04.05.2020 r. (poniedziałek)
Temat: Mój dom.
Cele: – Kształtowanie przynależności do rodziny.
– Uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania nazwy ulicy, na której się mieszka.
– Rozwijanie motoryki dużej.
– Nauka techniki prawidłowego posługiwania się pędzlem.
Pomoce dydaktyczne: grzechotka lub inny instrument muzyczny; wiersz A. Bernat “Dom”; zdjęcia do treści wiersza; tasiemka lub sznurek około 1-1,5 m długości; do pracy plastycznej – kartka papieru A3 (może być z bloku technicznego), pędzel, kubek z wodą, farby plakatowe
Realizacja
I. Zabawa ruchowa pt. “Duży dom i mały dom” z elementem orientacji.
Dziecko porusza się swobodnie po dywanie w rytmie granym przez rodzica na grzechotce lub innym instrumencie. Na hasło “Mały dom” dziecko przykuca i układa ręce nad głową w kształcie daszku. Rodzic ponownie wygrywa rytm na instrumencie – dziecko swobodnie porusza się. Na hasło “Duży dom” – dziecko wspina się na palce i układa ręce nad głową w kształt daszku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
II. “Dom” – słuchanie fragmentu wiersza A. Bernat.
Dom
Zwierzęta kochają i łąkę i las,
a ryby swą rzekę jak nikt.
Ptaki tu drzewa mają,
by wracać do gniazd,
a kwiaty w ogrodzie swój świat […]
Na ziemi jest wiele i wiosek i miast.
Jak wiele, któż zliczy je, kto?
Jedno miejsce jest nasze, by przeżyć swój czas,
o miejscu tym mówi się DOM.
Na ziemi, to każdy z nas wie,
jest miejsce, gdzie dobrze mu jest!
dom mieszkalny
blok mieszkalny
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści wiersza:
– Gdzie swój dom mają zwierzęta?
– Czy znasz nazwy domów niektórych zwierząt? (np. kury, ryby, lisa, kreta, pszczoły)
kurnik – dom kur
domy pszczół – ule
dom kreta – kretowisko
dom lisa – nora
dom ryb – akwarium
– A gdzie swój domek mają kwiaty? (ogród, doniczka na parapecie…)
– A gdzie jest dom Twój, a Twojej babci/cioci? ( dom, mieszkanie w bloku, w kamienicy…)
– Powiedz, jak wygląda Twój dom?
– Co ci się w nim najbardziej podoba?
– Co najbardziej lubisz robić w domu?
– Czy znasz nazwę ulicy przy której stoi nasz dom/blok?
III. Zabawa z elementem biegu “Ptaszek do gniazdka”
Dziecko jest ptaszkiem i ma swój dom, którym jest gniazdo. Gniazdem jest ułożona w kształt koła wstążka/sznurek na dywanie. Ptaszek kuca w gnieździe. Na hasło rodzica “Ptaszek z gniazdka” – dziecko wybiega z koła, macha rączkami jak ptak skrzydełkami i swobodnie porusza się po dywanie. Na hasło “Ptaszek wraca do gniazda” – dziecko wskakuje do koła. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Może być zamiana ról 🙂
IV. Praca plastyczna “Mój dom”
Najpierw omawiamy z dzieckiem budowę domu, co dom “ma” (ściany, dach, drzwi, okna, schody …) Następnie dziecko maluje swój dom farbami plakatowymi.
Należy zwracać uwagę, aby dziecko delikatnie posługiwało się pędzlem, nie należy włosia przyciskać mocno.
Po wykonaniu pracy plastycznej omawiamy ją wspólnie z dzieckiem, podkreślamy co nam się w niej podoba. Umieszczamy w widocznym dla wszystkich domowników miejscu, aby każdy mógł ją podziwiać.