05.05.20r.

Temat: JAK POWSTAŁA WARSZAWA?

CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy; rozwijanie umiejętności manualnych

 

Jak powstała Warszawa?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy Wars i Sawa.

Wars i Sawa

Joanna Kończak

Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości pod­płynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazy­wała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rze­ce. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.

Pytania do treści legendy: Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów? Co się okazało, gdy podpłynął bliżej? Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię? Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie? Gdzie zamieszkała szczęśliwa para? Kto pewnego dnia zapukał do ich cha­ty? Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?

 

„Wars i Sawa” – praca z KP2.33.

 

Dzieci wskazują na obrazku, które elementy mogą być prawdziwe, a które – zmyślone. Rodzic opowiada dzieciom, że dowody historyczne świadczą o tym, że nad Wisłą najpierw powstała osada rybacka, która się stopniowo powiększała i z której powstała wieś Warszawa. Książęta mazowieccy mieli tu jedną ze swoich siedzib. Przybywało ludzi, którzy budowali tu swoje domy i pracowali.

Dziecko z KP2.33 skreśla elementy, które nie pasują do Warsa, Sawy i ich otoczenia (zegarek, te­lefon, motorówka, gitara, słuchawki, aparat, skuter) i wyjaśnia dlaczego. Zastanawia się, czym mógł dawniej płynąć Wars – chętne dzieci dorysowują prostą łódź na osobnej kartce.

 

Prezentacja herbu Warszawy.

no images were found

Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta.

Źródło zdjęcia:

https://pixabay.com/pl/photos/warszawa-syrena-syrenka-warszawska-1571807/

 Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą Warszawską syrenkę. Chętne dziecko może ulepić pomnik Warszawskiej Syrenki z plasteliny wg instrukcji: na początek lepi postument, następnie postać kobiety z ogonem ryby, miecz, który dołączą do uniesionej prawej ręki, tarczę, którą dokleją do lewej ręki trzymanej przy piersi. Następ­nie wszystkie części łączy ze sobą. Opiekun informuje dziecko, że ten pomnik stoi w Warszawie nad Wisłą. Na tarczy Syrenki widnieje orzeł w koronie i napis Warszawa.

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Zwiedzamy Polskę” – dziecko z rodzicami i rodzeństwem tworzy „pociąg” i porusza się nim po sali do utworu Jedzie pociąg z daleka. Dziecko, które znajduje się na początku pociągu, jest „lokomotywą” i mówi, dokąd jedzie pociąg, wymieniając jakieś miasto w Polsce.

– „Mali żołnierze” – dziecko maszeruje dookoła pokoju, podnosząc wysoko kolana. Na słowa: saperzy na poligonie – dziecko czołga się po podłodze.

– „Biało-czerwoni” – dziecko stoi naprzeciw rodzica. Rodzic  rzuca piłkę. Rzucając piłką, podaje nazwę jakiegoś koloru. Słysząc nazwy: biały i czerwony, dziecko nie łapie piłki. Po usłyszeniu nazwy innego koloru dziecko łapie piłkę oburącz i odrzucają ją.

 

Ćwiczenia gimnastyczne – (metodą W. Sherborne).

Wyczucie własnego ciała

-Dzieci poruszają rękami, nogami, palcami, wykonując – na przemian – ruchy dynamiczne i powolne.

-Sprawdzają, do jakich okolic ciała mogą dostać piętą, łokciem, palcami nóg, kolanem, głową.

-Dotykają jedną częścią ciała do drugiej, np. łokieć wita się z piętą, czoło wita się z kolanem, duży palec u nogi wita się z nosem, pięta wita się z kolanem drugiej nogi…

-Poruszają się w różny sposób: chód energiczny, ciężki, lekki, koci, ruchy delikatne, dynamicz­ne…

– Przy nagraniu tanecznej muzyki tańczą same ręce dzieci, same nogi, tańczy głowa, na

koniec – całe ciało.