08.05.20r. piątek
TEMAT: JESTEM PATRIOTĄ!
CELE OGÓLNE: kształtowanie postawy patriotycznej oraz poczucia szacunku dla symboli narodowych; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
Przykładowe źródło;
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Wyjaśnienie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.
Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu;
ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.
Dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju podczas wypowiadania przez rodzica dowolnych słów. Kiedy usłyszą słowo: Polska, muszą jak najszybciej usiąść. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Czytanie wiersza To moja Polska D. Niemiec
To moja Polska
Dominika Niemiec
Tu jest moje miejsce na Ziemi.
Tu jest mój dom i moja rodzina.
To jest moje miasto, moje ulice.
Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna.
Znam tu każdy plac, każdy zakątek.
Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.
To miejsce kochać, cenić i szanować
to moja Polaka – patrioty rola.
- rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: Którego kraju dotyczył ten wiersz? Kim są ludzie mieszkający w Polsce? Kto to jest patriota? Jakimi uczuciami darzymy nasz kraj? Dlaczego czujemy się związani z naszym krajem, co tutaj jest nasze?
– Ćwiczenie z księgą emocji.
Dziecko układa historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiada, co się po kolei wydarzyło.
– „Polscy żołnierze” – ćwiczenia ruchowe.
- rozmawia z dzieckiem o polskich żołnierzach, którzy stawali i stają w obronie Polski. W trakcie rozmowy może wykorzystać fotografie żołnierzy i krótkie filmy prezentujące musztrę w wojsku. Zachęcam do skorzystania z filmów i zdjęć w internecie.
Przykładowe źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=JyaGr0eauzY
https://www.youtube.com/watch?v=-dlrHBPpNkM
Rodzic tłumaczy dziecku, że służba w wojsku jest patriotyczną postawą wobec kraju. Tłumaczy, że musztra używana jest także w harcerstwie, a jej znajomość przydaje się chociażby podczas uczestnictw w różnych uroczystościach patriotycznych, np. podczas śpiewania polskiego hymnu. R. – po odpowiednim pokazie i objaśnieniu właściwego reagowania na sygnał słowny – prosi dzieci, aby wykonywały jego polecenia: W szeregu zbiórka! W dwuszeregu zbiórka! Baczność! Spocznij! Na prawo patrz! Na lewo patrz! Do przodu wystąp! W prawo zwrot! W lewo zwrot! W tył zwrot! Do przodu marsz!
„Moja flaga Polski” – praca plastyczna
Praca wg pomysłu dziecka lub rodzica. Przykładowe fajne pomysły wykonania pracy plastycznej na stronie internetowej: