- Muzyka współczesna.
CELE:
- ilustrowanie muzyki (tempo) ruchem;
- wymyślanie i prezentowanie prostego układu tanecznego;
- wysłuchiwanie różnych gatunków muzycznych;
- porównywanie i opisywanie różnych gatunków muzycznych;
- naśladowanie gry na gitarze;
- dodawanie w zakresie 12;
- doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji słuchowej.
- „Gatunki muzyczne” – zapoznanie dziecka ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie i podawanie nazw różnych gatunków muzycznych. Opiekun włącza utwory (z własnych zasobów) z różnych gatunków muzycznych: muzyki klasycznej, rapu, disco, rocka. Dziecko stara się rozpoznać gatunki i podać ich nazwy.
- „Rap” – prezentacja utworu z tego gatunku, poszukiwanie cech charakterystycznych. Opiekun prezentuje dowolny utwór rapowany. (Uwaga! Opiekun powinien go wcześniej wysłuchać w celu sprawdzenia słów). Następnie dziecko próbuje podać cechy charakterystyczne tego gatunku (np. rytmiczne wypowiadanie słów do powtarzalnej muzyki zamiast śpiewu, to muzyka bardziej do słuchania niż do tańczenia).
- „Taneczne rytmy disco” – wymyślanie układu tanecznego. Opiekun wyjaśnia, że disco to muzyka taneczna. Zadaniem dziecka jest wymyślenie układu tanecznego do piosenki disco.
- „Rock” – wysłuchanie dowolnego utworu rockowego, wskazywanie wiodącego instrumentu. Opiekun prosi dziecko, by wsłuchało się w muzykę i zastanowiło, jaki instrument jest w tym gatunku muzycznym najważniejszy (gitara elektryczna).
- „Koncert rockowy” – naśladowanie gry na gitarze. Opiekun ponownie włącza muzykę rockową. Dziecko wcielaj się w gitarzystę i próbuje naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze. Opiekun pokazuje dziecku, że muzyka rockowa ma różne oblicza, od spokojnych ballad po utwory pełne ekspresji.
- „Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna (masażyk). Dziecko siedzi przed opiekunem. Opiekun wykonuje masaż pleców dziecka zgodnie ze słowami i ruchami:
Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie)
potem konie, (na plecach kładziemy piąstki)
panieneczki na szpileczkach. (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)
Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk. (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
- „Kostka”– zabawa matematyczna. Po dwoje – dziecko i opiekun rzucają kostką. Ich zadaniem jest zsumowanie wyrzuconej liczby oczek i podanie wyniku.
- KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.15 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji słuchowej, przeliczanie
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Pamiętajmy, aby zwracać uwagę, czy utwory, które puszczamy dziecku nie są dla niego za głośne lub za ciche.
- Podczas zabawy z kostką dopasowujemy stopień trudności do możliwości dziecka. Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze dodawać, można liczyć kropki tylko na jednej kostce.
- Przy wykonywaniu ćwiczeń z kart pracy proszę o zwrócenie uwagi na to ,czy dziecko dokładnie rozumie polecenia, czy nie są one dla dziecka za długie (można podzielić wykonywanie ćwiczenia na krótsze etapy). Podczas wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych proszę zwrócić uwagę na to, aby dziecko wykonywało je dokładnie, bez pośpiechu praz prawidłowo trzymało narzędzie do pisania (szlaczki wykonujemy ołówkiem).