05.05 wtorek
Temat dnia: GRAMY NA INSTRUMENTACH!
Cele: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez dyrygenta
„Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.
Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Mysia orkiestra Doroty Gellner.
Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!
Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
„Muzyczne ludziki” – praca z Wyprawką plastyczną nr.48.
Pokazujemy zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Pytamy dzieci: Wiecie, jak nazywają się te instrumenty? Rodzic razem z dziećmi podaje nazwy tych instrumentów. Pokażcie, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladujcie jego grę. Dzieci siadają na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladują grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wiolonczeli, tłumaczy: Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumentu. Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dzieci powtarzają jego ruchy. Po zabawie w pokazywanie instrumentów dzieci siadają przy stolikach i wykonują zadanie z Wyprawki plastycznej nr.48.
Fortepian źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fortepian
Fortepianista: https://foto.marcol.art.pl/zdjecia,2014-08-15
Zdjecie wiolonczeli i wilonczelistki, źródło: https://pixabay.com
„Przedszkolna orkiestra” – wspólne muzykowanie.
Przygotowujemy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki, przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Dzieci razem z Rodzicem podają nazwy wszystkich instrumentów. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, po kolei wskazuje na grupy instrumentów, dzieci prezentują grę na nich.
Rodzic umawia się z dziećmi, jak mają reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dzieci grają coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dzieci grają coraz ciszej,
– wskazanie na daną grupę instrumentów – zaczynają grę,
– narysowanie kółka przed daną grupą – kończą grę.
Rodzic razem z dziećmi może również ustalić inne gesty.
Na muzyce w przedszkolu – utrwalenie słów piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2