07.05.20r. czwartek

TEMAT: WIEM, GDZIE WISŁA JEST NA MAPIE!

CELE OGÓLNE: uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin; zachęcanie dzieci do aktywności badawczej

 

„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.

Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje wskaźnikiem/palcem, gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypo­mina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic po­kazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. Dziecko zaznacza Wisłę niebieską wstążką, kredką lub flamastrem.

 

„Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.

Rodzic kolejno pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytanie.  R. uzupełnia wypowiedzi dziecka.

– Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – R. mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.

– Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – R. mówi: Bliskość rzeki była uła­twieniem przy hodowli zwierząt.

– Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – R. mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.

– Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – R. mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szyb­ki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.

– Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – R. mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.

– Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – R. mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.

no images were found

Źródła zdjęć:

https://pixabay.com/pl/photos/pola-pszenicy-pszenica-zbo%C5%BCa-ziarna-640960/

https://pixabay.com/pl/photos/krowa-byd%C5%82o-zwierz%C4%85t-ssak-wody-3706901/

https://pixabay.com/pl/photos/g%C4%99si-zwierz%C4%99ta-g%C4%99%C5%9B-wody-p%C5%82ywa%C4%87-348076/

https://pixabay.com/pl/photos/drzewo-cie%C5%84-dom-nad-rzek%C4%85-%C5%82acha-3369172/

https://pixabay.com/pl/photos/ryb-podwodne-morskich-morskie-690227/

https://pixabay.com/pl/photos/rzeka-%C5%82%C3%B3d%C5%BA-most-jesie%C5%84-1246680/

 

Budujemy mosty – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.

  1. przed przeczytaniem wiersza pyta dzieci: Po co ludzie budują mosty na rzece? Dzieci podają swoje pomysły.

Budujemy mosty

Zofia Bronikowska

– Masz już klocki?

– Mam!

– Usiądź sobie tam,

a ja tu – na wprost…

zbudujemy most!

Na tym pierwszym będą tory,

bo most będzie kolejowy…

A ten drugi most

wspaniały!

Auta będą tu jechały

i tramwaje. I… co chcesz!

– A most trzeci?

– Będzie też!

Po tym trzecim, białym moście

przyjdą do nas lalki w goście…

Śliczne lalki – malowanki,

kolorowe wycinanki!

O… już idą!

Patrz!…

Więc się teraz pobaw z nami,

a jak będzie czas,

to dom lalkom zbudujemy,

dom piękny – jak nasz!

  1. zadaje dziecku pytania: W co chciało się bawić to dziecko? Co będzie na pierwszym moście?

Co będzie jeździło po drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało

jeszcze zbudować?

 

Czas na zabawę klockami : Budujemy mosty! 🙂

 

Jeżeli w okolicy Państwa domu jest rzeczka to można zrobić dodatkowo doświadczenie:

 

„Czy wodę z rzeki można pić?” – eksperyment.

Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy.

Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko nalewają do dwóch przezroczystych szklanek wodę – do jednej szklanki wodę z rzeki, do drugiej wodę z kranu. Wnioski: Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia. Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób.