05.05 wtorek

Temat dnia: GRAMY NA INSTRUMENTACH!

 

Cele: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez dyrygenta

 

„Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.

Może być dęty, może być i strunowy,

ważne, aby był do gry gotowy.

Piękne dźwięki nam wygrywa,

z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

 

Jest to zespół niemały,

mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.

Gdy wszyscy razem zaczynają grać,

to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

 

Zna go każde w przedszkolu dziecko,

zawsze stoi przed swoją orkiestrą

i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

 

Dyrygenta wszyscy się słuchają,

tylko na nią patrzeć mają.

Dzięki tej drewnianej pałeczce

wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

 

„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Mysia orkiestra Doroty Gellner.

 

Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.

Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:

– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!

 

Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

 

„Muzyczne ludziki” – praca z Wyprawką plastyczną nr.48.

Pokazujemy zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Pytamy dzieci: Wiecie, jak na­zywają się te instrumenty? Rodzic razem z dziećmi podaje nazwy tych instrumentów. Pokażcie, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladujcie jego grę. Dzieci siadają na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladują grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wio­lonczeli, tłumaczy: Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumen­tu. Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dzieci powtarzają jego ruchy. Po zabawie w pokazywanie instrumentów dzieci siadają przy stolikach i wykonu­ją zadanie z Wyprawki plastycznej nr.48.

Fortepian źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fortepian

Fortepianista: https://foto.marcol.art.pl/zdjecia,2014-08-15

Zdjecie wiolonczeli i wilonczelistki, źródło: https://pixabay.com

 

„Przedszkolna orkiestra” – wspólne muzykowanie.

Przygotowujemy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki, przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Dzieci razem z Rodzicem podają nazwy wszystkich instrumentów. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, po kolei wskazuje na grupy instrumentów, dzieci prezentują grę na nich.

Rodzic umawia się z dziećmi, jak mają reagować na jego gesty w czasie gry.

– ręka z batutą coraz wyżej – dzieci grają coraz głośniej,

– ręka z batutą coraz niżej – dzieci grają coraz ciszej,

– wskazanie na daną grupę instrumentów – zaczynają grę,

– narysowanie kółka przed daną grupą – kończą grę.

Rodzic razem z dziećmi może również ustalić inne gesty.

 

Na muzyce w przedszkolu utrwalenie słów piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2