące” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka obrazek przedstawiający dowolne zwierzątko zamieszkujące łąkę. Każdy obrazek dzieli liniami pionowymi i poziomymi na 6 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go wzdłuż linii, a następnie składa ponownie i nakleja na przygotowane kartki. Koloruje żabkę.
5.Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki ,,Bal na łące’’.
I Kiedy świeci słoneczko,
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
II Dylu – dylu już grają,
grube baki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,
sapią przy tym troszeczkę.
III A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.