Dzień 07.05.2020 r.
Temat: Gramy i śpiewamy
Cele ogólne:
-rozwijanie płynności ruchów ręki podczas malowania postaci ludzkiej;
-rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;
-rozwijanie sprawności fizycznej.
- Ćwiczenie poranne:
Podskoki – Kolano do łokcia.
Dzieci w podskokach dotykają prawym kolanem lewego łokcia i odwrotnie – lewym kolanem prawego łokcia; ćwiczenie wykonują najpierw wolno, a potem – coraz szybciej.
2.
- Zabawa artykulacyjna – Posłuszne instrumenty.
Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazki z instrumentami, a następnie wskazuje na nie pałeczką w różnej kolejności i różną liczbę razy. Dzieci naśladują ich odgłosy, np. kołatka, kołatka, kołatka (klap, klap, klap), bębenek, bębenek (bum, bum), grzechotka, grzechotka, grzechotka (szu, szu, szu), drewienka, drewienka (puk, puk). Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
Karta pracy, cz. 4, s. 26.
Śpiewanie ulubionej piosenki głosami zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach rysunków spirali i jednoczesne wypowiadanie na wydechu aaaaaa…, dopóki nie braknie tchu.
- Zabawa przy piosence Orkiestra (muzyka popularna, słowa: autor nieznany).
Przy słowach piosenki dzieci naśladują poszczególne instrumenty.
Dzieci:
Bum, uderzają pięściami w piersi – bęben,
ta, ra, ra, ra. (2 razy) naśladują grę na trąbce – jedną dłoń, zwiniętą w pięść,
trzymają przy ustach, drugą wysuwają do przodu i cofają,
Trara, rara, naśladują grę na trąbce,
bum, bum, bum. (2 razy) uderzają pięściami w piersi – bęben.
- Ćwiczenia słuchowe – Co to za melodia?
-Rodzic nuci melodię znanej dzieciom piosenki, a dziecko odgaduje jej tytuł.
-Wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych instrumentów; wyjaśnianie, dlaczego ten a nie inny instrument wybrały. Kończenie zdania: Gdyby czarodziej chciał przemienić mnie w muzyka, to grałbym na…
- Wykonanie pracy plastycznej – Jestem muzykiem – malowanie farbami scen realnych.
Rodzic proponuje dzieciom namalowanie siebie jako muzyka grającego na wybranym instrumencie.
-Samodzielne działania dzieci; zwrócenie uwagi na poszczególne elementy postaci ludzkiej.
-Oglądanie powstałych prac; odgadywanie, kogo one przedstawiają i na jakich instrumentach dzieci grają.
- Zabawa matematyczna – W sklepie muzycznym.
-Oglądanie obrazka przedstawiającego wystawę sklepu muzycznego, na której znajdują się różne rodzaje instrumentów. Rozpoznawanie i nazywanie ich; przeliczanie wszystkich instrumentów; liczenie instrumentów danego rodzaju.
-Zabawa Duże skrzypce i małe skrzypce.
Dzieci porównują wielkość sylwet, na których są duże skrzypce i małe skrzypce; posługują się pojęciami: duże, małe, mniejsze, większe.
-Zabawa Porządkujemy i liczymy instrumenty.
Rodzic układa przed dziećmi pomieszane instrumenty perkusyjne: zadaniem dzieci jest uporządkować je według rodzajów, policzyć, ile jest rodzajów instrumentów oraz ile jest instrumentów danego rodzaju. Pod zbiorem każdego rodzaju instrumentów dzieci układają kartonik z odpowiednią liczbą kropek (w zakresie dziewięciu).
-Zabawa Kupujemy instrumenty.
Rodzic przedstawia dzieciom zadania z treścią; dzieci dokonują obliczeń na palcach, a potem na liczmanach; podają wyniki swoich obliczeń. Np.:
W sklepie muzycznym na półce leżało dziewięć grzechotek. Dziadek kupił dwie grzechotki dla swoich wnuków. Ile grzechotek zostało na półce w sklepie?
Do sklepu muzycznego przywieziono osiem trąbek. Cztery trąbki schowano do magazynu, a resztę wyłożono na wystawie. Ile trąbek wyłożono na wystawie?
Karta pracy, cz. 4, s. 24. Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl.
Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).
3.
- Zabawy z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak Deszczowy koncert.
Kiedy deszcz pada i pada, szu, szu, sza.
a ja w domu jestem sama, O parapet stukają kropelki,
to słyszę koncert deszczowy. bo deszcz pada niewielki.
Kropla kroplę goni i o szybę dzwoni: Grają krople wesoło –
plum, plum, pla. na liściach też,
W rynnie woda gra: wszędzie tam, gdzie pada deszcz!
-Rytmizowanie wybranych fragmentów wiersza; powtarzanie ich w różnym tempie i z różnym natężeniem głosu.
-Tworzenie własnych melodii na sylabach: plum, plum, pla, szu, szu, sza.
-Tworzenie akompaniamentu do wiersza z wykorzystaniem woreczków foliowych, celofanu, folii aluminiowej i gazet – według pomysłów dzieci.
Ćwiczenia w książce, s. 77.
Opowiadanie o obrazku, śpiewając o nim. Nazywanie instrumentów przedstawionych na zdjęciach. Dzielenie ich nazw na sylaby i na głoski.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.