Poniedziałek 04.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WSZĘDZIE WIOSNA

TEMAT DNIA: KOLOROWA ŁĄKA

Cele:

  1.  Rozbudzenie zaciekawienia światem przyrody.
  2.  Wzbogacenie słownictwa o nazwy zwierząt żyjących na łące.
  3.  Wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania.
  4.  Rozwijanie wyobraźni słuchowo-ruchowej.
  5.  Kształcenie prawidłowej wymowy.

Wiosenna łąka.

https://www.google.com/search?q=obrazek+%C5%82%C4%85ka&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=iigoCctLnjb2XM%253A%252CF5H85BwT4UwXKM%252C_&vet=1&usg=AI4_

Dziecko ogląda obrazki i zastanawia się – Co to jest łąka?                                                                                                Rodzic wyjaśnia, że łąka to miejsce, gdzie rośnie dużo traw, kolorowych kwiatów. W trawie żyją owady, biegają zające, chodzą bociany. Na łące pasą się krowy i owce.                                                                                                                    Dziecko na podstawie ilustracji rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na łące. Wypowiada się na temat doświadczeń związanych ze spotkaniami z mieszkańcami łąki (bocian, żaba, motyl, biedronka, pszczoła, trzmiel, świerszcz, komar, mucha).

https://www.google.com/search?q=bocian+obrazek&oq=bocian+obrazek&aqs=chrome..69i57j0l7.16831j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

https://www.google.com/search?q=%C5%BCaba+obrazek&oq=%C5%BCaba+obrazek&aqs=chrome..69i57j0l7.15126j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?q=motyl+obrazek&oq=motyl+obrazek&aqs=chrome..69i57j0l7.10501j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=biedronka+na+%C5%82%C4%85ce+obrazek&sa=X&ved=2ahUKEwix56r3nJjpAhUR7aYKHQiZAQEQsAR6BAgDEAE&

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=pszczo%C5%82y+na+%C5%82%C4%85ce+obrazek&sa=X&ved=2ahUKEwjW7OmZnZjpAhWD1aYKHaMyCEoQsAR6BAgKEA

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=%C5%9Bwierszcz+na+%C5%82%C4%85%C4%87e+obrazek&sa=X&ved=2ahUKEwilqvShnpjpAhVlyaYKHf00AUwQsAR6BAgKEAE

https://www.google.com/search?ei=vAGvXqXcGOWSmwX96YTgBA&q=mucha+obrazek&oq=mucha+obrazek&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzICCAAyAggAOgUIA

https://www.google.com/search?ei=XwKvXtrgA8nBmwXS86jIBg&q=komar+obrazek&oq=komar+&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgBMgQIABBDMgQIABBDMgIIA

https://www.google.com/search?q=trzmiel+obrazek&oq=trzmiel+obrazek&aqs=chrome..69i57.13910j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Koncert na łące – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza P. Siewiery-Kozłowskiej

Koncert na łące.

Dziś na łące, wśród zieleni,
Tam, gdzie kwiatek się czerwieni,
Wielki koncert się odbywa,
Chociaż chór się w trawie skrywa.

Najpierw świerszcze – cyk, cyk, cyk,
Po nich pszczółki – bzyku-bzyk,
Teraz bąk wesoło buczy – żżżżżżż,
Mała mucha też się uczy – bzzzzzzz.

A pod listkiem, tam gdzie mech,
Małych żabek słychać śpiew:
Kum, kum, kum, rech, rech, rech,
Bocian idzie, a to pech!

Bocian przyszedł, ale cóż –
Nie chce żabek zjadać już!
On by chciał też tu na łące
Grać wesoło wielki koncert!

Kle, kle, kle, kle, kle, kle
Ja też z wami śpiewać chcę!

Odpowiedzi na pytania.

  • Co odbywało się na łące?
  • Jak grały świerszcze/pszczoły/bąki/mucha?
  • Jak śpiewały żabki/bocian? 

Lot trzmiela

Dziecko przy muzyce naśladuje fruwającego trzmiela: porusza rekami – skrzydełkami, biega, obraca się.

https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

Przyszła wiosna do niedźwiedzia.

Dziecko słucha piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=Fjj9wt44BO8

 

“Przyszła wiosna do niedźwiedzia”
sł. Anna Bernat
muz. tradycyjna norweska

1. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:                                        Dziecko chodzi po obwodzie koła, w środku, którego leży                                                                                                        pluszowy miś .
zbudź się, misiu, zbudź.
Pogłaskała słonkiem,                                                                  Zatrzymuje się, wyciąga do góry ręce – naśladuje
                                                                                                      świecące słońce.

dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,                                               Klaszcze cztery razy.
zbudź się, misiu, zbudź się, misiu –                                         Wyciąga rękę przed siebie – wskazuje misia.
a on śpi i już!                                                                               Składa dłonie i przykłada do policzka, ilustrując
                                                                                                      zasypianie.
2. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:                                        Dziecko chodzi po obwodzie koła.
zbudź się, misiu, zbudź.
Burzą grała, grzmiała,                                                               Wyciąga ręce do góry i gnie się jak drzewo na wietrze.
gromem zahuczała,                                                                   Tupie cztery razy.
zbudź się, misiu, zbudź się, misiu –                                        Wyciąga rękę przed siebie – wskazuje misia.
a on śpi i już!                                                                              Składa dłonie i przykłada do policzka, ilustrując
                                                                                                     zasypianie.
3. Nadleciała pszczółka mała:                                                  Maszeruje po obwodzie koła, machając rękami jak                                                                                                                  skrzydełkami.
zbudź się, misiu, zbudź.
Bzyku bzyk do ucha,                                                                Zatrzymuje się i macha rękami jak skrzydełkami
widział kto leniucha?!                                                              Wyciąga rękę przed siebie i rytmicznie wskazuje
                                                                                                    misia.
Ledwie pszczółka bzyk, bzyknęła,                                         Dziecko wykonuje jeden obrót.
niedźwiedź krzyknął: m i ó d !                                               krzycząc: „miód.

Odpowiedzi na pytania:

  • Kto przeszedł do niedźwiedzia?
  • Czym wiosna pogłaskała niedźwiedzia?
  • Czym wiosna zahuczała?
  • Czym wiosna grała i grzmiała?
  • Kto do misia przyleciał?

Rodzic jeszcze raz włącza piosenkę, dziecko wykonuje ruchy zapisane obok tekstu.

Taniec pani wiosny – do muzyki P. Czajkowskiego “Dziadek do orzechów” – taniec wieszczki cukrowej. 

Miś dalej leży na podłodze. Dziecko – pani wiosna chodzi delikatnie przy muzyce, tak żeby nie obudzić misia. Na koniec dotyka misia, który budzi się ze snu zimowego.

https://www.youtube.com/watch?v=MONSmfYrARc

Czy to prawda?

Rodzic mówi zdania o łące, a dziecko określa ich logiczność: prawda – podnosi wstążkę do góry, nieprawda – kładzie wstążkę na kolana.  

  • Na łące rośnie trawa, a w niej są biedronki, żaby, świerszcze.
  • Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
  • Po łące chodzi bocian i szuka żab na śniadanie.
  • Żaby chowają się przed bocianem i wołają kukuryku!, kukuryku!

Wiosenna łąka – kolorowanka

  

W związku z minionym świętem 3-go Maja zachęcam do obejrzenia filmu “Jestem Polakiem”

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM