- Muzyka relaksacyjna.
CELE:
- malowanie do wysłuchanej muzyki;
- rozróżnianie grafemu litery H;
- rysowanie szlaczka literopodobnego po śladzie;
- czytanie prostych sylab;
- prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.
- Litera H, h:
- pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery i jej elementów, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze, ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem.
- KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.17a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
- Praca z KP4.17b – doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, ćwiczenia w czytaniu.
- Zabawa z (W)yprawką.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.
- Nauka wierszyka z literą „H”:
- „Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunku heavy metal). Opiekun rozkłada duży arkusz papieru (co najmniej A3). Dziecko swobodnie maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustruje muzykę. Następnie opiekun powtarza ćwiczenie z muzyką relaksacyjną. Dziecko prezentuje swoje prace. Opiekun zadaje dziecku pytania: Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Przed ozdabianiem szablonu litery proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.
- Nauka wiersza z literą „H” – ćwiczenie pamięci.
- Przy wyszukiwaniu litery ”H” na obrazku można zachęcać dziecko do wypowiadania się pełnymi zdaniami (np. widzę dużą literę H na…,widzę małą literę h obok, itp.). Dziecko może też policzyć, ile liter zaznaczyło.
- W trakcie dzielenia przez dziecko wyrazów na sylaby/głoski proszę zwrócić uwagę czy dziecko nie omija sylab/liter i czy prawidłowo przelicza ich ilość.