Temat: JAK POWSTAJE PAPIER

 CELE :

 rozbudzanie ciekawości badawczej – sprawdzanie różnych faktur papieru;

-rozwijanie zainteresowania książkami.

Las” – swobodna rozmowa z dzieckiem o tym, co daje nam las. Na początek zagadka dla dzieci:

Są tam duże drzewa

 oraz grzybki małe.

 Co to jest za miejsce?

Wiecie doskonale.              (las)

 Następnie rozkładamy przed dziećmi zdjęcia lub ilustrację lasu. Obok kładzie kartkę papieru i książkę. Zadaje pytanie: Co to jest papier?.

Pokazuje dziecku papier o różnej grubości i fakturze . Później  podajemy kilka przykładów wykorzystania papieru, np.: do rysowania lub do produkcji książek, czasopism, gazetek dla dzieci.  Pokazujemy dziecku książki i gazetki, by mogły zapoznać się z fakturą tego typu kartek.

 Rodzic pyta: Z czego powstaje papier?

.

https://www.youtube.com/watch?v=vY6wBDCBtzU -odgłosy lasu

 włącza odgłosy lasu. Dzieci słuchają: szumu drzew, śpiewu ptaków.

Zestaw zabaw ruchowych

– „Idziemy do lasu” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe, dziecko maszeruje po pokoju.

– „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie Rodzica dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

– „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania. Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy Rodzic przestanie grać, dziecko poruszają się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.

 

Słuchanie wiersza: „Raz na sośnie siadła pliszka” W. Ścisłowskiego.

  Raz na sośnie siadła pliszka         

no i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź – spadła szyszka.

No i co w tym ciekawego?

Szyszka była już dojrzała –

 no i co wynika z tego?

Więc nasiona wyleciały.

 No i co w tym ciekawego?

Z nasion drzewka tam wyrosły

 no i co wynika z tego?

Cóż, po latach ścięto sosny.

 No i co w tym ciekawego?

 Z drewna papier wnet zrobiono

no i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną

 dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!”

 Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

 Pytania:

– Z czego wyrosły drzewka?;

-W co zamieniło się drewno?.

 „Jak powstaje papier ekologiczny” – eksperyment.

Przygotujmy różnego rodzaju papier: gazety, kartki, bibułę itp. Zadaniem dzieci jest porwanie papieru na drobne kawałki. Następnie dzieci wkładają kawałki papieru do wiaderka, zalewamy je ciepłą wodą- nalewamy wodę tak, aby cały papier był zanurzony. Jeżeli 1 szklanka to za mało na przygotowaną ilość papieru, należy dolewać po pół szklanki wody, aż do całkowitego zanurzenia papieru, chwilę odczekuje, aż rozmiękną. Namoczony papier, rozdrabnia mikserem do osiągnięcia gęstej papki.  

Przygotowanie naszego „sita czerpanego”.- Odmierzenie firanki, docięcie jej, tak aby pasowała do przygotowanej ramki. Przyczepinie do ramki z pomocą 4 pinezek firanki, poprzez mocne naciąganie materiału. W przypadku zbyt dużych oczek składamy materiał podwójnie.

Papkę wylewa na sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Rodzic przyciska papkę kawałkiem tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi włókna papieru na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i z pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier. Pozostawiamy do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach gazety.

Jak zrobić papier czerpany – film https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4

„Papier jest…” – zabawa badawcza.  Zasłaniamy dziecku oczy opaską. Podchodzi do nich z tackami z różnego rodzaju kawałkami papieru. Dzieci badają papier poprzez dotyk. Z pomocą Rodzica określają jego fakturę, np.: gładki, chropowaty, pomarszczony, śliski, szeleszczący, sztywny, miękki itp. Następnie prosimy dzieci aby, zdjęły opaski z oczu. Pytamy, do czego mogą służyć poszczególne kawałki papieru. Dzieci próbują określić zastosowanie badanych kawałków papieru, np.: do czytania, do wycierania nosa, do wycinania, do rysowania.

„Zabawy z papierem” – zabawa plastyczno-techniczna.

Rodzic przeprowadza pokaz zastosowania papieru o różnych fakturach, np.: zwijanie kartki białego papieru w rulon i robienie z niej lunety, zgniatanie gazet w papierowe kule. Dzieci próbują wykonywać proponowane przedmioty, mając do dyspozycji różnego rodzaju papier.

„Luneta” – praca plastyczno-techniczna.

 Proponujemy dzieciom zrobienie lunety( lub lornetki ). Potrzebne będą rolki po papierze toaletowym oraz kolorowy papier i różnego rodzaje kształty do ozdabiania. Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek w dowolny sposób. Następnie dzieci wykorzystują swoje lunety do zaproponowanej przez siebie zabawy np. Zabawy na powietrzu.

Słuchanie literatury dziecięcej wg wyboru Rodzica lub proponuję słuchowisko dla dzieci  “Leśne  opowieści”  https://www.youtube.com/watch?v=cs706BU_7wU

 

Źródła:

https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4

https://www.youtube.com/watch?v=vY6wBDCBtzU