Czwartek dnia 07.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WSZĘDZIE WIOSNA
TEMAT DNIA: NIEZWYKŁE MOTYLE
Cele:
- Zapoznanie z owadem – motyl.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Kształcenie umiejętności łączenia w pary, porównywania ilości.
- Kształcenie zainteresowania dziełami sztuki i rozwijania umiejętności tworzenia kompozycji metodą stemplowania.
Rozwiązanie zagadki.
Skrzydła piękne ma we wzory, wszystkie na nich są kolory. Kiedy będą dni gorące, dzieci biegają za nim po łące (motyl).
Jak wyglądają motyle?
Dziecko ogląda ilustracje motyli. Zwraca uwagę na różnorodność wzorów i barw na ich skrzydełkach.
https://www.youtube.com/watch?v=YskTSORQnNY
Motylem jestem.
Dziecko zamienia się w motyla. Porusza rękami – skrzydełkami i delikatnie, na palcach, w rytm muzyki naśladuje fruwającego motyla. Motyl może siadać na liściach, kwiatach – kucać i dalej fruwać. Link powyżej.
Motyle i kwiatki – zabawy dydaktyczne.
Rodzic czyta wiersz E. Szelburg-Zarembiny “Motyle”.
“Motyle”
Ile tu motyli?
Tyle!
Jakie śliczne,
te motyle!
Domem dla nich
każdy kwiat,
gdyby nagle
deszczyk spadł.
Dziecko łączy w pary (linią) takie same motyle – na pierwszym obrazku.
Dziecko przelicza motyle, a następnie kwiaty. Łączy w pary (linią) motyle z kwiatami. Sprawdza, czy każdy motyl ma swój domek – kwiat. Czy jest tyle samo motyli i kwiatów? Czego jest więcej motyli czy kwiatów? Co trzeba zrobić, aby każdy motyl mógł mieć swój kwiat? – na drugim obrazku.
(Po kliknięciu w powyższy link ukaże się pierwszy obrazek, po kliknięciu w obrazek otworzy się program pdf (Adobe Acrobat), gdzie będą już dwa obrazki, które można wydrukować).
Motylek siada na kwiatek – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko – motylek biega w tempie wystukiwanym przez rodzica, z szeroko rozłożonymi ramionami, poruszając nimi w górę i w dół. Na mocne uderzenie rodzica – zatrzymuje się i kuca – siada na kwiatku… .
Skąd się biorą motyle?
Dziecko ogląda film.
https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg
Dziecko opowiada własnymi słowami skąd się wziął motyl. Rodzic tłumaczy dziecku: mama – motyl składa na liściach jajeczka. Z jajeczek wykluwają się gąsienice. Gąsienica jest bardzo głodna. Obgryza listki, gdy trochę urośnie to znajduje sobie miejsce pod gałązką, gdzie będzie odpoczywać. Owija się w kokon – domek. Tam sobie śpi. W czasie snu zamienia się w motyla, który wychodzi z domku. Rusza skrzydełkami bo chce się nauczyć latać, a potem frunie na łąkę do swoich braci i sióstr.
Niezwykłe motyle.
Rodzic prezentuje dziecku obraz G. Seurata “Sekwana przy Grande Jatte” z K 4.,13. Dziecko opisuje co widzi na obrazie i określa kolory jakie się na nim znajdują. Rodzic tłumaczy, że artysta nie namalował obrazu przesuwając po nim pędzlem, tylko stawiał maleńkie, kol0rowe kropeczki, jedną obok drugiej. Rodzic prosi, aby dziecko ta techniką pomalowało skrzydła motyla. Dziecko ma przed sobą wypchnięte sylwety motyli z K 4.,13. Wybiera dwa dowolne kolory farb. Najpierw stempluje skrzydła jednym kolorem farby – maczając patyczek kosmetyczny w farbie i wykonując jak największą liczbę kropek. Następnie tak samo stempluje skrzydła drugim kolorem farby.
Taniec “Motyle”
Dziecko wspólnie z rodzicem tańczy taniec motyli.
https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4