1. Muzyka relaksacyjna.

 

CELE:

  • malowanie do wysłuchanej muzyki;
  • rozróżnianie grafemu litery H;
  • rysowanie szlaczka literopodobnego po śladzie;
  • czytanie prostych sylab;
  • prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.

 

  • Litera H, h:
  1. pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery i jej elementów, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze, ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem.

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.17a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
  • Praca z KP4.17b – doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, ćwiczenia w czytaniu.
  • Zabawa z (W)yprawką.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.

 

  • Nauka wierszyka z literą „H”:

 

 

 

  • „Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunku heavy metal). Opiekun rozkłada duży arkusz papieru (co najmniej A3). Dziecko swobodnie maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustruje muzykę. Następnie opiekun  powtarza ćwiczenie z muzyką relaksacyjną. Dziecko prezentuje swoje prace. Opiekun zadaje dziecku pytania: Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przed ozdabianiem szablonu litery proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.
  • Nauka wiersza z literą „H” –  ćwiczenie pamięci.
  • Przy wyszukiwaniu litery ”H” na obrazku można zachęcać dziecko do wypowiadania się pełnymi zdaniami (np. widzę dużą literę H na…,widzę małą literę h obok, itp.). Dziecko może też policzyć, ile liter zaznaczyło.
  • W trakcie dzielenia przez dziecko wyrazów na sylaby/głoski proszę zwrócić uwagę czy dziecko nie omija sylab/liter i czy prawidłowo przelicza ich ilość.