Temat: Szanujmy książki
Cele:
– Kształtowanie szacunku do książki i dbania o jej wygląd
– Rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych
1. Pokaz- pogadanka
Rodzic przedstawia dziecku/ dzieciom dwie książki- zadbaną i zniszczoną i prosi o porównanie obu rekwizytów. Dzieci wypowiadają się na temat ich wyglądu: duża, mała, czysta, brudna, gruba, cienka, stara, zniszczona.
2. Ruchowa interpretacja wiersza ,,Książeczka” K. Pac- Gajewska
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal).
W książeczce szumi las, (naśladowanie kołyszących się drzew).
W prześlicznych tych książeczkach tysiące przygód masz, (naśladowanie oglądania książki).
Książeczka cię powiedzie, (marsz) na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową) z niej możesz się dowiedzieć, gdzie niedźwiedź zimą spał, (ułożenie głowy na rękach, jak do snu).
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu) i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion) by same piątki mieć, (pokazanie całej dłoni).
Lecz chroń i szanuj książki, (grożenie palcem) i kartek nie drzyj też wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk), a potem książki bierz, (ruch rozkładania książki).
3. ,,Skarga książki”- wiersz J. Huszcza
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.
Rozmowa na temat wiersza:
– Na co skarżyła się książka?
– Co należy robić, żeby książki się nie niszczyły?
– Dlaczego należy dbać o książki?
4. ,,Jesteśmy bohaterami z bajek”- zabawa ruchowa
Rodzic wypowiada nazwę postaci z bajki (np. smok wawelski, Kot w butach, krasnoludek, olbrzym, wilk), a zadaniem dzieci jest zaprezentować tę postać ruchem, mimiką.
5. Praca z ZG, 47- rysowanie zakładki do książki po śladzie i po kropkach.
6. ZASADY KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
- ZASADY KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK – prezentacja multimedialna dla dzieci
8. Wiersz “Smutna książeczka”
http://przedszkolankowo.pl/2017/02/15/smutna-ksiazeczka-tekst-wiersza-plansze/
„Smutna książeczka”- Olga Adamowicz
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
- Praca z K4., 4- dokładanie do 9; doklejanie nalepek z brakującymi zabawkami.
Zadanie dodatkowe- otaczanie pętlami przedmiotów niepasujących do pozostałych.