07.05.20r. czwartek
TEMAT: WIEM, GDZIE WISŁA JEST NA MAPIE!
CELE OGÓLNE: uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin; zachęcanie dzieci do aktywności badawczej
„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.
Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje wskaźnikiem/palcem, gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypomina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. Dziecko zaznacza Wisłę niebieską wstążką, kredką lub flamastrem.
„Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.
Rodzic kolejno pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytanie. R. uzupełnia wypowiedzi dziecka.
– Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – R. mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.
– Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – R. mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.
– Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – R. mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.
– Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – R. mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.
– Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – R. mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.
– Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – R. mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.
no images were found
Źródła zdjęć:
https://pixabay.com/pl/photos/pola-pszenicy-pszenica-zbo%C5%BCa-ziarna-640960/
https://pixabay.com/pl/photos/krowa-byd%C5%82o-zwierz%C4%85t-ssak-wody-3706901/
https://pixabay.com/pl/photos/g%C4%99si-zwierz%C4%99ta-g%C4%99%C5%9B-wody-p%C5%82ywa%C4%87-348076/
https://pixabay.com/pl/photos/drzewo-cie%C5%84-dom-nad-rzek%C4%85-%C5%82acha-3369172/
https://pixabay.com/pl/photos/ryb-podwodne-morskich-morskie-690227/
https://pixabay.com/pl/photos/rzeka-%C5%82%C3%B3d%C5%BA-most-jesie%C5%84-1246680/
Budujemy mosty – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.
- przed przeczytaniem wiersza pyta dzieci: Po co ludzie budują mosty na rzece? Dzieci podają swoje pomysły.
Budujemy mosty
Zofia Bronikowska
– Masz już klocki?
– Mam!
– Usiądź sobie tam,
a ja tu – na wprost…
zbudujemy most!
Na tym pierwszym będą tory,
bo most będzie kolejowy…
A ten drugi most
wspaniały!
Auta będą tu jechały
i tramwaje. I… co chcesz!
– A most trzeci?
– Będzie też!
Po tym trzecim, białym moście
przyjdą do nas lalki w goście…
Śliczne lalki – malowanki,
kolorowe wycinanki!
O… już idą!
Patrz!…
Więc się teraz pobaw z nami,
a jak będzie czas,
to dom lalkom zbudujemy,
dom piękny – jak nasz!
- zadaje dziecku pytania: W co chciało się bawić to dziecko? Co będzie na pierwszym moście?
Co będzie jeździło po drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało
jeszcze zbudować?
Czas na zabawę klockami : Budujemy mosty! 🙂
Jeżeli w okolicy Państwa domu jest rzeczka to można zrobić dodatkowo doświadczenie:
„Czy wodę z rzeki można pić?” – eksperyment.
Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy.
Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko nalewają do dwóch przezroczystych szklanek wodę – do jednej szklanki wodę z rzeki, do drugiej wodę z kranu. Wnioski: Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia. Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób.