Temat tygodnia: Tajemnice książek
Temat: MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI
CELE :
-kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie swojej ulubionej książki;
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek
Zestaw zabaw ruchowych
– „Idziemy do lasu” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe, dziecko maszeruje po pokoju.
– „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie Rodzica dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.
– „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania. Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy Rodzic przestanie grać, dziecko poruszają się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.
„Moje ulubione książki” – wspólne oglądanie przez dzieci książek. Zachęcamy dziecko do swobodnych wypowiedzi. Zwraca uwagę na umiejętne obchodzenie się z książkami i ich szanowanie.
Słuchanie wiersza I. Salach „Moje książki” oraz rozmowa na temat jego treści.
Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama, bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach, o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte, a więc ją do ręki bierz.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza. Pytamy:
– O czym dzisiaj będziemy mówić?;
– Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?;
-Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?.
Rodzic zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.
„Książki na miejsce!” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko stoi, trzymając przed sobą książki. Gdy usłyszy muzykę, swobodnie biega podskakując z nogi na nogę. Na hasło: Książki na miejsce! Dziecko podchodzi do biblioteczki domowej i kładzie tam książki. Wcześniej proszę zaprezentować, w jaki sposób odkłada się książki na półkę.
„Jaka to książka?” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko siedzi ze swoimi książkami-bajeczkami. Chętne dzieci samodzielnie opowiadają o swoich ulubionych postaciach z książki. Pokazują w książkach ulubionych bohaterów.
Praca z Karty Pracy część 2 str.23 – dziecko porządkują książki i zabawki na półkach regału, utrwalając określania: najwyżej, najniżej, w środku. Chętne dzieci opowiadają o ulubionych książkach.
„Czy znasz tę bajkę?” – Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią.ulubionej literatury dziecięcej.
(Jaś i Małgosia)
(Pinokio)
(Czerwony Kapturek)
(Kopciuszek)
(Kubuś Puchatek)
(Kicia-Kocia)
Zabawy na świeżym powietrzu, prowadzenie obserwacji przyrody.
Czytanie ulubionej literatury dziecięcej.