Poniedziałek 4 maja 2020r.
Temat kompleksowy: Wiosenna łąka
Temat dnia: Rośliny na łące
Cele ogólne:
– Zapoznanie dzieci z nowym środowiskiem przyrodniczym- łąką;
– Poznanie wybranych roślin występujących na łące;
– Kształtowanie postawy poszanowania środowiska naturalnego.
- Zabawy poranne:
„Kwiaty rosną” – zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej:
https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs
Na początku dziecko tylko słucha muzyki, później przykuca i wraz z realizacją dźwięków unosi się do góry (wspina na palce) i opada (do pozycji kucanej) – naśladując wzrost kwiatów.
“ Trawy kołyszą się na wietrze“ – Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko stoi w małym rozkroku, unosi do góry ręce i wykonuje skłony w bok w jedną i w drugą stronę, naśladuje kołysanie trawy na wietrze.
„Wyścig świerszczy” – zabawa ruchowa na czworakach. Wyznaczona jest linia startu i mety. Dziecko i Rodzic ustawiają się na linii startu i na hasło: Start! Poruszają się do przodu skokiem zajęczym, aż do linii mety. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Idą mrówki” – zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej.
Idą sobie mrówki dróżką Dziecko w siadzie skrzyżnym naśladują placami obu dłoni kroczenie palcami środkowym i wskazującym po swoich udach.
Pierwsza mrówka tupie nóżką Stukają o uda kciukiem.
Druga mrówka tupie nóżką Stukają o uda palcem wskazującym.
Trzecia mrówka tupie nóżką Stukają o uda palcem środkowym.
Czwarta mrówka tupie nóżką Stukają o uda palcem serdecznym.
Potupały, potupały Stukają wszystkimi palcami o uda.
I w mrowisku się schowały Zaciskają pięści.
- Zagadki wprowadzające w temat: „Mieszkańcy łąki“
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
- Film edukacyjny pt. „Wędrówki Skrzata Borówki – łąka“
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Rozmowa na temat łąki na podstawie obejrzanego filmu, oraz doświadczeń dziecka. Zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne łąki: Trawy, kwiaty, zioła, zwierzęta, kolorystyka.
Wiosenna łąka
Knieć błotna – Kaczeńce
Maki
Koniczyna łąkowa
Koniczyna łąkowa
Chaber bławatek
Niezapominajki
Stokrotka pospolita
Rumianek lekarski
Skrzyp polny
Mięta pospolita
Babka zwyczajna
Mniszek lekarski
- „Na wiosennej łące“. Emilia Raczek – opowieść ruchowa.
Rodzic opowiada historię, zaś dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuję odwzorować treść opowiadania.
Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące – kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy, mówiąc: kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.
- “ Była sobie żabka mała“ – słuchanie piosenki.
Zapoznanie ze słowami i melodią utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=_XMr80enW9A
TEKST PIOSENKI „BYŁA SOBIE ŻABKA MAŁA”
Była sobie żabka mała
Re re kum kum, re re kum kum,
Która mamy nie słuchała
re re kum kum bęc.
Na spacery wychodziła
Re re kum kum, re re kum kum,
Innym żabkom się dziwiła
Re re kum kum bęc.
Ostrzegała ją mamusia
Re re kum kum, re re kum kum,
By zważała na bociusia
Re re kum kum bęc.
Przyszedł bociek niespodzianie
Re re kum kum, re re kum kum,
I zjadł żabke na śniadanie
Re re kum kum bęc.
A na brzegu stare żaby
Re re kum kum, re re kum kum,
Rajcowały jak te baby
Re re kum kum bęc.
Jedna drugiej żabie płacze
Re re kum kum, re re kum kum,
Już jej nigdy nie zobaczę
Re re kum kum bęc.
Z tego taki morał mamy
Re re kum kum, re re kum kum
Trzeba zawsze słuchać mamy
Re re kum kum bęc.
Po wysłuchaniu utworu Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: O kim była mowa w piosence?; Czy ta żabka była grzeczna?; Co się z nią stało?; Dlaczego należy zawsze słuchać rodziców?
Zabawa przy piosence:
- „Rytmizowanie teksu piosenki”:
- Klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;
- Równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;
- Równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.
- „Cicho – głośno” – śpiewamy cichutko pierwszą zwrotkę piosenki, zaś drugą bardzo głośno – i na odwrót.
- „Bocian i żaby” – zabawa ruchowa bieżna. Rodzic to bocian. Dziecko jest żabką. Dziecko – żabka porusza się po wyznaczonym terenie żabimi skokami. Na hasło: Bocian! Biegnie jak najprędzej do wcześniej ustalonej kryjówki. Bocian stara się złapać żabkę. Po kilku powtórzeniach, następuje zamiana ról.
- Praca z kartą pracy. Tropiciele. Czterolatek cz.2 s.. 20 – orientacja w przestrzeni (wyższy, niższy)