Temat tygodnia: Tajemnice książek

Temat: MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI

CELE :

-kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie swojej ulubionej książki;

-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek

Zestaw zabaw ruchowych

– „Idziemy do lasu” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe, dziecko maszeruje po pokoju.

– „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie Rodzica dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

– „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania. Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy Rodzic przestanie grać, dziecko poruszają się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.

 „Moje ulubione książki” – wspólne oglądanie  przez dzieci książek. Zachęcamy dziecko do swobodnych wypowiedzi. Zwraca uwagę na umiejętne obchodzenie się z książkami i ich szanowanie.

Słuchanie wiersza I. Salach „Moje książki” oraz rozmowa na temat jego treści.

  Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce.

 Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama, bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach, o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte, a więc ją do ręki bierz.

 

 Rozmawiamy z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza. Pytamy:

– O czym dzisiaj będziemy mówić?;

– Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?;

-Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?.

 Rodzic zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.

 „Książki na miejsce!” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko stoi, trzymając przed sobą książki. Gdy usłyszy muzykę,  swobodnie biega podskakując z nogi na nogę. Na hasło: Książki na miejsce! Dziecko podchodzi do biblioteczki domowej i kładzie tam książki. Wcześniej proszę zaprezentować, w jaki sposób odkłada się książki na półkę.

„Jaka to książka?” – zabawa dydaktyczna.

 Dziecko siedzi  ze swoimi książkami-bajeczkami. Chętne dzieci samodzielnie opowiadają o swoich ulubionych postaciach z książki. Pokazują w książkach ulubionych bohaterów.

 Praca z Karty Pracy część 2 str.23 – dziecko porządkują książki i zabawki na półkach regału, utrwalając określania: najwyżej, najniżej, w środku. Chętne dzieci opowiadają o ulubionych książkach.

„Czy znasz tę bajkę?” – Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią.ulubionej literatury dziecięcej.

(Jaś i Małgosia)

 

(Pinokio)

(Czerwony Kapturek)

(Kopciuszek)

(Kubuś Puchatek)

(Kicia-Kocia)

 

Zabawy  na świeżym powietrzu, prowadzenie obserwacji przyrody.

Czytanie ulubionej literatury dziecięcej.