Dzień 05.05.2020 r.

Temat:  Jesteśmy muzykalni

Cele ogólne:

-umuzykalnienie dzieci;

-rozwijanie sprawności manualnej i poczucia rytmu.

 

  1. Ćwiczenie poranne:
  • Zabawa  Muzyczne powitania.

     Rodzice rzucają do dzieci piłkę i, śpiewając, zadają im krótkie pytania. Dzieci odrzucają piłkę i odpowiadają na pytania, również śpiewając. Starają się udzielać odpowiedzi na pytania całymi zdaniami, np. Co chciałbyś dzisiaj robić? Jaka jest twoja ulubiona potrawa?

  • Ćwiczenie tułowia Skłony w przód.

     Dzieci stają w małym rozkroku. Wykonują skłon w przód i starają się dotknąć swoich kapci. Następnie prostują się i klaszczą nad głową cztery razy. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.

 

2.

  • Zabawa muzyczno-ruchowa Muzyczny dywan.

Na podłodze rodzic układa ze skakanek duży prostokąt (symbolizuje on dywan). Dzieci  poruszają się w jego obrębie w takt muzyki. Podczas przerwy w muzyce szybko go opuszczają.

 

 Karta pracy, cz. 4, s.21 i 22.

Wyklaskiwanie podanych rytmów. Nazywanie narysowanych instrumentów i osób, które na nich grają. Kolorowanie rysunków wybranych instrumentów.

 

  • Słuchanie piosenki Skaczące nutki (sł. Dorota Gellner, muz. B. Kolago).
  1. Do przedszkola wpadły nutki.

Wszystkie miały czarne butki,

czarne szelki i czapeczki,

i skakały jak piłeczki.

            Ref.: Ta wysoko,

            tamta nisko,

            ta z plecakiem,

            ta z walizką.

            Roztańczone

            nutki trzy:

            do, re, mi,

            nutki trzy.

  1. Poprosiły o mieszkanie

w dużym, czarnym fortepianie

i biegały, i skakały

po klawiszach czarno-białych.

       Ref.: Ta wysoko…

III. Nawet na leżakowaniu

przeszkadzały dzieciom w spaniu

i skakały po kocykach

w czarnych szelkach i bucikach.

       Ref.: Ta wysoko…

 

  • Rozmowa na temat piosenki.

     -Jak nazywały się nutki?

     -Ile ich było?

     -Co robiły?

            Nauka I zwrotki piosenki z wypełnianiem pauz klaskaniem (refrenu i pozostałych zwrotek dzieci uczą się w następnych dniach).

 

  • Zabawa Tańczące nutki.

     Przy melodii marszowej dzieci – nutki – idą po obwodzie koła krokiem marszowym. Są nutkami marsza.

     Podczas melodii poleczki poruszają się cwałem bocznym (są nutkami polki).

     Podczas melodii walca kołyszą się na boki (są nutkami walca).

 

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Słuchamy uważnie.

     Dzieci ostrożnie poruszają się po pokoju z zamkniętymi oczami. Kiedy usłyszą dźwięk dowolnego instrumentu perkusyjnego, siadają skrzyżnie. Hasło – Idziemy, zaprasza je do ponownego marszu.

 

  • Zabawa rozwijająca ekspresję muzyczno-plastyczną – Rysujemy przy muzyce.

     Dzieci siedzą przed krzesełkami. Każde dziecko ma na krzesełku kartkę i jedną kredkę pastelową w wybranym przez siebie kolorze. Podczas słuchania nagrania utworu J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem (może być inny utwór wybrany przez rodzica) rysują na kartce dowolne znaki, które kojarzą im się ze słuchaną muzyką, np. kreski, kropki, plamy, koła, fale. Podczas przerwy w muzyce każde dziecko zmienia kolor kredki. Zabawa trwa do momentu, aż każde dziecko skorzysta z 5-8 kolorów kredek. Następnie dzieci oglądają powstałe prace, obserwują mieszanie się kolorów, przenikanie wzorów; próbują nadać tytuł obrazkom.

 

 3.

  • Zabawa Zimno – ciepło.

     Rodzic ustala z dzieckiem jaką zabawkę lub przedmiot będzie chował w pokoju. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie. Dziecko szuka schowanego przedmiotu, a rodzic tylko klaszcze. Wzrastające natężenie dźwięku oznacza zbliżanie się do ukrytego przedmiotu, a malejące natężenie – oddalanie się od niego.

 

  • Grające kapsle – wykonanie instrumentu do gry –tylko dla chętnych /prosimy o pomoc rodziców/

     Rodzic zwraca uwagę dzieci, że kapsle wsypane np. do woreczka przy potrząsaniu poruszają się i wydają dźwięki. Proponuje dzieciom wykorzystanie tej cechy przy wykonaniu grzechotek do muzykowania.

     -Omówienie i pokaz wykonania grzechotki z kapsli.

     -Samodzielne działania dzieci: oklejanie sześciu kapsli drobnymi elementami wyciętymi z kolorowej folii samoprzylepnej. Wcześniej w każdym kapslu rodzic wywiercił otworek, przez który dzieci przeciągną sznureczek i wspólnie z rodzicem zawiążą (kapsle muszą swobodnie poruszać się przy potrząsaniu za sznureczek).

     -Oglądanie powstałych grzechotek; słuchanie wydobywanych z nich dźwięków.

     -Granie na grzechotkach podczas śpiewania dowolnej piosenki lub słuchania wybranego utworu muzycznego (można wykorzystać ten sam utwór, którego dzieci słuchały w pierwszej części zajęć).

 

  • Czytanie literatury dziecięcej.