Temat dnia: ROBIMY INSTRUMENTY!

 

Cele: zachęcanie dzieci do świadomej obserwacji świata; rozwijanie kreatywności dzieci podczas tworzenia własnych instrumentów muzycznych z codziennych przedmiotów

 

Masaż na dobry humor

Dzieci wspólnie z Rodzicem wypowiadają rytmicznie tekst rymowanki:

 

Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.

Raz, dwa i raz, dwa, każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj: la la la la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz

 

„Robimy instrumenty” – wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych. Do przygotowania potrzebne będą: taśma dwustronna, taśma klejąca; dla każdego dziecka: pudełko po chusteczkach higienicz­nych, plastikowa rurka, nożyczki, 5 gumek recepturek

Dzieci siedzą przy stoliku. Dziecko ma pudełko po chusteczkach higienicznych, jedną pla­stikową rurkę, nożyczki i pięć gumek recepturek. Dajemy dziecku dwa paseczki taśmy dwustronnej i wskazujemy, gdzie należy ją przykleić. Dzieci naklejają taśmę równolegle do krótszych boków pudełka – między krawędzią pudełka a dziurą. Dzieci przecinają plastikową rurkę na pół tak, aby powstały dwie krótkie rurki, i naklejają je na pudełku, w miejscu dwustronnej taśmy klejącej. Następnie dzieci nakładają gumki recepturki tak, aby opierały się o rurki. Instrumenty dzieci, będą potrzebne w kolejnych dniach. Dzieci swobodnie grają na wykonanych przez siebie instrumentach.

 

„Co słyszysz?” – zabawa dydaktyczna.

Włączamy dowolną muzykę. Dzieci poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, dzieci zatrzymują się, kucają i zamykają oczy. Zadaniem dzieci jest wsłuchać się w ciszę. Po upływie 5–7 sekund dzieci otwierają oczy. Rodzic pyta: Co słyszeliście, kiedy w sali była cisza?

 

Zajęcia o emocjach – euforia, podekscytowanie związane z przeżywaniem muzyki.

Muzyka to coś wspaniałego – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

 Muzyka to coś wspaniałego Dominika Niemiec

Dźwięki płyną bardzo leciutko

niby frunące ptaszki na wietrze,

ciekawi was, czego słucham?

Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.

W tle brzmią grube trąby.

Słychać skrzypce, dzwonki i flety.

Mam na twarzy coraz większe wypieki.

Teraz partię solową mają klarnety.

Orkiestra gra coraz głośniej,

czuję się podekscytowana.

Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,

chciałabym umieć tak grać sama.

Bo świat nut jest zaczarowany,

muzyka to coś wspaniałego.

Może wzruszać, albo zachwycać,

wzbudzić euforię w sercu każdego.

 

Rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza: Jak myślicie, gdzie była dziewczynka? Czego słuchała? Jakie instrumenty grały w orkiestrze? Jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki? Jakie emocje może wywoływać muzyka?

 

Ćwiczenie z księgą emocji.

Dzieci układają historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza.

Opowiadają, co się po kolei wydarzyło.

 

„Posłuchaj…” – zabawa słuchowa.

Zapraszamy dzieci do posłuchania fragmentów różnych utworów muzycznych (z CD lub innych, wybranych przez Rodzica). Po odtworzeniu każdego fragmentu pytamy dzieci o ich wrażenia: Czy muzyka im się podobała? Z czym im się kojarzyła? Jakie uczucia może wzbudzać?

 

Zajęcia rozwijające.

Proponujemy dzieciom ozdobienie wykonanych wcześniej gitar za pomocą papierów kolorowych.