08.05.20r. piątek

TEMAT: JESTEM PATRIOTĄ!

 

CELE OGÓLNE: kształtowanie postawy patriotycznej oraz poczucia szacunku dla symboli narodowych; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

 

Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.

 

Przykładowe źródło;

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

Wyjaśnienie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.

Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu;

ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.

Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju podczas wypowiadania przez rodzica dowol­nych słów. Kiedy usłyszą słowo: Polska, muszą jak najszybciej usiąść. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

Czytanie wiersza To moja Polska D. Niemiec

To moja Polska

Dominika Niemiec

Tu jest moje miejsce na Ziemi.

Tu jest mój dom i moja rodzina.

To jest moje miasto, moje ulice.

Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna.

Znam tu każdy plac, każdy zakątek.

Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.

To miejsce kochać, cenić i szanować

to moja Polaka – patrioty rola.

  1. rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: Którego kraju dotyczył ten wiersz? Kim są ludzie miesz­kający w Polsce? Kto to jest patriota? Jakimi uczuciami darzymy nasz kraj? Dlaczego czujemy się związani z naszym krajem, co tutaj jest nasze?

 

Ćwiczenie z księgą emocji.

Dziecko układa historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiada, co się po kolei wydarzyło.

 

„Polscy żołnierze” – ćwiczenia ruchowe.

  1. rozmawia z dzieckiem o polskich żołnierzach, którzy stawali i stają w obronie Polski. W trakcie rozmowy może wykorzystać fotografie żołnierzy i krótkie filmy prezentujące musztrę w wojsku. Zachęcam do skorzystania z filmów i zdjęć w internecie.

Przykładowe źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=JyaGr0eauzY

https://www.youtube.com/watch?v=-dlrHBPpNkM

 Rodzic tłumaczy dziecku, że służba w wojsku jest patriotyczną postawą wobec kraju. Tłumaczy, że musztra używana jest także w harcer­stwie, a jej znajomość przydaje się chociażby podczas uczestnictw w różnych uroczystościach patriotycznych, np. podczas śpiewania polskiego hymnu. R. – po odpo­wiednim pokazie i objaśnieniu właściwego reagowania na sygnał słowny – prosi dzieci, aby wykonywały jego polecenia: W szeregu zbiórka! W dwuszeregu zbiórka! Baczność! Spocznij! Na prawo patrz! Na lewo patrz! Do przodu wystąp! W prawo zwrot! W lewo zwrot! W tył zwrot! Do przodu marsz!

 

„Moja flaga Polski” – praca plastyczna

Praca wg pomysłu dziecka lub rodzica. Przykładowe fajne pomysły wykonania pracy plastycznej na stronie internetowej:

https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/flaga-czesc-3.html?fbclid=IwAR1EQkyR-Xso0bsgH8J_VKdH7mnHTX3BMGlAGUL8kbByCACPELozbvvM7sI