Temat: LUBIĘ CZYTAĆ – BIBLIOTEKA

CELE:

-rozwijanie sprawności koordynacyjnej (równowagi, orientacji wzrokowo-ruchowej);

-ukazanie różnorodności tematycznej książek;

-rozwijanie zainteresowania książkami.

 

 „Dbamy o książki” – rozmowa tematyczna z dziećmi.

Rozkładamy przed dziećmi książki, które wymagają naprawy. Dzieci przyglądają im się Rodzic pyta:

-Czy kartki w tej książce powinny być zagięte?;

-Czy kartki mają być podarte?;

-Co możemy zrobić, by naprawić te książki?.

 Proponujemy, by dzieci pomogły naprawić książki. Zwracamy uwagę, że z książkami należy obchodzić się delikatnie. Trzeba uważać, by ich nie poplamić i nie zaginać stron, ostrożnie odwracać strony, by ich nie porwać. Po obejrzeniu należy książkę odłożyć na miejsce. Gdy jakaś książka zostanie uszkodzona, należy powiedzieć o tym . Ćwiczymy z dziećmi czynności związane z prawidłowym obchodzeniem się z książką.

„Kłopoty w bibliotece” – słuchanie wiersza M. Przewoźniaka

Rodzic recytuje wiersz, pokazując w odpowiednich miejscach obrazki biblioteki (patrz poniżej) oraz postaci z bajek.

Kłopoty w bibliotece Marcin Przewoźniak

Książkom w pewnej bibliotece

nudziło się tak dalece,                                                       

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego

 „Calineczka” się schowała

za ogromny atlas ryb.

Szuka krasnal Hałabała,                                         

 gdzie się przed nim Plastuś skrył?                     

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki                      

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

 

 

                   

Źródła:

 

http://www.ook.internetdsl.pl/08_12_16/1.jpg

http://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2019/04/z-przygod-krasnala-haabay-o-gosciach-co.html

https://muve.pl/sklep/ksiazki/wydawnictwa-popularne-dla-dzieci-i-mlodziezy/plastusiowy-pamietnik,874090 

 

 Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

 Wyjaśniamy dzieciom różnicę między biblioteką a księgarnią. Tłumaczy, dlaczego w bibliotece ważny jest porządek. Pytamy dzieci, jak nazywały się postacie z bajek, które wystąpiły w wierszu.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Tajemnicza książka” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy N. wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy itp.

 – „W księgarni” – dzieci zajmują dowolne miejsca na sali. Leżą na bokach z podkurczonymi nogami. Na hasło: Książki się otwierają przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Książki się zamykają powracają do pozycji wyjściowej. Na hasło: Książki stoją na półce przechodzą do stania na baczność.

 – „Bajkowy przyjaciel” – dzieci tworzą pary. Przechodzą do leżenia na plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując wyprostować nogi.

 – „Baba Jaga patrzy” – jedna osoba jest Babą Jagą, reszta dzieci stoi w wyznaczonym miejscu (np. na linii). Baba Jaga jest odwrócona tyłem, zakrywa oczy rękami i powtarza słowa: „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci biegną w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dzieci muszą wtedy zatrzymać się w miejscu, do którego dobiegły, i nie poruszać się. Baba Jaga chodzi i patrzy, czy nikt się nie rusza (może też rozśmieszać nieruchomo stojące dzieci). Ten, kto się poruszy, idzie na początek (za linię), a reszta pozostaje na swoim miejscu. Baba Jaga ponownie wypowiada formułkę. Ten, kto pierwszy dobiegnie do Baby Jagi, wygrywa.

 „W bibliotece” – praca z wykorzystaniem Wyprawka s.35. Dzieci wycinają obrazki, układają je we właściwej kolejności i naklejają na kartki. Opowiadają historię zgodnie z chronologią zdarzeń

„Krasnoludki” – zabawa ruchowa.

Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytm tamburyna. Na hasło: Małe krasnoludki wykonują siad podparty, chwytają się za pięty i poruszają się po obwodzie koła. Na hasło: Duże krasnoludki dzieci wspinają się na palce i maszerują po obwodzie koła. Na hasło: Szybkie krasnoludki dzieci biegają po obwodzie koła.

 „Każda książka na swoim miejscu” – porządkowanie i układanie książek na półkach.

Dzieci razem z Rodzice ustalają, w jaki sposób można uporządkować książki w kąciku czytelniczym w pokoju. Proszę zaproponować dziecku wybrane rozwiązania, np. ustawienie książek od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej. Dzieci próbują same wybrać sposób, w jaki będą układać książki na półkach.

 

 Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody.

Zabawy dowolne w kącikach zabawy. Pamiętamy że zabawki odkładamy na ustalone miejsce.

Kolorowanie wybranej postaci z bajki.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/postacie-z-filmow-i-bajek/

https://pl.pinterest.com/wandazamojska/kolorowanki-postacie-z-bajek/

 

 Słuchanie bajki : ” Kicia Kocia w bibliotece”.   https://www.youtube.com/watch?v=-Jwsj0jappI