Dzień 07.05.2020 r.

Temat:  Gramy i śpiewamy

Cele ogólne:

-rozwijanie płynności ruchów ręki podczas malowania postaci ludzkiej;

-rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;

-rozwijanie sprawności fizycznej.

 

  1. Ćwiczenie poranne:

            Podskoki – Kolano do łokcia.

Dzieci w podskokach dotykają prawym kolanem lewego łokcia i odwrotnie – lewym kolanem prawego łokcia; ćwiczenie wykonują najpierw wolno, a potem – coraz szybciej.

2.

  • Zabawa artykulacyjna – Posłuszne instrumenty.

     Rodzic kładzie  przed dzieckiem obrazki z instrumentami, a następnie wskazuje na nie pałeczką w różnej kolejności i różną liczbę razy. Dzieci naśladują ich odgłosy, np. kołatka, kołatka, kołatka (klap, klap, klap), bębenek, bębenek (bum, bum), grzechotka, grzechotka, grzechotka (szu, szu, szu), drewienka, drewienka (puk, puk). Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 26.

     Śpiewanie ulubionej piosenki głosami zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Rysowanie po śladach rysunków spirali i jednoczesne wypowiadanie na wydechu aaaaaa…, dopóki nie braknie tchu.

 

  • Zabawa przy piosence Orkiestra (muzyka popularna, słowa: autor nieznany).

     Przy słowach piosenki dzieci naśladują poszczególne instrumenty.

Dzieci:

Bum, uderzają pięściami w piersi – bęben,

ta, ra, ra, ra. (2 razy) naśladują grę na trąbce – jedną dłoń, zwiniętą w pięść,

trzymają przy ustach, drugą wysuwają do przodu i cofają,

Trara, rara, naśladują grę na trąbce,

bum, bum, bum. (2 razy) uderzają pięściami w piersi – bęben.

 

  • Ćwiczenia słuchowe – Co to za melodia?

     -Rodzic nuci melodię znanej dzieciom piosenki, a dziecko odgaduje jej tytuł.

     -Wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych instrumentów; wyjaśnianie, dlaczego ten a nie inny instrument wybrały. Kończenie zdania: Gdyby czarodziej chciał przemienić mnie w muzyka, to grałbym na…

 

  • Wykonanie pracy plastycznej Jestem muzykiem – malowanie farbami scen realnych.

     Rodzic proponuje dzieciom namalowanie siebie jako muzyka grającego na wybranym instrumencie.

     -Samodzielne działania dzieci; zwrócenie uwagi na poszczególne elementy postaci ludzkiej.

     -Oglądanie powstałych prac; odgadywanie, kogo one przedstawiają i na jakich instrumentach dzieci grają.

 

 

  • Zabawa matematyczna – W sklepie muzycznym.

     -Oglądanie obrazka przedstawiającego wystawę sklepu muzycznego, na której znajdują się różne rodzaje instrumentów. Rozpoznawanie i nazywanie ich; przeliczanie wszystkich instrumentów; liczenie instrumentów danego rodzaju.

 

     -Zabawa Duże skrzypce i małe skrzypce.

     Dzieci porównują wielkość sylwet, na których są duże skrzypce i małe skrzypce; posługują się pojęciami: duże, małe, mniejsze, większe.

 

     -Zabawa Porządkujemy i liczymy instrumenty.

     Rodzic układa przed dziećmi pomieszane instrumenty perkusyjne: zadaniem dzieci jest uporządkować je według rodzajów, policzyć, ile jest rodzajów instrumentów oraz ile jest instrumentów danego rodzaju. Pod zbiorem każdego rodzaju instrumentów dzieci układają kartonik z odpowiednią liczbą kropek (w zakresie dziewięciu).

 

     -Zabawa Kupujemy instrumenty.

     Rodzic przedstawia dzieciom zadania z treścią; dzieci dokonują obliczeń na palcach, a potem na liczmanach; podają wyniki swoich obliczeń. Np.:

 

     W sklepie muzycznym na półce leżało dziewięć grzechotek. Dziadek kupił dwie grzechotki dla swoich wnuków. Ile grzechotek zostało na półce w sklepie?

 

     Do sklepu muzycznego przywieziono osiem trąbek. Cztery trąbki schowano do magazynu, a resztę wyłożono na wystawie. Ile trąbek wyłożono na wystawie?

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 24.    Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl.

     Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).

 

3.

  • Zabawy z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak Deszczowy koncert.

Kiedy deszcz pada i pada,                                      szu, szu, sza.

a ja w domu jestem sama,                                      O parapet stukają kropelki,

to słyszę koncert deszczowy.                                   bo deszcz pada niewielki.

Kropla kroplę goni i o szybę dzwoni:                     Grają krople wesoło –

plum, plum, pla.                                                     na liściach też,

W rynnie woda gra:                                               wszędzie tam, gdzie pada deszcz!

     -Rytmizowanie wybranych fragmentów wiersza; powtarzanie ich w różnym tempie i z różnym natężeniem głosu.

    -Tworzenie własnych melodii na sylabach: plum, plum, pla, szu, szu, sza.

  -Tworzenie akompaniamentu do wiersza z wykorzystaniem woreczków foliowych, celofanu, folii aluminiowej i gazet – według pomysłów dzieci.

 

Ćwiczenia w książce, s. 77.

Opowiadanie o obrazku, śpiewając o nim. Nazywanie instrumentów przedstawionych na zdjęciach. Dzielenie ich nazw na sylaby i na głoski.

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.